Nejvíce informací o novém projektu, do kterého se zapojilo zatím jen několik týmů WorldTour, kromě Jumbo-Visma také Bora-Hansgrohe, Soudal Quick-Step, EF Educaton EasyPost, Lidl-Trek a Ineos Grenadiers, přinesl podcast RadioCycling. Sám Plugge k tomu nechtěl moc říct: „Nemám k tomu moc co říct, nejdříve musíme jednat s UCI.“ Podle Pluggeho je třeba se přizpůsobit současnému sportovnímu byznysu: „Našimi soupeři nejsou jiné týmy, nebo pořadatelé závodů, našimi soupeři jsou fotbal, ragby, NFL, Formule 1. Takže si musíme být jistí, že jsme připraveni na budoucnost jako celý sport a že za pět let bude tento sport větší, než je právě teď.“
Plugge chce cyklistiku dostat k většímu počtu diváků. „Tento krásný sport není pro veřejnost dostatečně srozumitelný. Jaké má v kalendáři místo například Dauphiné, nebo Katalánsko? Jen málokdo chápe, že jde o závody v podstatě Ligy mistrů. Kdyby se nám to podařilo, měli bychom velmi silnou ligu, s méně závody, ale silnou a srozumitelnou.“
Co proto Plugge dělá? Založil organizaci One Cycling, na které v posledních letech pracuje. Jeho spojenci jsou Patrick Lefevere a Zdeněk Bakala, ředitel a majitel týmu Soudal Quick-Step, do jednání se zapojil také hlavní stratég společnosti A.S.O. (pořadatel Tour de France a dalších závodů) Yann Le Moener. Podle RadioCycling se Plugge nechal inspirovat Berniem Ecclestonem, bývalým majitelem značky Formule 1, který v 70. letech nastartoval obrovský rozmach této automobilové soutěže. Udělal z F1 uzavřený produkt a dokázal prodat televizní práva na celý seriál. Díky tomu F1 zbohatla a dnes patří k nejsledovanějším sportům na světě.
Prodat televizní práva v jednom balíčku pro všechny závody zařazené do této nové WorldTour, by mohlo pomoci menším pořadatelům a také týmům, mezi které by se peníze za televizní práva rozdělily. Ale společnost A.S.O. se zatím nerozhodla, zda bude s One Cycling spolupracovat.
Richard Plugge
Plugge chce vytvořit kalendář 100 až 120 závodních dní a závody v seriálu by se nepřekrývaly. Dnes si v televizi a v mediálním prostoru konkurují například závody Paříž-Nice a Tirreno-Adriatico, či severské klasiky a Okolo Katalánska. Všechny závody by končily v neděli, to znamená, že etapové závody by měly poslední etapu v neděli a jednorázové závody by se konaly pouze v neděli, kdy je mezi veřejností o sport největší zájem. Italské klasiky, například Milán-Sanremo a Okolo Lombardie, se tradičně konají v sobotu, jinak se většina jednorázovek už dnes koná v neděli. Cílem je také zjednodušit žebříčky a bodování do nové WorldTour a zvýšit prestiž celkovému hodnocení.
To je totiž klíčové pro zvýšení hodnoty celého balíčku televizních práv. Nyní mají televizní stanice a další média největší zájem o Tour de France, která je jednoznačně nejprestižnějším závodem, na který se dívá nejvíce diváků, ale o menší závody WorldTour, například Bretagne Classic, je mnohem menší zájem. Pokud by se podařilo vytvořit prestiž celkovému hodnocení, i menší závody by byly pro diváky a v důsledku i pro média atraktivní.
Jenže většina týmů WorldTour s aktivitami projektu One Cycling nesouhlasí, především nechtějí být zastupováni Richardem Pluggem, který je současně předsedou AIGCP, asociace zastřešující profesionální cyklistické týmy. Hned 13 týmů není spokojeno s tím, jak nizozemský manažer asociaci vede a s reformami závodního kalendáře by nyní nejspíš nesouhlasily.
A co s tím vším mají společného Saúdové? Spekuluje se o zapojení Veřejného investičního fondu (PIF) Saúdské Arábie. PIF by mohl do nového projektu investovat tak, jak už nedávno investoval například do golfu. Země pod nadvládou dynastie Saúdů investuje do sportu ohromné částky. Špičkoví fotbalisté odcházejí do zdejší ligy, ačkoliv v Saúdské Arábii ve skutečnosti o sporty a hry s tradicí v Evropě není skoro žádný zájem. Saúdům jde samozřejmě o peníze a moc a sportswashing je silným nástrojem propagandy a způsobem, jak odvést pozornost od nedodržování lidských práv.
Zatím není jasné, zda se uvažovaná reforma podaří, jak bude případná uzavřená soutěž reálně fungovat a jaké závody se do ní dostanou a zapojí. Plugge a jeho spolupracovníci však doufají, že se změny podaří připravit už pro sezónu 2026.