Profesionální cyklisté si nemohou vybírat materiál, na kterém budou závodit. Rozhodují sponzoři a vedení týmu. Přesto občas používají něco, co se trochu vymyká běžné produkci. Tým UAE Emirates je letos posledním týmem WorldTour, který střídá silniční kola s kotoučovými a ráfkovými brzdami. Ráfkové brzdy jezdí vrchaři v nejtěžších etapách a horských závodech. Ale ne všichni, někteří vrchaři zůstávají v horách na kotoučích.

Na Tirreno - Adriatico použil Tadej Pogačar ve všech etapách kotoučové brzdy s jedinou výjimkou. V nejtěžší 6. etapě se dvěma náročnými a strmými výjezdy si vybral lehčí kolo. Stejně jako Rafal Majka, jeho horský domestik. Ale například Marc Soler jel na kole s kotouči a stejně tak Brandon McNulty a Joao Almeida na Paříž - Nice vyjeli na Col de Turini na svých kolech Colnago V3RS s kotoučovými brzdami.

"Je to moje osobní rozhodnutí. Kolo s ráfkovými brzdami je lehčí a 300 gramů je podle mě docela dost, proto kola střídám," vysvětlil Pogačar televiznímu reportérovi v cíli 6. etapy Tirreno - Adriatico, kterou suverénně vyhrál. Váhový limit 6,8 kilogramu, který ustanovila UCI, je sice platný už velmi dlouhou dobu, ale většina závodních kol s kotoučovými brzdami a především ta aerodynamická, váží víc. Také Pogačarovo kolo je těžší, takže aby se dostal blíž k limitu, přesedá. 

Jenže nejde jen o celkovou váhu kola. Důležitá je i váha jednotlivých zapletených kol a ta je v případě ráfkových brzd mnohem nižší. Pro gramaře Pogačara je podstatná váha všeho vybavení: "Hmotnost je důležitá, protože ve stoupáních rozhoduje poměr síly a hmotnosti v poměru watty na kilogram," prozradil už loni pro BiciPro. "To je pro mě obzvlášť důležité, protože nejsem nejlehčí jezdec v pelotonu. Váhový rozdíl asi 300 gramů je poměrně velký. Soustředím se na detaily, a to je jeden z důvodů, proč vozím tretry od DMT s tkaničkami. Ještě na Vueltě 2019 jsem byl jediný jezdec, který je používal, teď je používá mnohem víc lidí. Jsou super lehké."

"Rád používám jak kotoučové, tak ráfkové brzdy. Na Lombardii jsem se rozhodl pro ráfkové brzdy, protože ve finále byla dvě dvě prudká stoupání, kde jsem se možná chystal zaútočit. Uvědomil jsem si, že důležitá budou lehká kola a ta jsou s ráfkovými brzdami nejlehčí. Počasí na výběr brzd nemá vliv, v dešti jsem spokojený s oběma. Pro mě je to všechno o hmotnosti."

Jak moc mu na hmotnosti záleží je zřejmé z jednoho v podstatě neviditelného detailu. Na svém nejlehčím kole, které použil například na Tour de France a na Olympijských hrách v Japonsku, má neoriginální sedlovku od španělského výrobce Darimo. Tato malá značka produkuje exkluzivní a ručně vyráběné komponenty. Včetně sedlovek, které pasují do rámů prestižních značek. A jsou mnohem lehčí než originální. 

Letošní Strade Bianche vyhrál na kole s kotoučovými brzdami. Colnago V3RS pojme pláště široké až 32 milimetry díky použití kotoučových brzd a Pogačar na šotolinu zvolil bezdušové pneumatiky Pirelli široké 28 mm. Obvykle vozí bezdušové pláště široké 25 mm a na lehkém kole má galusky s 25 mm.  

Mají brzdy vliv i na aerodynamiku?

Ještě v loňské sezóně používali závodníci INEOS Grenadiers ráfkové brzdy, ale letos už se zařadili k ostatním a vozí kotouče. Pro závodníky britského týmu byla váha kol vždy důležitá, proto často používali zapletená kola Lightweight, navzdory tomu, že jejich sponzorem je Shimano. Ale už odložili i Lightweight a přesedlali na méně známou značku Princeton CarbonWorks. Karbonová kola tohoto amerického výrobce je velmi lehká a zároveň aerodynamická.

Kvůli snaze o úsporu váhy byl Filippo Ganna letos na začátku diskvalifikován z etapového závodu Kolem Provence. Mistr světa v časovce byl lídrem závodu před závěrečnou etapou s cílem na Montagne de Lure a protože se nechtěl vzdát předem a o celkové pořadí se rozhodl bojovat, potřeboval ušetřit co nejvíce váhy. Odstartoval na svém standardním kole Pinarello Dogma s kotouči, ale před kopcem přesedl na lehčí s ráfkovými brzdami. A byl za to diskvalifikován, protože v silničním závodě je možné vyměnit kolo jen z doprovodného vozu a Ganna ho převzal od člena týmu na kraji silnice.    

I z hlediska aerodynamiky jsou ráfkové brzdy v mnoha případech lepší volbou. Týmy UAE Emirates a INEOS Grenadiers stále používají časovkářské kozy s klasickými brzdami, zatímco jiní výrobci dodávají týmům speciály s kotoučovými brzdami. Aerodynamika je však mnohem složitější problém než váha, takže nelze jednoznačně říci, že pro časovku jsou ráfkové brzdy vhodnější. Pinarello a Colnago jim zatím dávají přednost, stejně jako Giant, ale například Cervélo, Specialized, Trek a další už nasazují kotouče i na časovku.