S jistou nadsázkou lze říci, že nedělní závod Velká Bíteš – Brno – Velká Bíteš začal už v sobotu v Hlohovci při Trofeo Cinelli – Synett. Samotný formát závodu, kdy jezdci do 23 let odstartují o minutu před elitou, je zvláštní a opět s jistou mírou nadsázky by tenhle formát mohl evokovat myšlenku posílat Evenepoela do závodu o minutu dřív před Rogličem, protože na právě skončivším Okolo Katalánska soutěžil Belgičan na rozdíl od Slovince i o bílý trikot nejlepšího mladíka.
Ale nic proti zvláštnímu formátu závodu, v kterém o nic zásadního nejde a jenž dobře slouží k rozjetí před nedělní Bíteší, kde už jde o podstatně víc. Zájem českých týmů uspět v pohárovém seriálu je značný, byť nemusí být zcela prioritní. Jednak na domácí scéně má nejvyšší prioritu mistrovství České republiky. Ale hlavně rozhodně větší váhu mají případné úspěchy v porovnání s mezinárodní konkurencí, a čím těžší, tím lépe. Proto bude z tohoto pohledu nejzajímavější sledovat, jak si povedou naše týmy na Czech Tour, Okolo Slovenska a dalších jedničkových závodech a zvláště pak na závodu kategorie ProSeries Okolo Maďarska, kam je jako jeden z mála týmů z úrovně Conti pozván i ATT Investments.
Daniel Turek, druhý v Elite v Hlohovci
Vraťme se tedy ještě do Hlohovce. Tam odstartovala domácí silničářská sezóna, a všem bylo jasné, že se znovu ponese v konkurenčním srovnávání dvou nejsilnějších domácích týmů Elkov-Kasper a ATT Investments. U obou došlo před sezónou k velmi podstatným změnám. Elkov-Kasper opustili Jakub Otruba, Michael Kukrle, Jakub Ťoupalík a Daniel Babor a nahradili je čtyři loni věkem ještě junioři. Přidali se tak k o rok staršímu Obdržálkovi a k 22letému Řehovi. Z jedenácti lidí jich tedy šest závodí v kategorii do 23 let.
Oproti tomu ATT Investments obměnil sestavu o sedm nových lidí, z toho tři jsou cizinci a jedním je loňský junior Chýle. V 16členné soupisce jsou tedy jen čtyři kluci ve věku do 23 let. Z toho Karel Camrda startoval o víkendu ve Slovinsku a Daniel Sporysch začal před pár dny s pořádnou přípravou po vynucené pauze způsobené následky únorového tréninkového pádu.
Tahle výchozí situace promítnuto do formátu Hlohovce se transformovala do jednoduché taktiky týmu Elkov-Kasper. Mladí pojedou od počátku maximální tempo, aby elita ATT Investments měla co nejvíc práce se sjížděním, a pokud se jí to podaří, tak odpočinutí eliťáci Elkov-Kasper je v závěru přespurtují. Ale hlavně vynaložené síly budou chybět v neděli v Bíteši.
Stupně vítězů Elite v Hlohovci: Dan Turek, Richard Holec a Pavel Kelemen
Na tuhle udičku ATT Investments ale neskočil. Závod pojal jako soutěž jezdců kategorie Elite a v ní se na rozdíl od svých hradeckých soupeřů dostali ve dvou na stupně vítězů.
Šlo ale jen o - byť z popsaného důvodu ne úplně - triviální záležitost. To podstatné se odehrálo v neděli na silnicích mezi Bíteší a Brnem.
Taktika, kterou vedení ATT Investments v čele se sportovním ředitelem Jardou Friedem zvolilo, měla více variant, počítala s vícero možnostmi a pochopitelně se přizpůsobovala vývoji závodu.
