James Knox (Soudal-Quick Step) byl jedním z jezdců, které postihl v úvodní etapě Tour Down Under pád. Jeho následné počínání vyhodnotili rozhodčí jako nedovolené, udělili pokutu jemu i jeho sportovnímu řediteli a cyklistu ze závodu vyloučili. Knox sice jistou míru vlastní odpovědnosti přiznává, ale diskvalifikaci považuje za nepřiměřenou a hlavně vysílající chybný signál do dalších závodů.

"55 kilometrů před cílem jsem těžce havaroval a potřeboval jsem pomoc od týmového lékaře. Abych měl jistotu, že jsem si nic nezlomil, ale hlavně, abych neměl otřes mozku. Poté, co jsem chtěl nasednout, jsem zjistil, že mám poškozená řidítka. Takže jsem musel znovu zastavit a vyměnit kolo.

Jakmile se Knox vrátil na kolo, zeptal se komisařů UCI, zda by mohl získat podporu od vozů při návratu do pelotonu. "Odmítli. Důvod neznám. Chtěl jsem se jen vrátit mezi auta, nebo se alespoň vrátit k ostatním spadlým jezdcům. Pokud by to dovolili, mohl jsem zůstat v závodě, kvůli kterému jsem letěl přes půl světa. Ostatní jezdci dostali prostor vrátit se do závodu za vozem, což je podle mě správné.“ Knox přitom narážel na fakt, že někteří další jezdci byli sice také pokutováni, ale nebyli diskvalifikováni.

"Ano, strávil jsem pár kilometrů za auty. To bylo hodně viditelné, a tak jsem byl diskvalifikován." Přesto s tak vysokou sankcí není srozuměn. „Podle mého názoru je jasné, že cyklistika by neměla udělovat tak přísné tresty jezdcům, kteří auta krátce použijí po lékařské pomoci. To, co rozhodčí udělali, znamená, že jsem měl okamžitě naskočit na kolo bez toho, abych se nechal zkontrolovat lékařem. Pravidla pro návrat do kolony aut jsou ošemetná, ale toto byl jasný příklad, že to nebylo pro osobní zisk."

Nespokojený byl i Michael Matthews po skončení druhé etapy. Naživo to bylo vidět, když za cílovým prostorem energicky diskutoval s Magnusem Sheffieldem z Ineosu.

Matthews měl zvláště coby Australan v závodě vysoké ambice. Po první etapě zaostával na 2. místě za vedoucím Bettiolem o 6 vteřin. O jednu pozici a další 2 vteřiny za ním se nacházel jezdec Ineosu.

Před rozhodujícím stoupáním 22 km před cílem, v němž se nakonec odpoutala pětice, jež nakonec dojela do cíle s malým náskokem před hlavním polem, však musel Australan zastavit a řešit mechanické potíže. A poté už neměl sílu ani šanci vrátit se do první skupiny.

Dostali jsme se do posledního stoupání. Nevím, co se dnes děje v cyklistice. V pelotonu chybí respekt. Byl jsem ve skvělé pozici. Ale byl jsem zasažen nejprve z jedné a pak i z druhé strany, a kvůli tomu mi spadl řetěz, který se zaklínil mezi rám a kliku,“ řekl Matthews po závodě.

Matthews ve svém komentáři přímo nezmínil Sheffieldovo jméno, ale dvojice byla spatřena v živém rozhovoru bezprostředně po závodě. Sheffield, který závodil se stehy poté, co den předtím havaroval v cílovém prostoru, řekl, že v cíli oslovil Matthewse, aby uvedl svou verzi událostí. Vysvětlil, že do něj samotného narazil jiný jezdec, což možná způsobilo, že Matthewsovi v kritickém okamžiku na začátku stoupání spadl řetěz.

"Byl tam jezdec, který do mě narazil, a Matthews byl náhodou přímo vedle mě. A myslím, že tam došlo k dotyku kol," řekl Sheffield. "Okamžitě jsem se mu v cíli omluvil. Bohužel je to součástí závodění. Vůbec to nebyl záměr. Snažil jsem se mu omluvit a být k němu upřímný."

Pro Matthewse je to o to bolestnější, že průběžně vedoucího Bettiola posithly silné křeče do obou nohou, shodou okolností ve stejném stoupání, a i on o svou pozici přišel.

Jediný, kdo z vedoucího tria pozici zachránil, byl právě Sheffield. Díky především týmovému kolegovi Plappovi se ztráta stíhací skupiny, jejíž byl součástí, v cíli na vedoucí pětici scvrkla na 11 sekund a Američan tak zůstal na průběžném 3. místě. I když dvojice před ním se změnila na Rohana Denise a Jay Vinea.