Obhájce vítězství Primož Roglič byl hostem prezentace, ale nejspíš se na Giro nevrátí, zato Tadej Pogačar by mohl. Mladší ze Slovinců na představení chyběl a zatím neřekl, jaké jsou jeho cíle v roce 2024. Pořadatelé o něj jistě stojí.
O náročném startu Giro d'Italia 2024 jsme už psali v článku Giro 2024 začne zostra. Už druhá etapa končí na vrcholu dlouhého stoupání Oropa. V prvních dobu etapách budou na vítězství útočit vrchaři a lehcí klasikáři, sprinteři dostanou příležitost až třetí den závodu a na růžový trikot nemůžou ani pomyslet. Příležitostí ke sprintování však budou mít dost.
6. etapa
Pro celkové pořadí bude důležitá až 6. etapa se třemi úseky steratto, tedy na prašných cestách. Etapa je však převážně rovinatá, takže si těžko představit nějaké dělení favoritů na celkové pořadí. Smůla však může některého z lídrů zastavit.
7. etapa
Nejdůležitější etapou prvního týdne bude 37,2 km dlouhá individuální časovka se 7 těžkými kilometry na závěr. Zde se určitě vytvoří velké rozdíly mezi závodníky, kterým časovka jde a těmi, kteří chtějí jen přežít. Zatím však nevíme, kdo se na Giro v příštím roce chystá, například Remco Evenepoel už předem vyhlásil, že v roce 2024 je jeho hlavním cílem Tour de France a Giro vynechá. Stejně jako Primož Roglič.
8. etapa
Hned po časovce se peloton vydá do hor, do míst, kde se odehrávají rozhodující etapy Tirreno-Adriatico. Celá etapa je náročná a dojezd na Prati di Tivo má 14,6 km a v průměru 7 %, místy až 12 %! Zde se naplno ukáže, kdo má nejlepší vrchařskou formu.
10. etapa
Krátkou horskou etapou s velmi těžkým dojezdem začíná druhý týden Giro d'Italia. Stoupání Bocca della Selva má skoro 18 km, v průměru 5,6 % a v maximu okolo 10 %. Zde mohou vzniknout rozdíly v celkovém pořadí, po prvním volném dnu to někteří budou mít hodně těžké.
14. etapa
Druhá časovka Gira je zcela rovinatá, ideální pro specialisty. A není o moc kratší, měří 31 km. Koná se před nejtěžšími horskými etapami, takže lídři budou vědět, jak na tom jsou a budou muset v horách útočit, ne jako letos, kdy všichni čekali na závěrečnou horskou časovku a vlastně se nic zajímavého nedělo.
15. etapa
Nejtěžší a nejlepší etapa celého ročníku. Velmi dlouhé horské etapy jsou v dnešní cyklistice vyloženě vzácné, přitom mají ohromný potenciál, protože dlouhé hodiny v sedle ve vysoké nadmořské výšce mohou zlomit kdekoho. Přes 5000 metrů převýšení nahání strach a poslední dvě stoupání končí ve více než 2300 metrech nad mořem.
16. etapa
První etapa třetího týdne je také dlouhá a těžká, dokonce se cyklisté vyšplhají na slavné Stelvio. Jenže už na začátku etapy, nejvyšší bod celého Gira, Cima Coppi, je připravena pro aktivní vrchaře, kteří budou usilovat o modrý dres krále hor. Za Stelviem je více než 100 km sjezdu a roviny, než se opět začne stoupat. Dojezd na Monte Pana. nepatří k nejdelším, ani nejtěžším, závodit by se mělo v posledních dvou kilometrech, které jsou strmé.
17. etapa
Dolomity nabídnou etapu s pěti stoupáními a žádnou rovinou. Stoupání Sella, Rolle a dva výjezdy na Brocon dají zabrat všem, mělo by se závodit o celkové pořadí i vrchařskou soutěž.
19. etapa
Horský závěr Gira je ideální pro návštěvu z Česka, etapy 19 a 20 jsou nám totiž nejblíž. A víc budou zajímavé, dojezd do Sappady není nejtěžší, ale možná se bude závodit na plný plyn už od Passo Duron, 50 km před cílem.
20. etapa
Monte Grappa má tu čest být posledním důležitým testem před odletem do Říma a korunovací nového krále Gira. Velikán tyčící se nad cílovým městem Bassano del Grappa se pojede hned dvakrát a dvakrát se bude sjíždět, takže i technika sjezdu bude důležitá. Kdo bude ztrácet čas, ale ne ambice, může útočit daleko před cílem.