Cílem bylo vyhrát. Největším soupeřem měli být jezdci Elkov-Kasper a taky tomu tak bylo. Podstatné tedy bylo, aby je soupeř nikdy nepřečíslil, aby měli své správné lidi v důležitých únicích a aby v ideálním případě dovezli do spurtu Pavla Kelemena, který by v současném českém pelotonu neměl mít co se týče závěrečného zrychlení jako bývalý špičkový dráhař konkurenci.
Vše výše popsané jezdci ATT Investments beze zbytku naplnili. Pokusy o atak z hlavní skupiny v podání jezdců Elkov-Kasper dokázali v zárodku likvidovat. Do obou skupin, které si postupně dojely čtveřici z denního úniku, dostali proti Danielu Mrázovi a Michaelu Borošovi v dresu Elkov-Kasper Jana Kašpara a Jirku Petruše. Na rozdíl od svých soupeřů to ale s aktivitou nepřeháněli. Z prostého důvodu a z opačného než jejich soupeři. Vzadu na špici hlavní skupiny jelo v druhé fázi závodu téměř neustále seřazeno čtyři až šest jezdců ATT Investments, kteří stále pracovali na případné realizaci plánu přivézt Pavla Kelemena do spurtu. Však také jel systematicky na čtvrté pozici a většinou jako poslední, kdo se na hraně škarpy ještě vešel do zákrytu při bočním větru.
Jakub Otruba
Pozorný divák si mohl všimnout, že v jistou chvíli komunikoval z auta kouč ATT Investments s Jirkou Petrušem a ten následně nejenže opět pokryl nástup Michaela Boroše, ale začal s ním i s polským závodníkem, který si je stačil dojet z původní skupiny, také spolupracovat.
Důvod byl prostý. Vzal na sebe odpovědnost a věřil si i do spurtu. Komentátor závodu sice favorizoval nejlepšího českého cyklokrosaře a neustále se obával polského závodníka, ale spolukomentátor a bývalý reprezentační trenér Tomáš Konečný dobře věděl, jaké jsou kvality Jirky Petruše. On je v roli kapitána týmu mužem na místě nejsprávnějším, a jako takový dává své síly většinou do služeb týmu, ale když na to přijde, umí velmi dobře zaspurtovat, zvláště pak z menší skupiny. Stačí vzpomenout mj. loňskou druhou etapu Okolo Estonska (2.1), kde za vedoucí odjetou dvojicí a poté, co sprinter Tomáš Bárta spadnul ve sjezdu, spurtovala o třetí místo 25členná skupina, v níž se Jirka prosadil na třetí pozici za Kadena Grovese, který v uplynulém týdnu vyhrál dvě etapy v Katalánsku, a velezkušeného sprintera Voster ATS Patryka Stosze. Přičemž za sebou nechal mj. Madise Mihkelse, dnes sprintera Intermarché, svého současného kolegu Mihkela Räima či vyhlášeného slovenského sprintera Lukáše Kubiše.
Jirka Petruš byla tedy varianta jedna. Ale poté, co byl Michael Boroš ve svém posledním, ale už ne tak důrazném nástupu přes vrchol jednoho z výjezdů, který Jirka Petruš opět bez zásadních potíží pokryl, neúspěšný, začalo tempo vedoucí trojice opadat.
