Historie
O charakteru závodu svědčí i jména vítězů dvou posledních ročníků: Jhonatan Narváez (Ineos Grenadiers) a Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma) - na titulním snímku vítězí ve 4. etapě ročníku 2021. Tedy výborní vrchaři a etapoví jezdci. A když už jsme u vítězů, zavzpomínejme, že v roce 2012 tu zvítězil Jan Bárta, tehdy v týmu Netapp, z něhož posléze vzešel současný Bora-hansgrohe. Ve zmíněném ročníku se posunul na první místo až díky vyhrané poslední etapě, jíž byla časovka. Tu ale v letošním ročníku nenajdeme.
Etapy
Etapy jsou dlouhé od 147 do 166 km. Začíná se středně náročnou etapou příhodnou nejspíš pro klasikáře, zvláště když posledních 10 km se odehraje převážně ve sjezdu. I když uvidíme, co s pelotonem udělá 3km stojka o průměru 9,5% 25 km před cílem. Druhá etapa už je druhá nejnáročnější především tím, že její podstatná část se odehraje na náročném kopcovitém okruhu a i cíl je umístěn na vrcholu kilometrového stoupání. Královská etapa je na programu třetí den. Poté, co cyklisté absolvují v úvodní části 12km kopec, najedou na okruh s dvěma obtížnými stoupáními a ten si dají čtyřikrát, než se v tom pátém vyšplhají k cíli po 5km výjezdu. Čtvrtá etapa vypadá nejsnadněji, ale i tak bude nutno se na 159 km vypořádat s 2,5 tisíci výškových metrů. Tohle by měla být největší příležitost pro sprintery, kterých tu je ale mizivé množství, které reprezentují Mareczko z Alpecin a Walls z Bory, takže také pro rychlé klasikáře. První polovina závěrečné etapy se odehraje na rovině, jenže pak přijdou na řadu čtyři po sobě následující poměrně obtížná stoupání, přičemž z toho posledního zbývá do cíle necelých 15 km z větší části ve sjezdu.
Startovní listina
Poněvadž jde o závod až třetí kategorie UCI, nepřekypuje startovní listina největšími hvězdami světové cyklistiky, i když i takové tu najdeme. Ze 24 týmů je 11 z úrovně World a 4 z kategorie Pro.
Jak už to bývá, a zvláště letos je to hodně vidět, zatímco Pro týmy na závody této kategorie vysílají často nejsilnější sestavy, World týmy mají problém postavit plný počet lidí. Takže např. Bora pojede ve čtyřech a Quick-Step v pěti, přičemž lze postavit sedmičlenné sestavy. Jiné týmy to řeší tím, že dávají prostor získat ostruhy mladíkům z development týmů. V případě Astany se po boku Vincenza Nibaliho objeví hned pět takových kluků. Tím pádem v téhle sestavě najdeme i Lopeze, ale nebude to onen známý Miguel Ángel, ale jeho 20ti letý krajan Kolumbijec Juan Carlos a 21letý Ekvádorec Harold Martin.
Koho tedy lze ze startovní listiny vyzdvihnout? Kromě zmíněných Van der Poela a Nibaliho také Tobiase Fosse z Jumbo-Visma, mladého Ciana Uijtdebroekse z Bora-hansgrohe, Alberto Bettiola z EF Education, Mattea Sobrera z BikeExchange či Bena Hermanse z týmu Israele.
Vypadá to, že nejsilnější sestavy sem posílají dva týmy. Jednak Ineos s Thomasem, Hayterem a De Plusem, a také UAE Emirates s Hirschim, Ulissim a Polancem. Tady bychom mohli hledat hlavní kandidáty na vítězství v konečném pořadí jednotlivců.
Josef Černý je součástí pětičlenné sestavy Quick-Stepu. S Cavagnou, Cattaneem a Schmidem mohou myslet na dílčí úspěch v podobě vítězné etapy. V těžkých kopcích by měl nejdéle vydržet 58 kg vážící James Knox, pro kterého to bude letošní závodní premiéra.
Celé se to odehraje v severní části střední Itálie nejprve v okolí San Marina a poté dvě etapy v okolí Florencie.
Tenhle závod Eurosport ve svém programu neuvádí.