Nejdůležitějšími hellingy, tedy dlážděnými stoupáními, jsou v posledních letech Oude Kwaremont a Paterberg. Tyto dva úseky pravidelně rozhodují, protože závodníci zde mají poslední možnost útočit. Kdo je první na Paterbergu, je první i v cíli, to platí už od roku 2016, kdy zvítězil Peter Sagan, o rok později to byl Philippe Gilbert, v roce 2018 Niki Terpstra, po něm Alberto Bettiol, Mathieu van der Poel a Kasper Asgreen.

Ale neznamená to, že by po Paterbergu jeli všichni zmínění sami až do cíle. V posledních dvou letech se na Paterbergu osamostatnili dva jezdci, v roce 2020 to byl Van der Poel s Woutem van Aertem a loni Asgreen s Van der Poelem. A o vítězství se spurtovalo. Ovšem tomu všemu předcházela spousta závodění a taktizování. Skvělou zprávou je, že po dvou letech bez diváků se k trati vrací fanoušci a skvělá atmosféra. 

Pro začátek 272,5 kilometru dlouhé klasiky je důležitý vítr a boj o dlouhý únik. Únik většinou dostane spoustu času, dokud na čele pelotonu nezačnou pracovat týmy favoritů. Loni to byly celky Jumbo - Visma a Quick-Step. Nejsilnější jezdci z dlouhého úniku se mohou zapojit do závodu o pódium, pokud na to mají, občas se to stane, proto je složení tohoto úniku důležité. Případně se zde mohou schovávat domestici některých favoritů, kteří teoreticky mohou zasáhnout do závodu o vítězství v pozdější části.

Další útoky přicházejí daleko před cílem, ale většinou ne od největších favoritů. Loni lídři čekali na posledních 55 kilometrů a letos to možná bude stejné, ačkoliv bychom se nedivili, kdyby favorité začali nastupovat ještě o něco dřív. Loňské Flandry měřili 254 kilometry, letošní závod je o 18 kilometrů delší. Ale závěr je v podstatě stejný. 

Oude Kwaremont, Paterberg a Koppenberg

Prvním klíčovým bodem závodu je stoupání Berg ten Houte 76 kilometrů před cílem. Zde se začalo závodit na letošním Dwars door Vlaanderen a zejména Tadej Pogačar si musí dát pozor, aby neudělal stejnou chybu jako ve středu a nechyběl vpředu. O 5 kilometrů dál je asfaltové stoupání Kanarieberg a následuje příprava na druhý výjezd Oude Kwaremont. Tento úsek je hodně důležitý. Po 218 kilometrech už budou nohy dost bolet a do cíle stále zbývá skoro 55 kilometrů.

Oude Kwaremont měří 2200 metrů a je to nejdelší helling celého závodu. Není celý do kopce, ale nejstrmější pasáž má téměř 12 %. A hned za ním se najíždí na Paterberg, pouze 400 metrů dlouhý kopec, ovšem s průměrem 13 % a maximem 20,3 %. Zde už se bude závodit na plný plyn. Kdo bude chybět vpředu, těžko s tím už něco udělá, protože další na řadě je nejobávanější helling Koppenberg a závod nezpomalí. Zde je důležité jet vpředu a vyhnout se pádům a problémům, cesta je úzká a ztráta kontaktu s čelem závodu může být rozhodující. Koppenberg měří 600 metrů a v maximu má 20,8 %.

Koppenberg

Hned za Koppenbergem leží předposlední rovinatý úsek s kostkami Mariaborrestraat. Následuje helling Steenbeekdries, rovinatý dlážděný úsek Stationstraat a poté už čtveřice posledních výjezdů. Nejdříve Taaienberg (37 km do cíle), Oude Kruisberg (27 km před cílem), asfaltové stoupání Kruisberg - Hotond a závěrečné výjezdy na Oude Kwaremont a Paterberg. Kwaremont je 17 kilometrů před cílem a Paterberg 13 kilometrů. Odtud se pokračuje převážně po rovině až do cílového Oudenaarde.

Loni na Oude Kwaremontu zaútočil Van der Poel a vytvořil vedoucí trojici s Asgreenem a Van Aertem. Belgičan odpadl na Paterbergu a také Van der Poel měl co dělat, aby se Asgreena udržel. Dánovi zbylo nejvíce sil, Van der Poel doplatil na svou aktivitu a ve spurtu překvapivě Asgreenovi podlehl. Po dlouhém a náročném závodě jednoduše už nelze spoléhat na nic. Van der Poel je rychlejší závodník, ve většině případů, ale byl na pokraji sil.

Paterberg

V roce 2020 se nejlepší závodníci utrhli už na 39 kilometrů před cílem, na Taaienbergu se Julian Alaphilippe, Van der Poel a Van Aert soupeřům vzdálili, mistr světa zanedlouho trefil doprovodný motocykl, spadl a na čele zbyli Van der Poel s Van Aertem. Společně dorazili až do cíle. Rozhodovat proto nemusí jen Oude Kwaremont a Paterberg. V roce 2019 na Kwaremontu zaútočil Bettiol a pokračoval sám až do cíle, ale o rok dříve ujel Terpstra soupeřům už na Kruisbergu, nenápadném kopci bez kostek 26 kilometrů před cílem.

Eurosport vysílá celý závod od startu do cíle, takže největší zájemci mohou sledovat a analyzovat každý okamžik. Už v polovině závodu se poprvé jede Oude Kwaremont a určitě to nebude nuda. Doporučujeme závod začít sledovat nejpozději od nájezdu na Berg ten Houte 76 kilometrů před cílem. To už by měli začít závodit favorité. Výběr největších favoritů letošního ročníku Kolem Flander přineseme v dalším článku.