14. etapa se startem ve Švýcarsku měla očekávaný začátek a chaotický a krásný závěr v Lombardii. 29 cyklistů se dostalo do dlouhého úniku ve složení: Pieter Serry, Davide Ballerini (Soudal Quick-Step), Nicolas Prodhomme, Larry Warbasse (AG2R Citroën), Stefano Oldani (Alpecin-Deceuninck), Luis León Sánchez (Astana Qazaqstan), Andrea Pasqualon, Jasha Sütterlin (Bahrain Victorious), Nico Denz (BORA-hansgrohe), Mirco Maestri, Mattia Bais, Davide Bais (Eolo-Kometa), Henok Mulubrhan (Green Project-Bardiani), Alberto Bettiol (EF Education-EasyPost), Laurenz Rex (Intermarché-Circus Wanty), Bruno Armirail (Groupama-FDJ), Simon Clarke, Derek Gee, Stephen Williams (Israel-Premier Tech), Carlos Verona, Fernando Gaviria, Will Barta (Movistar), Warren Barguil, Thibault Guernalec (Arkéa-Samsic), Marius Mayrhofer (Team DSM), Alessandro De Marchi (Jayco AlUla), Otto Vergaerde, Bauke Mollema a Toms Skujiņš (Trek-Segafredo).

Nikdo ve skupině neohrožoval favority závodu, vždyť nejlépe postavený Armirail ztrácel před etapou 18 minut a 37 sekund. Jenže tým Ineos Grenadiers s Geraintem Thomasem ve svém středu se rozhodl nikam nespěchat a růžový trikot daroval devětadvacetiletému Francouzi. Ale to byl až úplný závěr 194 kilometrů dlouhé etapy, která sice byla převážně rovinatá, ale nejdříve cyklisté museli vystoupat na monumentální Simplonpass. Zde si pro 40 bodů dojel Davide Bais a vrátil se do modrého trikotu nejlepšího vrchaře.

Únik z úniku 

Náskok uprchlíků rychle narůstal, bylo jasné, že nikdo vedoucí skupinu stahovat nebude. Ta spolupracovala až do mety 63 kilometrů před cílem. Alberto bettiol se rozhodl zaútočit a vyprovokoval ohňostroj nástupů. 57 kilometrů před cílem odskočil Rex, k němu se rychle přidal Oldani a po chvíli také Ballerini. Ostatní uprchlíci se začali dívat kolem sebe a odstupem mezi skupinami pomalu rostl. To se nelíbilo Skujinšovi, který vyrazil do protiútoku a 49 kilometrů před cílem si trojici dojel.

Některé početné týmy zaspali, například Movistar jel na Gaviriu, ale v první skupině nikoho neměl. Chyběli také jezdci Israele a Bahrainu. Vedoucí kvarteto zodpovědně spolupracovalo, zatímco ve skupině pronásledovatelů střídali jezdci Movistaru a Bahrainu. Podařilo se jim udržet odstup pod jednu mnutu, ale pouze připravili půdu pro další útoky v psoeldních 17 kilometrech. Zde se totiž silnice zvedla a z druhé skupiny nastoupil neunavitelný Gee.

Za Kanaďanem vyrazil Bettiol a další. Náskok první skupiny se rychle snížil na 23 sekund. Druhá však byla stále příliš velká na to, aby se v ní jezdci pravidelně střídali. Proto zaútočil Mayrhofer a vytvořil skupinu, do které se vešli také Gee, Bettiol a Denz, vítěz 12. etapy. brzo dojeli Rexe, který v kopcích odpadl z první skupiny. A společně se pomaličku přibližovali k vedoucí trojici, kde nejvíce práce odváděl Skujinš.

Kilometr před cílem měli Skujinš, Ballerini a Oldani malý náskok, samozřejmě začali trochu taktizovat a zezadu v posledních 500 metrech přiletěla pětice pronásledovatelů. Bettiol zahájil spurt, ale ve stoupající cílové rovince to bylo příliš brzo. Denz začal spurtovat o trochu později a získal dobrou rychlost, jeho závětří zkusil využít Gee a málem se dostal do čela, protože Denz začal slavit pár metrů před cílem a zpomalil. Gee ještě hodil kolo na pásku, ale už bylo pozdě, Denz projel cílem první o půlku předního kola. Na Geeho zbylo druhé místo, už potřetí na tomto Giru. 

Německý vítěz si však druhou etapu nepochybně zasloužil. Byl neuvěřitelně silný, pouhé dva dny po prvním triumfu. "Cítil jsem se super. Dostal jsem příležitost naskočit do úniku a využil jsem toho. Hlídal jsem si Trek-Segafredo, Israel-Premier Tech a Movistar, protože tyto týmy tam měly několik jezdců. V jednu chvíli jsem si myslel, že jsme etapu ztratili, protože se zdálo, že nemůžeme tu ztrátu zmenšit."

"Ale pak přišly útoky v kopcích. Stále jsem se cítil dobře a jel jsem s nimi. Už jsme je skoro dojeli, ale pak jsme přestali střídat. Říkal jsem, že buď všechno, nebo nic. Nechci skončit čtvrtý, když už jsem tady vyhrál. Chci vítězství. Dotáhl jsem skupinu a pak hned Bettiol začal sprintovat. Skočil jsem mu do háku a jel na plný plyn až do cíle." 

"Dneska to bylo hodně náročné. Když jsme sjížděli z průsmyku Simplon, byla zima. Měl jsem na sobě tři bundy, pil jsem horký čaj, ale bylo to opravdu hrozné. Nakonec je to všechno o přístupu a odhodlání. Věděl jsem, že jsem velmi, velmi dobrý. Dostal jsem šanci to zkusit a jsem samozřejmě šťastný," dodal.  

První Francouz v růžovém dresu ve 21. století

Armirail se do boje o etapové vítězství nezapojil, ale do cíle spěchal tak rychle, jak to jen šlo. Peloton totiž byl tak daleko, že jezdec týmu Groupama-FDJ měl reálnou šanci na růžový dres. V cíli ztratil 53 sekund na Denze, takže peloton musel dojet s odstupem minimálně 19:30. Ineos měl dost času na stažení pár desítek sekund, ale nestál o to. Rozhodl se dát Geraintu Thomasovi volno od povinností lídra celkového pořadí a cílem peloton projel s odstupem 21:11. 

Armirail se díky tomu stal prvním Francouzem v tomto století, který oblékl růžový trikot na Giro d'Italia. Má náskok 1:41 před Thomasem a vedení bude v neděli hájit ve velmi těžké klasikářské etapě s cílem v Bergamu. 

Mezi favority se nestalo nic zajímavého, všichni dojeli v pelotonu, takže pro bílý dres si opět došel Joao Almeida (UAE Emirates). Lídrem bodovací soutěže zůstal Jonathan Milan (Bahrain Victorious), ale na druhé místo se propracoval Derek Gee. Nejlepším vrchařem je po čtrnácti dnech závodění Davide Bais, má náskok 30 bodů před Thibautem Pinotem (Groupama-FDJ).