Decathlon se v posledních dvou letech opravdu opřel do celého segmentu cyklistiky, nabízí kola napříč disciplínami, od těch nejlepších závodních modelů, na kterých vítězí profesionálové na úrovni WorldTour, až po elektrokola. A právě jedno takové jsme otestovali. Jde o model E-EDR AF, dámskou silničku s hliníkovým rámem, elektronickým řazením a motorem Mahle v zadním náboji. 

DSC_0808.JPG

Van Rysel E-EDR patří do kategorie lehkých elektrokol, které se nesnaží o co největší výkon a kapacitu baterie, protože se snaží udržet celkovou váhu kola na přijatelné hodnotě a to tak neztratilo silniční jízdní vlastnosti. U Van Ryselu se to podařilo, E-EDR váží necelých 14 kilogramů a stále se chová jako silniční kolo.

Je poháněno motorem Mahle X35 s točivým momentem 40 Nm, přičemž baterie s kapacitou 250 Wh je elegantně integrovaná do rámu. Při pohledu z pravého boku je opravdu těžké poznat, že jde o elektrokolo, protože nenápadný motor v zadním náboji je schovaný za velkou kazetou SRAM. Celá jednotka váží 3,5 kg, což je oproti jiným systémům, které běžně přesahují výhru 6 kg, opravdu nízká hodnota.

DSC_0833.JPG

Na váze motoru a baterie se šetřilo, na ostatních komponentech už tolik ne, protože jde o hliníkový rám s karbonovou vidlicí a zapletená jsou také hliníková. Kromě váhy se totiž myslelo i na konečnou cenu celého kola. Segment elektrokol je všeobecně vzato dražší, takže udržet cenu na přijatelné hladině není snadné. Decathlon je však expertem na výhodné nabídky a námi testovaný model stojí 69 999 korun. A to je vybaven elektrickým řazením SRAM Apex AXS. 

Nechybí ani řídicí jednotka BC 900 s displejem, připojenou přes ANT+ a bluetooth a která zobrazuje zbývající dojezd, úroveň asistence, rychlost, venkovní teplotu a ujeté kilometry. Lze ji připojit k aplikaci Decathlon Connect, přes bluetooth synchronizovat s chytrým telefonem, přizpůsobovat obrazovky a podobně. Ovládání BC 900 je jednoduché a intuitivní. Ale nemusíte používat BC 900, pokud máte vlastní cyklopočítač. Van Rysel lze také spárovat přes bluetooth s aplikací Mahle, prostřednictvím které můžete konfigurovat nastavení a zobrazit údaje z vyjížděk.

DSC_0819.JPG

Výdrž baterie ovlivňuje spousta faktorů, nelze tedy jednoduše říct, na jak dlouho se na asistenci elektromotoru můžete spolehnout. V ideálních podmínkách, na rovině, ve slabém větru a příjemných teplotách okolo 20 stupňů snadno překročíte limit asistence 25 km/h. Ve vyšších rychlostech se motor odpojí a musíte se spolehnout sami na sebe, ale šetříte baterii na náročnější úseky. Motor Mahle nabízí tři úrovně asistence, takže v nejtěžších kopcích můžete využívat celý výkon a ve snazším terénu o něco menší pomoc. Pokud by pro vás kapacita 250 Wh byla přesto málo, lze dokoupit přídavnou baterii, která se upevní místo košíku na sedlovou trubku a dodá dalších 160 Wh. Tato baterie dobíjí integrovanou baterii. Dobíjení probíhá přes port v dolní části hlavní rámové trubky.

Elektřina pomáhá i s řazením 

Dobíjet musíte nejen baterii k elektromotoru, ale také baterii v přehazovačce. Kolo je totiž vybaveno sadou SRAM Apex AXS s jedním převodníkem a kazetou s dvanácti pastorky. Nejnižší elektrická řada amerického výrobce je určena primárně pro gravelová kola, protože nemá přesmykač a dva převodníky, ale na elektro silničce funguje skvěle. Rozsah převodů je dostatečný, převodník má 42 zubů a kazeta je v rozmezí 11-44 zubů. Apex nepoužívá nejmenší pastorek s deseti zuby, na který je třeba jiný ořech, ten je vyhrazen pro vyšší sady, ale i jedenáctka ve většině případů bohatě stačí.  

