Rozdíly mezi nejsilnějšími a nejbohatšími týmy a těmi chudšími se ve WorldTour rychle zvětšují. Groupama-FDJ je v profesionální cyklistice už od roku 1997 a je stabilním členem nejvyšší ligy, ale v letošní sezóně získal 19 vítězství a jen dvě na úrovni WorldTour. To je obrovský rozdíl proti Jumbo-Visma s 69 vítězstvími (38 WT) a UAE Emirates s 57 triumfy (28 WT). Že není možné konkurovat nejbohatším sestavám na největších závodech, typicky na Tour de France, si už všichni zvykli, ale Jumbo a UAE už nedává šanci slabším týmům ani na menších závodech.

Marc Madiot, dlouhodobý šéf Groupama-FDJ, ví, v čem je problém. "Vyhrávají nejbohatší, souvisí to. Když můžete podepsat nejlepší závodníky, máte to snazší," vysvětluje. "Všichni bychom měli mít přístup k talentům, ale v Jumbo-Visma je patnáct cyklistů, kteří by mohli být lídři někde jinde." 

20230902VUE02012-UNIPUBLIC___SPRINT_CYCLING_AGENCY-2.jpg

Madiotův tým nakládá s rozpočtem okolo 20 milionů eur ročně, na který se skládají společnost Groupama a národní loterie FDJ a po menších částkách další sponzoři. Například výrobce kol Lapierre doposud přispíval 1,5 milionem eur ročně. Ale v týmu po dlouholeté spolupráci končí a nahradit by je měl italský Wilier, který pravděpodobně nabídl více peněz. 

Rozpočet týmu Ineos Grenadiers je více než 50 milionů eur a odhaduje se, že UAE Emirates a Jumbo-Visma na tom nebudou výrazně hůř. A s takovou nerovností se těžko soupeří. Ale má to i své výhody. "Ve Francii máme partnery, kteří investují smysluplně, aby se jim jejich investice vrátila. Takže zůstávají déle," naráží na strasti okolo odchodu společnosti Jumbo z cyklistiky. "Když jinde vše platí jeden člověk, ať už šejk, nebo miliardář, a rozhodne se odejít, všechno se zhroutí." 

20230706TDF0033-A.S.O._Pauline_Ballet.jpg

Groupama-FDJ proto musí nakládat s financemi uvážlivě. Po odchodu Thibauta Pinota do důchodu a Arnauda Démara do Arkéa-Samsic, by mělo zbývat víc peněz v rozpočtu, ale Madiot žádnou opravdovou hvězdu nepřivedl. Nejdřív je totiž třeba udržet zbylé lídry, Stefana Künga, Davida Gaudua a Valentina Madouase. "Jako Francouzi musíme řešit ještě jeden problém, Musíme platit sociální pojištění našim jezdcům, zatímco zahraniční sestavy ne. Během covidu nám to pomohlo, ale jinak nás to omezuje," dodává Madiot. 

Tým srazil počet závodníků na minimum, tedy 27 jezdců. Opřít se však může o vyhlášený development team, který pravidelně dodává nové talenty. A jezdci z kontinentální sestavy mohou v na menších závodech startovat v dresu velkého týmu, aniž by jim Groupama-FDJ musela vyplácet minimální mzdu určenou Mezinárodní cyklistickou unií. 

20230718TDF1082-A.S.O._Charly_Lopez.jpg

Tým získal sedm nových posil, přichází sprinteři Matt Walls a Marc Sarreau, domestici Sven Erik Bystrom, Cyril Barthe a Clément Russo, výbušný vrchař Rémy Rochas a talentovaný časovkář Eddy Le Huitouze. Kromě už zmíněných Pinota a Démara odcházejí také další velmi kvalitní závodníci, například Michael Storer (Tudor), Bruno Armirail (pravděpodobně AG2R) a Miles Scotson (Arkéa). 

Madiot a jeho tým spolupracovníků věří, že v dalším roce udělají velký krok dopředu talentovaní mladíci, které si Groupama-FDJ vychovala v development teamu. Především Romain Grégoire, ale také Lenny Martinez a Lorenzo Germani. Grégoire je považován za nového Juliana Alaphilippa, ale podaří se ho udržet, pokud v další sezóně prorazí? Madiota čeká další těžká sezóna a poněkud nerovný boj na silnici i v zákulisí.