Juraji, jak se po tolika letech života aktivního profesionálního cyklisty žije v roli sportovního ředitele? Ti, co to zažili, např. Roman Kreuziger, říkají, že závodění byla oproti nové roli dost pohoda.
Je to určitě změna, ale jsem rád, že jsem stále zůstal u cyklistiky a že můžu předávat dlouholeté nabyté zkušenosti dalším jezdcům.
Tato tvoje současná role byla předem připravenou, cílenou volbou, nebo to přinesl život, aniž jsi s tím nějak předem počítal?
Chtěl jsem zůstat v cyklistice a předávat zkušenosti mladým klukům. Poslední rok v TotalEnergies jsem měl i zdravotní problémy s kolenními úpony a už jsem to i cítil, že přijde životní změna a je třeba nechat prostor mladším.
Poslední dva roky jsi byl sportovním ředitelem v Pierre Baguette, nyní jsi změnil „dres“ a přestoupil do ATT Investments. Byla to v Bagetách vhodná příprava a užitečné období?
Myslím si, že to byla dobrá škola. Přeci jen je to naprosto jiné být v roli sportovního ředitele. Mám za ty dva roky pěkné, ale i náročné zážitky.
Co vůbec bylo těmi stimuly, že jsi se rozhodl pro ATT? Jak to celé proběhlo?
Za ty dva roky v Bagetách jsme absolvovali spoustu společných závodů s ATT. S Panem Kijevským jsme začali o spolupráci vážněji mluvit na posledním závodě Okolo jižních Čech. Následně jsem přijel do Pardubic, kde mi ukázal celé zázemí týmu a já z toho byl nadšený. A když mi řekl, jaké má cíle na příští rok, tak jsem věděl, že chci být součástí takového velkého projektu.
Asi nebudeš hanit svůj současný tým, ale zkus reálně porovnat fungování současného ATT a týmů z vyšší úrovně, kde jsi sám kdysi jezdil.
To se porovnávat úplně nedá. Přeci jen World a ProTeams mají mnohem vyšší budget na sezónu, ale z mého pohledu ATT co se týče kontinentálních týmů je velmi vysoko nastavený.
Jaké činnosti vyplývají z tvé role v ATT? O tréninkové metody, jejich vyhodnocování atd. se nejspíš starají trenéři Bednář a Fiala, co tedy „zbývá“ na tebe?
Ano, tréninky nemám na starosti, i když nějaké ty intervaly, co jsme měli u profíků, umím předat. Mou rolí je určovat co nejlepší taktiku na konkrétní den a určitě jezdce namotivovat před závodem. Na závodech to je práce od rána do večera jak pro sportovní ředitele, tak ostatní personál.
Na začátku roku 2018 se v týmu BORA - hansgrohe sešli čtyři šampioni: Marcus Burghardt, Juraj a Peter Saganové a Gregor Mühlberger
Ty jsi jezdil s Petrem v týmech a závodech, kde se běžně používaly vysílačky. V Conti úrovni se větší množství závodů jede bez vysílaček. Asi dost podstatný rozdíl i pro práci sportovního ředitele?
Tím, že absolvujeme spoustu závodů bez vysílaček, tak základ je klukům říct nejdůležitější body, ať už je to nebezpečný vítr, sjezd, kde všude mají občerstvovačku atd. Za tím účelem využíváme aplikaci VeloViewer a musím říct, že nemá zatím konkurenci a používají ji všechny profi týmy. Bez vysílaček roste důležitost nastudovat trať dopředu a říct ty nejdůležitější věci, popřípadě jim to napsat na představec.
Předpokládám, že tím významně roste úloha kapitána, který organizuje tým ze sedla bicyklu?
Je to tak, je hodně důležité zvolit kapitána do závodu, který pohotově reaguje a určuje taktiku v průběhu závodu. Musí to být závodník, který už má něco odjetého, má přehled o trati, vývoji závodu, je dobře technicky i fyzicky zdatný.
Mimochodem, jsi příznivec používání vysílaček, protože se průběžně, a i v této době, stále vedou diskuse o jejich omezení, přičemž hlavním argumentem nebývá ani tak taktika, jako bezpečnost?
V závodech nejnižší úrovně bývá zajištění bezpečnosti od organizátorů přeci jen slabší a navíc Conti cyklistika je převážně o mladých cyklistech, kterým by každá informace pomohla.
Když se rozhlídneš po závodnickém složení ATT pro letošní sezónu, jsou vyhlašované cíle vyhrát Europe Tour a český mistrovský titul reálné, nebo jak se říká sice ambiciózní, ale ne nesplnitelné?
