Aerosensor je společnost založená Barneyem Garroodem, který dříve pracoval jako aerodynamický inženýr ve Formuli 1. Garrood zkonstruoval dva seniory, které měří aerodynamickou efektivitu cyklistů přímo při jízdě venku. Aerosenor se skládá ze dvou zařízení: stejnojmenného snímače, který je namontován na řídítkách a měří aerodynamický odpor, a druhého sensoru Aerobody, který je namontována na představci a měří pozici jezdce.
"Aerosensor funguje tak, že kombinuje data ze snímače rychlosti a měřiče výkonu cyklisty s vlastními měřeními proudění vzduchu a přesně vypočítá koeficient aerodynamického odporu (CdA)," vysvětluje Garrood. "CdA je obecně konzistentní bez ohledu na rychlost, což znamená, že je spolehlivým měřítkem toho, jak je jezdec aerodynamicky efektivní. Snížením CdA může jezdec udržovat nebo zvyšovat rychlost s nižší spotřebou energie. Při středních rychlostech, přibližně 40 km/h, je zhruba 70-80 % výkonu jezdce využito k překonání odporu vzduchu. S rostoucí rychlostí se tento podíl zvyšuje, takže při rychlosti 56 km/h může odpor vzduchu představovat až 90 % výkonu jezdce."
"Největší podíl na odporu vzduchu má tělo cyklisty, takže je důležité udržovat na kole aerodynamickou polohu. Aerobody je samostatné zařízení, které na základě laserového měření polohy jezdce pomáhá pochopit vliv polohy jeho těla a připomíná mu, aby při tréninku zůstal v aerodynamické poloze," dodává Garrood.
Podle Koena de Korta z týmu Lidl-Trek to americké sestavě umožňuje efektivně optimalizovat vybavení a usnadňuje technikům práci. "Aerosensor nám dává jedinečnou možnost dělat na silnici podobný test, jaký provádíme v aerodynamickém tunelu nebo na velodromu," vysvětluje De Kort. "Dává nám to praktickou výhodu, protože vzhledem k nabitému harmonogramu sezóny je složité zorganizovat takovou komplexní testovací akci. Nyní máme k dispozici řešení, které nám poskytne další možnost testování a zároveň nám umožní jít více do hloubky. Kromě toho se cyklistické závody odehrávají venku, takže provádění spolehlivých testů aerodynamiky v reálných podmínkách je naší výhodou."
Důraz na aerodynamiku je v posledních letech znát na každém detailu profesionální cyklistiky. A to nejenom v časovkách, ale také v závodech s hromadným startem. Závodníci už se dnes neobejdou bez silničních kombodresů, které jsou podobně aerodynamické jako časovkářské kombinézy, bez aerodynamických přileb, ponožek, aerodynamických a úzkých řídítek a dalších komponentů. Aerosensor ověří, zda tato snaha má reálný dopad.
"Na prosincovém soustředění a také na tom, které právě probíhá, jsme Aerosensory využili při mnoha testech, a to jak na silničních, tak na časovkářských kolech," říká De Kort. "Technologie Aerosensor bude užitečná i v závodech, protože nám poskytne informace o rychlosti větru a také podporu při určování strategie tempa pro časovky."
"Boří bariéry nákladného a logisticky složitého testování v aerodynamickém tunelu a umožňuje aerodynamické testování přímo na silnici v reálném čase," věří Garrood. "Umožňuje trenérům a jezdcům neustále vyhodnocovat a zlepšovat aerodynamiku. Díky možnosti proměnit každý trénink a závod v příležitost k aerodynamickému testování je možné najít více drobných, ale zásadních zlepšení u většího počtu jezdců než kdykoli předtím."