Start silniční sezóny v letech minulých patřil zejména zámořským závodům. Tour Down Under a Vuelta a San Juan se předháněly, kdo bude mít kvalitnější startovní pole a získá větší zájem médií. Jenže pandemie covid-19 zrušila už dva ročníky australských a argentinských závodů a profesionální týmy se vrací ke kořenům a neopouštějí Evropu. Závody na blízkém východě se konat budou, takže o Saudi Tour, Kolem Ománu a UAE Tour nepřijdeme, ale start sezóny se koná v Evropě. Challenge Mallorca a klasika v Marseille mají díky tomu kvalitnější startovní pole. Do Francie se chystá 9 týmů WorldTour. 

"Udržet sportovní akce při životě byl v poslední době opravdu boj. Rozhodli jsme se minulý ročník uspořádat ve velmi komplikovaných podmínkách, za zavřenými dveřmi, ale s velkým publikem u obrazovek. Jsme na to velmi hrdí,“ říká Léo Purguette, ředitel závod a také deníku La Marseillaise, který závod pořádá. Opatření zabraňující šíření epidemie covid-19 ve Francii stále platí a pořádat závody je pořád velmi složité, ale za závod se postavilo město Marseille a díky tomu se může startovat ve městě a cíl bude na obvyklém místě, před stadionem Orange Vélodrome. Což už není velodrom, jak název špatně napovídá, ačkoliv zde dříve stával, ale fotbalový stadion klubu Olympique Marseille.   

Grand Prix Cycliste La Marseillaise byl v posledních letech důležitým závodem především pro domácí týmy. Posledních pět ročníků vyhráli Francouzi a dominují celé historii závodu, která je docela bohatá. Mezi vítěze patří Bernard Hinault, Jan Raas, Richard Virenque, Frank Vandenbroucke a další hvězdy. Ján Svorada zde dvakrát skončil v top 3. V roce 1996 byl druhý za Italem Fabiem Fontanellim (Svorada byl nejrychlejší ve spurtu pelotonu, Fontanelli dojel do cíle osamoceně) a o rok později ho porazili pouze Richard Virenque a Gilles Bouvard.

Sólové úniky a spurty malých skupin jsou v Marseille běžné, kopce v Provence jsou dostatečně selektivní pro opravdu atraktivní závodění. Od začátku 177 kilometrů dlouhého závodu se stoupá na vrchol mírného stoupání Les Termes a kopce jsou i ve zbytku závodu, jak je jasně vidět na profilu. Trať je oproti minulým ročníkům mírně upravena, ale charakter závodu by to změnit nemělo. Nejtěžším stoupáním je Route des Crêtes s vrcholem 47 kilometrů před cílem. Výjezd má sice jen 3,3 kilometru, ale také 9 % v průměru. "Na vrcholu Route des Crêtes nezůstane na čele mnoho lidí, zde se pozná, kdo je ve formě a kdo ne," říká Thierry Bricaud, sportovní ředitel Groupama - FDJ. Konec závodu je také poměrně selektivní, sprinteři musejí bojovat na hranici svých možností. Spurt pelotonu vyloučit nejde, před rokem do cíle dorazila početná skupina 26 cyklistů, ale bez opravdu rychlých sprinterů. 

Vyhrál Aurélien Paret-Peintre před Thomasem Boudatem a Bryanem Coquardem. Závodníci týmu AG2R Citroen vyhráli tři z posledních čtyř ročníků, v roce 2020 to byl Benoit Cosnefroy a v roce 2018 Alexandre Geniez. Cosnefroy bude na startu i letos, zatímco obhájce vítězství dal přednost závodům na Mallorce. Cosnefroy je jedním z favoritů, ale v původním plánu měl start na Mallorce, vše změnil pozitivní test na covid-19: "Chtěl jsem závodit na Challenge Mallorca, ale měl jsem pozitivní test na covid a musel jsem začátek sezóny odložit. Takže mám opět svůj tradiční kalendář s GP Cycliste La Marseillaise a Etoile de Bességes. Oba závody jsem už vyhrál." 

Cosnefroy patří mezi agresivní francouzské závodníky a klasikáře nové generace. A už na začátku sezóny bývá připraven vítězit: "Zima proběhla velmi dobře. Mohl jsem v klidu trénovat a tvořit základ pro celou sezónu. Navzdory tomu covidu se vracím k závodům a mám dva cíle, vyladit svou formu a zajet co nejlepší výsledek. Chtěl bych být v březnu na závodech WorldTour v nejlepší kondici. Důležitý bude i duben a ardenské klasiky."

Ambiciózní bude také Cofidis s Bryanem Coquardem, Benjaminem Thomasem a Guillaumem Martinem. A také další francouzské celky, TotalEnergies nasadí Edvalda Boassona Hagena a agresivního Pierra Latoura. Hodně silnou sestavu má UAE Emirates. V týmu jsou Matteo Trentin a Diego Ulissi, do úniku by mohl vyrazit Alessandro Covi. EF Education - EasyPost nominoval Magnuse Corta, který je pro GP Marseille ideálním typem závodníka, odolný a s rychlým spurtem. Mezi prověřené útočníky patří Bauke Mollema, jeho týmový kolega Edward Theuns by mohl spurtovat v menší skupině a hodně zvědaví jsme na tým Uno-X se sprinterem Kristofferem Halvorsenem a aktivním Rasmusem Tillerem. Debut v profesionálním týmu má před sebou mimořádně talentovaný Tobias Halland Johannessen. 

Závod v přímém přenosu vysílá Eurosport 2 v neděli od 15:15.