Hned dopředu musíme konstatovat, že je velice malá šance na zlepšení a velice žalostná současná situace.

Co můžeme vidět na českých sportovních kanálech v Live přenosech z domácí cyklistiky? Jednou za rok národní šampionát. Přenosy střídavě zajišťuje Česká a Slovenská státní televize, protože střídáme i pořadatele z Čech a další rok ze Slovenska. V posledních letech jsou mistráky vysílané pravidelně a poslední šampionát vyráběný slovenskou televizí s maďarskými kameramany měl dobrou kvalitu.

Co by se v televizi ještě mohlo objevit? Určitě Czech Tour, ta by českého fanouška cyklistiky, ale věřím, že i obecnou veřejnost zajímala. K tomu ještě Závod míru U23, ten by mohl mít i větší mezinárodní dopad, než Czech Tour. A to je asi všechno, co může naše domácí cyklistika nabídnout. Asi by nebylo moudré pro Českou televizi, Český svazu cyklistiky a pořadatele Českého poháru snažit se o televizní přenosy z naší nejvyšší cyklistické soutěže. Český pohár obecná média opravdu nezajímá a snaha svazu o "nepropagaci" cyklistiky je systematická a už dvacet let trvající.


U nás v upoutávce na Czech Tour zaznělo:

"A co přímé přenosy ČT? Bude něco? Určitě by si to tento podnik zasloužil."

Bohužel je to nereálné. Kdo by přenosy vyrobil a kdo by je zaplatil?

Naše státní televize, která má koncesionářské poplatky a na sportovním kanálu může prodávat i reklamu, produkuje přenosy ze sportů cyklistice podobných, jen za náklady pořadatele.

A na jiných cyklistických stránkách zaznělo v diskuzi od zřejmě dobře informovaného přispěvatele:

...no Eurosport chtěl vysílat poslední etapu CT. Česká televize chtěla za výrobu přenosu 10mil Kč.!!! které samozřejmě chtěla po pořadateli, který drží práva, to aby 2x navýšili rozpočet, aby na to bylo. Eurosport nabízel i šoty 30s jako reklamu na ČR(visit Cz) jak to mají některé krajiny, ale ČT chtěla jen 10mega, prostě prachy..(a to ty přenosy z cyklistiky které vyráběly u nich většinou stály za ho...) 

U nás se cyklistické závody lepí jen s minimálním rozpočtem, jen aby se uspořádaly, nejsou peníze na propagaci, nejsou peníze na zviditelnění. V kontextu s Okolo Slovenska jsme si v diskuzi mohli i přečíst:

ASO pýtalo 650 000 € za vyrobenie přenosu a odvysielanie na Eurosporte, l'Equipe atd. Mne to až tak mimo realitu nepríde. Za tak veľkú reklamu Slovenska mi 650 tisíc nepríde až tak veľa.

a

Presne ako hovoriš. Orban v Madarsku dal 1.4 mil euro a na Eurosporte davali kazdu etapu Okolo Maďarska

Ano, někteří pořadatelé se prosadili u národních centrálen turistického ruchu a prosadili závod jako reklamu na zemi, region, město. V posledních dnech jsme to mohli vidět od nás ze Zlína na Eurosportu v kontextu Barum Rally, soutěž byla vysílána na Eurosportu a současně běžela reklama na Zlín, jako kompenzace za vysílací čas Eurosportu. To byl asi první sportovní počin tohoto formátu z České republiky.

Je zřejmé, že silniční etapové závody umějí zviditelnit krajinu a turistické atrakce regionu, kde se konají. Takto podobně pořadatelé pozvedli Okolo Turecka, mohli jsme sledovat na Eurosportu v posledních letech Okolo Chorvatska, Okolo Slovinska a nyní i Okolo Maďarska.

Asi tudy vede cesta k renesanci národních Tour, tak aby velký národní závod (Maďarsko, Chorvatsko, Turecko, Rakousko...) zůstal konkurenceschopný v mezinárodním kontextu a dokázal získat finance na uspořádání a na propagaci místa, kde se závod jede.

U nás doma je to bohužel cesta ještě nenastoupená a nerýsuje se ani horizont, od kdy bychom se tak mohli ve světě prezentovat (to se týče České republiky) a udržet, nebo rozvíjet národní Tour, jako vlajkovou loď české cyklistiky. 


Když s fotografem projíždíme krajinou při českém závodě a sledujeme místa kudy trasa vede a představujeme si, jak asi vypadají hrady a zámky a historická města z pohledu kamery z vrtulníku, tak se to zdá jako dobrý způsob, jak propagovat naši zemi pomocí cyklistiky - etapového závodu.

Ilustrační foto Josef Vaishar/cycling.photography