Ani letos to nevyšlo, silniční pohár nikoho nezajímá, nemá prestiž, nemá sledovanost, nemá dobrý marketing. Mělo dojít ke změně, my jsme o tom psali před sezónou ZDE, nebo alespoň měly být změny nastartovány.

Silniční pohár je Popelkou i vedle svých svazových sestřiček, natož v konkurenci nejvyšších soutěží jiných sportů. Cyklokrosový pohár a pohár MTB má většinu, nebo všechny závody v mezinárodním kalendáři UCI. Silniční pohár má v UCI kalendáři jen závod V4, ale o to asi ani nejde, jde o to, aby se prosadil na domácí scéně. Ani fotbalové, hokejové a ostatní nejvyšší národní soutěže netěží z mezinárodní konkurence, jde o to posunout Český silniční pohár dál, výš, do médií, mezi fanoušky sportu. Pohár nemá sledovanost ani mezi fanoušky cyklistiky.

Na jaře padaly návrhy a nápady, jak pozvednout celou soutěž, ale narazily především na fakt, že ty nápady nemá kdo realizovat. Tím to vlastně začalo a také hned skončilo.

Před prvním závodem ve Velké Bíteši se sešly tiskové zprávy ČSC a samotného pořadatele, které zvaly fanoušky na Velka Bíteš - Brno - Velká Bíteš a k silniční cyklistice, ale potom už bylo ticho po pěšině. Ze závodů dostávala ještě odborná cyklistická média tiskové zprávy. Bohužel téměř bez odezvy. Schází promo, víc práce před akcemi, větší reklama samotných závodů, reklama na cyklistiku, to prostě nikdo nedělá. 


Po závodech přijde tisková zpráva a potom možná někdy sestřih v pořadu Spurt, který je ovšem vysílán ve dvou až tříměsíčních intervalech a pořad zrovna neláme divácké rekordy. Například Spurt ze 7. září přináší reportáž z poháru v Ostravě, který se jel 26. srpna, to je skoro čtrnáct dní po akci (a je to jeden s lepších příkladů), to asi není marketingově pro cyklistiku dobré. Na iVysílání ČT má zmíněný pořad necelých šestnáct stovek návštěv.

Svazové stránky uvádí také tři šoty ze závodů natočené dronem, možná hezké, bohužel bez kontextu s jinými záběry a s nulovou informační hodnotou. Jsou vysílané přes YouTube a ten nám odhalí jasná čísla:

Bíteš měla po devíti měsících od akce 121 zhlédnutí.

Kyjovské Slovácko 175.

V4 ve Valticích 133 (to byla čísla v době psaní článku, teď jste je možná trochu zvedli)

Kolik ta legrace stála, ví jen promotér seriálů závodů Českého poháru, ale kdo to vlastně je? Sám Český svaz cyklistiky? Vlastně ani nevíme a ze žádných materiálů na svazových stránkách to není patrné.

Když se podíváme na fungování jiných disciplín, tak je zřejmé, že o cyklokrosový pohár se stará předseda cyklokrosové komise Petr Balog, stejně jako u poháru horských kol jeho předseda Petr Marek. Stejně tak se starají o reprezentační družstvo své disciplíny.

My silničáři máme za předsedu Miroslava Pocheho, ale já ho neviděl na žádném pohárovém závodě, neviděl jsem ho ani na etapovém závodě Gracia, Závodu míru juniorů, Závodu míru U23, Czech Cycling Tour, nebo Okolo jižních Čech...já ho prostě letos vůbec neviděl na silničním závodě. Je to takový virtuální předseda disciplíny (možná jsem ho někde přehlédl).

Máme několik dní do svazové konference, Miroslav Poche kandiduje do Výkonného výboru a já doporučuji nevolit ho. I když do komise disciplíny není nikdo volen, ale jmenován Prezidiem, nevolil bych jej ani do Výkonného výboru.

Opravdu potřebujeme na silnici změnu a víc ochoty pracovat pro disciplínu. Silnice by měla být nosnou disciplínou cyklistky, u nás to ovšem nefunguje a neplatí. Předseda silniční komise je jednou z příčin.

Foto Jan Brychta/svetcyklistiky.cz