Z mého pohledu je ten tým poskládaný naprosto super. Manažer pan Kijevský měl super cit, neboť soupisku tvořil on. Cíle vyhrát mistrovský titul a vyhrát Europe Tour si myslím jsou velmi reálné. Konkurence bude náročná, ale já se výzev nebojím.
Jsi Slovák a v týmu je slovenský závodník Dominik Dunár. Bude jeho sezónní prioritou domácí titul U23 v časovce a nejlépe i na silnici, nebo může mít i ambice mezi Elitou? Anebo je to úplně jinak?
Dominik je velmi talentovaný závodník a jistě bude cílem týmu, ať se na společných mistrovstvích ukáže v co v nejlepší formě. Prvořadý bude ovšem český titul v závodě s hromadným startem, ale cyklistika je krásná v tom, že je nepředvídatelná.
Když jsme u Slováků, Peter sice na silnici skončil, ale rostou noví velmi dobří slovenští závodníci. Objevují se v podhoubí nějaké další nadějné talenty, o který zatím moc nevíme?
Z mého pohledu je důležité, když to mladí cyklisté chtějí dělat, tak ať se zatnou a zkusí se probojovat do dobrých týmů a živit se cyklistikou. Více mě mrzí, že leckdy nevědí, co chtějí od života. Cyklistika je těžký sport, který se nedá dělat jen tak na 70 %. Třeba Svrček je talent, ale také musí dokázat v současném týmu, že tam patří. A když jsme u bráchy, dost mě mrzí, že slovenská cyklistika boomu Sagana nevyužila dostatečně, nezlepšila a nezkvalitnila, co se týče systému.
Matyáš Fiala zakončil cyklokrosovou sezónu účastí na světovém šampionátu a dnes se přesouvá do Španělska na druhý týmový kemp
Jak vůbec Peter nyní žije, co dělá, jak si užívá cyklistický „důchod“, je spokojený, nebo mu přeci jen chybí „záře reflektorů“?
Brácha se má dobře. Je ambasadorem top značek a momentálně trénuje na slovenský Let´s Dance, takže se moc nenudí.
Zpátky k ATT a tobě. Od zítřka startuje druhý španělský týmový kemp. Ty tam budeš jako sportovní ředitel, protože Jarda Friede byl na tom prosincovém. Sice si to dokážeme alespoň povrchně odvodit, ale v čem se bude lišit od toho úvodního?
S Jardou jsme se tak dohodli, že se prostřídáme. Tento kemp se více zaměří na intenzitu a dolaďování výkonnosti před blížícími se závody. Hlavní náplní prosincového byly kilometry a hodiny, a teď už půjdeme do specifických tréninků.
Mám zprávy, že chybět bude pouze Alan Banaszek, který nyní závodí na dráze a chystá se na mistrovství Evropy. Probíhá podle tvých informací zatím příprava týmu podle plánu, žádné zásadnější komplikace, bylo potřeba něco operativně měnit …?
Z mého pohledu zatím vše probíhá podle představ. Nemáme zatím žádná zranění ani dlouhodobé nemoci. Celkově naprogramování týmových soustředění je super. Ano, jediný, kdo bude chybět, je Alan Banaszek. Ale nemyslím si, že by to mělo nějak zásadně ovlivnit sprintérskou skupinu, co se týče tréninků.
Alan Banaszek se chystá na ME na dráze. Snímek ho zachycuje na lednové Troféu Internacional de Pista Artur Lopes v Portugalsku
Kde zahájíš ty osobně sezónu, jedeš Řecko nebo Chorvatsko? Znáš v hrubých obrysech svůj „závodní“ sezónní program a jsou závody, na které se mimořádně těšíš a rád bys, aby na nich tvoji svěřenci uspěli?
Začínám sezónu na Rhodosu v Řecku a pak mě čekají jednorázovky ve Slovinsku. Určitě mě potěší, pokud budeme startovat na co nejvíce závodech zařazených do Pro série. A jasně, cílem je co nejlépe se ukázat na Czech Tour, Okolo Slovenska a dalších velkých závodech.
Na závěr: jsi spokojený se svým životem, aktuálním stavem soukromým i pracovním, baví tě to a přináší radost?
V osobním životě jsem spokojený. Mám přítelkyni, která se mnou bude jezdit na závody masírovat cyklisty. Kariéru jsem měl pěknou a dlouhou, a teď se chci zaměřit na předání zkušenosti, co mi dal svět a cyklistika.
Zázemí hotelu Cap Negret - Altea využívají tradičně v rámci zimní přípravy i mnohé celky z World a Pro úrovně