Vyhodnocování reklamních kampaní je v komerční sféře běžné a každá reklamní agentura tuto službu nabízí a realizuje pro své zákazníky. Cyklistický závod je ve své podstatě reklamní akcí a tak by pořadatele mělo zajímat, jakou odezvu v médiích, ve sledovanosti a v reklamním dopadu měl jejich závod. Jsme v cyklistice opravdu daleko od komerčních reklamích akcí, žádné velké reklamní peníze ze soukromého sektoru do české cyklistiky neplynou a tak se ani žádné velké vyhodnocování dopadů závodů, nebo dokonce dopadu sledovanosti a vnímání reklamních partnerů nedělá. Nejsme fotbal, nejsme formule 1, nejsme Tour de France, nebo Giro d'Italia. Minimální peníze plynoucí do české cyklistiky ze soukromého sektoru jsou ve své podstatě charitou a nikdo neočekává jejich zhodnocení. To je prostý fakt.
Udělali jsme si alespoň své malé posouzení dopadu sledovanosti závodů Českého poháru a etapového závodu Gracia Orlová na stránkách RoadCyclingu a na twitterovém účtu fotografa Josefa Vaishara.
Protože čísla RoadCyclingu jsou soukromou záležitostí, nebudeme uvádět absolutní hodnoty, ale jen procentuální poměry. Protože je už mnoho let známé, že nejsledovanějším českým závodem je Bíteš, bereme ji jako 100% výchozí hodnotu.
Velká Bíteš - Brno - Velká Bíteš je naší jarní klasikou a na stránkách RoadCyclingu po závodech mistrovství republiky druhou nejsledovanější domácí akcí. Letos jsme ji přinášeli v režimu LIVE, jak ve fotoreportáži, tak i závěr závodu v živém přenosu společnosti Techniserv IT.
Kyjov měl 73% návštěvnost oproti Bíteši, byl vyráběn jen ve fotografické Live reportáži, bez video přenosu.
Rokycany už nebyly divákům zprostředkovávany Live. Oficiální tiskovou zprávu Českého svazu cyklistiky, zveřejněnou večer po závodě, viděla jen čtvrtina (26 %) návštěvníků našich stránek, oproti Bíteši.
Je zřejmé, že co nejrychlejší informace vždy táhnou nejvíc. Je zřejmé, že jediným médiem, které se českým závodům systematicky věnuje, je RoadCycling. Od jara se snažíme navázat s novým vedením ČSC co nejlepší spolupráci na popularizaci domácí silniční cyklistiky, ale bohužel se to nedaří. Pochopitelně živé přenosy stojí něco víc, než tisková zpáva psaná doma od stolu. Na popularizaci sportu by se měl spolupodílet promotér seriálu, tedy Ćeský svaz cyklistiky. Bohužel je polovina seriálu za námi a od svazu žádné reakce. A nedá se očekávat ani v druhé polovině roku, na přímou otázku nakonec v Rokycanech předeseda silniční komise Petr Kováč odpověděl: "Těžko se dá na ČSC prosadit nějaká finanční podpora výroby reportáží se subjektem, který kritizuje vedení ČSC, i já sám zastávám částečně tento názor."
Tedy s RoadCyclingem ne a asi nikdy. Z odpovědi Petra Kováče mě nejvíc zaujalo, že na svazu je nový prezident Petr Marek, nový předseda silniční komise Petr Kováč, nové prezídium, nový Výkonný výbor. U koho tedy naráží možná spolupráce? Kdo vlastně řídí Český svaz cyklistiky, když se Petr Kováč odvolává na to, že se to nemůže podařit prosadit?
Jistě, velké české závody by se měly opírat o širší mediální podporu, ale ta neexistuje a s jedním a jediným subjektem přinášející původní materiály z domácích akcí, se ani nové vedení ČSC bavit nebude.
Gracia Orlová, její královská etapa, měla větší čtenost, než třetí závod ČP v Rokycanech, přesto nejsou domácí čísla úplně nejlepší. Ale o to větší radost musí mít pořadatelé v odezvě na twitterovém účtu, sledovanosti závodu ve světě a odezvě a sdílení informací o závodě i třeba na Twitteru UCI. Čísla vám přineseme v dalším článku.
Foto Josef Vaishar/cycling.photography