Pavel Kelemen před Dominikem Neumanem a Richardem Holcem ve Velké Bíteši
Takže bylo možno znovu otočit lícem navrch kartu Pavla Kelemena. A o to se v samém závěru jako v celé druhé části závodu postarala především trojice Dan Turek, Jakub Otruba a Matúš Štoček. Odrbala, jinak to nelze lépe vyjádřit, zbytek hlavní skupiny na bočním větru takovým způsobem, že zdecimování zbytku startovního pole je výraz nejpříhodnější. Z Elkov-Kasper zůstal v sedmičlenné skupině se čtyřmi jezdci ATT Investments pouze Dominik Neuman. Na týmových stránkách k tomu po závodě uvedl:
„Přijeli jsme dnes vyhrát a to se nepodařilo, takže to je trochu zklamání. Myslím si, že jsme nepodali úplně optimální výkon. Hlavně v závěru jsme si moc nepomohli. Na větru jezdci z ATT kontrolovali čelo pelotonu a na terezínu rozjeli závěr a my jsme se za ně nedokázali složit. Sjeli ujeté skupiny těsně před cílem a pak se spurtovalo. Já jsem zkusil Pavla Kelemena zaskočit, abych přijel první na kostky, ale to se mi nepovedlo a je z toho 2. místo. V závěru mi určitě chyběla větší týmová podpora. Druhé místo není špatné, ale určitě bych byl raději, kdybych vyhrál. Musíme se do dalších závodů poučit z chyb, které jsme udělali a zabojovat, aby to bylo ještě lepší.“
Největší kus černé roboty odvedl z jezdců ATT Investments Dan Turek. Jakub Otruba i Matúš Štoček (na snímku) se na čele také otočili, ale tvořili zálohu pro případné útoky soupeřů. K nim ale už nedošlo.
Závěr pak byl jak z učebnice cyklistiky. Tři borci srovnaní na bočním větru přesně tak, aby čtvrtý chráněný se jako poslední vešel vedle škarpy. Výsledek? Udrželi se s nimi jen tři z nejlepších, vedle Dominika Neumana mimořádně zkušený Polák Paterski a Richard Holec z TUFO PARDUS Prostějov, který si očividně ze Spojených států přivezl ze zimní přípravy velmi dobrou formu.
„Co se mě týče, záleželo na tom, zda přežiju profilově obtížné pasáže. Pokud by se mi to podařilo, tak bylo dohodnuto, že mi kluci pomůžou do spurtu a tak to také nakonec vyšlo. Strašně moc mi pak pomohli a spurt už byl na mně. Na něj jsem se snažil našetřit co nejvíc sil, aby to vyšlo,“ popsal závod ze svého pohledu Pavel Kelemen. „Co se týče samotného sprintu, kluci mě dovezli někam ke dvoustovce a pak už jsem dělal jen svou práci. Hodily se ušetřené síly, což v předešlých letech v jiných týmech nebylo pravidlem. Tam jsem vždy dorazil k cíli popravený. Tentokrát síly zbyly, a i proto to dopadlo skvěle!“
Taktika a její realizace je vždy na propojení pokynů kouče a realizace samotnými závodníky, kteří musí umět reagovat promptně na vzniklé situace. Kouč ale má na konečném výsledku nezanedbatelný podíl. A tentokrát se téhle role s velkým úspěchem ujal Jarda Friede.
K závodu a taktice pro RoadCycling.CZ řekl: „Máme z toho všichni obrovskou radost. Pečlivě jsme se na závod připravili takticky, v záloze jsme měli více variant a kluci do puntíku to, co jsme dohodli, také splnili. Jirka Petruš v úniku vzal odpovědnost na sebe, což nám pomohlo, protože jsme trojici vpředu nemuseli za každou cenu dojíždět. Ale s ohledem na to, že se začalo v první skupince taktizovat a kluci za nimi jeli ve čtyřech na větru tak, jak to bylo nejlíp možné, tak ve výsledku udělali z pelotonu trhací kalendář. Předvedli tím dokonalé cyklistické řemeslo.“
Po úvodním závodě ŠKODA CUP 2023 má ATT Investments v držení nejen trikot nejcennější, ale v první větší skupině za tou vítěznou dokončil na 21. místě Filip Chýle a zajistil si tím jak trikot pro nejlepšího v kategorii do 23 let, tak i Nejlepšího nováčka. Že ATT Investments je i nejlepším týmem, je nabíledni.
Zdravé soupeření obou nejlepších českých týmů – a pokud se k nim přidá někdo další, jako třeba tým z Prostějova atd., pak ještě lépe – je určitě cesta, jak posouvat úroveň české silniční cyklistiky směrem vzhůru.
Další příležitost na domácí půdě přijde na řadu ve dvou dalších pohárových závodech o víkendu 22. a 23. dubna v Krásné Lípě a České Kamenici.