Dění v cíli nebylo tak důležité jako to, co se dělo na trati. Podle očekávání se v cílovém stoupání Arinsal nevytvořila velké rozdíly mezi favority a o útok se pokusil jen Juan Ayuso (UAE Emirates). Nebyl však dostatečně silný a Jonas Vingegaard se Seppem Kussem si ho snadno pohlídali. Tým Jumbo-Visma poté chtěl využít kolektivní převahu ve vedoucí skupině. Vyslal do úniku Američana, ale vše se před dojezdem sjelo a v posledních stovkách metrů dominoval Evenepoel.
158,5 km dlouhá etapa se dvěma stoupáními v závěru byla první příležitostí pro vrchaře. A velké naděje si dělali také uprchlíci. Do dlouhého úniku se dostala jedenáctka cyklistů, včetně několika vynikajících vrchařů. Skupinu tvořili Damiano Caruso, Jasha Sütterlin (oba Bahrain Victorious), Amanuel Ghebreigzabhier (Lidl-Trek), Lennard Kämna (Bora-Hansgrohe), Eduardo Sepúlveda (Lotto Dstny), Andrea Vendrame (AG2R Citroen), Rune Herregodts (Intermarché-Wanty-Circus), Mathis Le Berre (Arkéa-Samsic), Pierre Latour (TotalEnergies), José Manuel Díaz (Burgos-BH) a Jon Barrenetxea (Caja Rural-Seguros RGA).
Odstup uprchlíků kontrolovaly týmy Soudal Quick-Step, Jumbo-Visma a Ineos Grenadiers a držely ho pod čtyři minuty. V posledních 30 kilometrech etapy se začalo stoupat do výjezdu Coll d'Ordino. Čelní skupina se zmenšila na pouhých pět jezdců, udrželi se Kämna, Caruso, Sepúlveda, Barrenetxea a Ghebreigzabhier. V pelotonu navýšil tempo tým DSM-Firmenich a utrhl lídra závodu Andreu Piccola (EF Education-EasyPost). Romain Bardet (DSM-Firmenich) se dokonce odvážil k útoku z pelotonu, ale byl brzo dostižen.
Ayusovi první útok nevyšel
Vpředu si Sepúlveda dojel pro vrchařskou prémii, ale ve sjezdu odpadl a do cílového stoupání Arinsal najížděli společně pouze dva uprchlíci - Kämna a Caruso. Němec se snažil zbavit zkušeného Itala, Caruso se dlouho nechtěl vzdát. Jenže oba měli nakonec smůlu, protože v hlavním poli zrychlil tým UAE Emirates. Jay Vine rozjel tempo pro Juana Ayusa, který poprvé na letošní Vueltě zaútočil.
Ayusův nástup nebyl moc dynamický, okamžitě ho zachytil Vingegaard a dalším útočníkem byl Kuss. Toho si dojel Marc Soler (UAE Emirates), ale ani tito dva domestici uniknout nedokázali. Nedaleko před cílem dostihli Kämnu a poté už se pouze čekalo na sprinterský finiš vrchařů. Evenepoel zaskočil soupeře brzkým nástupem, například Primož Roglič (Jumbo-Visma) se ani nezvedl, reagovat musel opět Vingegaard, ale rychlostně na Belgičana vůbec nestačil.
„Je příjemné tady v Andoře vyhrát. Je zřejmé, že moje příprava byla dobrá, a to mě těší,“ myslí si Evenepoel, který v Andoře trávil poslední dny před odjezdem na start Vuelty v Barceloně. „V posledním stoupání jsem se cítil opravdu dobře. Jako tým jsme uplatnili perfektní taktiku, když jsme byli trpěliví a vyčkávali. Když jsme dojeli uprchlíky, chtěl jsem si dojet pro etapové vítězství. Cítil jsem, že mám v nohách ještě hodně sil.“
Z vedení v celkovém pořadí už takovou radost neměl, nechtěl přidělávat práci svým týmovým kolegům. „Ne, tenhle dres si užiju,“ dodal nakonec. Přesto je možné, že se ho Bude Soudal Quick-Step snažit co nejdřív zbavit.
Jan Hirt (Soudal Quick-Step) byl až do posledního kilometru k dispozici Evenepoelovi a dojel s odstupem 21 sekund na 16. místě.
Lídři Jumba ztrácí více než půl minuty
Evenepoel získal sekundový náskok před Vingegaardem, Ayusem a dalšími jezdci v první skupině. A odečetl dalších 10 bonusových sekund, takže se v celkovém pořadí posunul na první místo s náskokem 5 sekund před Enricem Masem (Movistar) a 11 sekund před Lennym Martínezem (Groupama-FDJ). Belgičan si během pouhých třech etap vypracoval poměrně zajímavou pozici do zbytku závodu. Vingegaard ztrácí už 31 sekund, Roglič 37 sekund a Ayuso 38 sekund.
Propadli jezdci Ineosu, Thymen Arensman ztratil 21 sekund a Geraint Thomas s Eganem Bernalem dokonce 47 sekund. Thomas po třetí etapě ztrácí už 1:11.
Vítěz etapy si při pádu za cílem poranil hlavu a jeho tvář zalila krev. Ale jinak se zdá, že je v pořádku. „Lidé stáli jen 50 metrů za páskou,“ řekl Evenepoel k incidentu. „Třetí den po sobě se na Vueltě něco stalo, už toho mám dost.“
Klaas Lodewyck, sportovní ředitel Soudal Quick-Step, byl také samozřejmě naštvaný: „Je to na hovno. Dva dny děláme všechno pro to, abychom bezpečně přežili bez pádu, a pak spadnete na kopci, kde je málo místa...“