DSC_0795.JPG

Rozsah je dostatečný, ovšem skoky mezi převody jsou někdy příliš velké, to je prostě nevýhoda jednoho převodníku. Na druhou stranu je systém jednodušší a pro cyklistky (a cyklisty) začátečnice jeden převodník doporučuji, nemusíte totiž řešit, jaký máte zařazený převodník a k němu správný pastorek. 

Geometrie a jízdní vlastnosti 

U lehkých silničních elektrokol je cílem nezměnit příliš jízdní vlastnosti normální silničky, aby se ve vysokých rychlostech dala používat stejně jako kolo bez motoru. U Van Ryselu se to podařilo, model EDR je konstruovaný jako endurance kolo, tedy by měl mít uvolněnější geometrii a být pohodlnější než stroje v závodním střihu. Van Rysel však v postatě u všech svých silničních kol používá hodně agresivní geometrii, s dlouhým posedem. Ve velikosti S je reach (horizontální délka mezi středem šlapání a řízení) 380 mm a to je hodnota, kterou najdete na závodních kolech. Na druhou stranu řídítka na námi testovaném modelu ve velikosti M jsou poměrně vysoko, takže posed je o něco více uvolněný. 

DSC_0816.JPG

Model E-EDR je nabízen v pěti velikostech, které by měly pokrýt cyklistky vysoké od 155 centimetrů do 196 centimetrů. To se zdá jako oprava velký rozptyl, jenže v případě dámského kola bychom si opravdu představovali v nabídce minimálně ještě jednu menší velikost, protože pod 155 centimetrů měří spousta žen. Navíc rám s reachem 375 ve většině případů nebude pro cyklistku se 155 cm vhodný. Van Rysel tedy cílí spíše na vyšší jezdkyně.

14 kilogramů vážící kolo se ve většině případů chová stejně jako lehčí kola bez motoru, rozdíl poznáte při rozjíždění a změnách tempa, ale v prudkých kopcích pomůže motor a jízda díky tomu získá ohromnou lehkost. Točit vysoké otáčky a nechat si v těžším terénu pomoci od motoru je opravdu příjemný pocit. Navíc elektromotor dokáže smazat výkonnostní ztrátu na skupinu, nebo kohokoliv, s kým na kolo vyrazíte. 

DSC_0818.JPG

A hodí se i při sólo jízdách. Elektrokola jsou paradoxně pro začátečníky lepším tréninkovým nástrojem, než kola normální, protože pokud se při najíždění objemu máte držet na nízkých tepových frekvencích, na normálním kole to v mnoha případech není možné, protože byste třeba museli slézt z kola. Elektrokolo v takovém případě umí pomoci, trénink je díky tomu efektivnější a plní účel. 

Zpracování rámu je na velmi dobré úrovni, včetně laku a elektrické řazení funguje bez problému. Kolu by slušela o něco lehčí zapletená kola, ačkoliv fungují bez potíží. Sedlo do Van Ryselu je zcela základní a měkké, v tomto ohledu doporučuji vyměnit za sedlo, o kterém víte, že vám sedí. A snadno vyměnit lze i kulatou sedlovku, která je hliníková, karbonová by o něco pozvedla komfort celého kola, ale nutné to není. Řídítka jsou také hliníková, s velmi příjemným tvarem a držením, ty rozhodně není třeba nijak nahrazovat. 

DSC_0822.JPG

O pohodlí se starají především pláště. Do rámu s vejdou až 35 milimetrů široké, které z Van Ryselu udělají allroad elektrokolo. V základní výbavě jsou pláště široké 32 mm, které dostatečně vyrovnávají to, že hliníkový rám s výrazným slopingem je hodně pevný a tuhý. Pláště Triban jsou také z produkce Decathlonu a výměna po nějaké době za kvalitní pláště renomované značky by měl pozitivní vliv na jízdní vlastnosti kola. 

DSC_0800.JPG

Závěr 

Van Rysel opět přišel s mimořádně funkčním kolem za dobrou cenu, které splní požadavky většiny zákaznic a to i v tak specifické kategorii, jako jsou lehká silniční elektrokola. E-EDR funguje na skvělém základu, pevném hliníkovém rámu s kvalitním elektromotorem a nadstandardní výbavou v podobě bezdrátového elektrického řazení. Na skvělé zpracování jsme si u Van Ryselu už zvykli. Pár detailů, které nejsou optimální, ať už jde o nabídku velikostí, či některé komponenty, nekazí dobrý dojem z celého kola.

Další informace najdete na Decathlon.cz.