Matteo vstoupil do úrovně ProTeams v roce 2017 v italském týmu Androni. Po dvou letech přestoupil do španělského Caja Rural. Poté se na rok vrátil k Gianni Saviovi, aby se letos stal členem týmu Gazprom. Jeho potíže, stejně jako potíže většiny členů týmu, nastaly odebráním licence ze strany UCI.
V týmu bylo registrováno 9 ruských a 7 italských cyklistů. Zbylých pět se rekrutovalo ze čtyř národností včetně obou našich.
O cyklistické budoucnosti Rusů toho není moc známo. Pouze to, že Zakarin ukončil kariéru a Nych čerstvě našel útočiště v portugalském kontinentálním Glassdrive Q8 Anicolor.
První etapa Tour of Antalya 2022
Jiná je situace u Italů. Po ukončení činnosti ruského týmu se o většinu z nich minimálně zpočátku starala italská reprezentace vedená bývalým vynikajícím cyklistou Daniele Bennatim tím, že je nominovala na několik závodů kategorie 2.1.
Scaroni dokonce od konce července posílil Astanu. Piccolo zakotvil v Drone Hopper, odkud podepsal na další tři roky do EF Education. Concimu se podařilo dostat do záložního týmu Alpecin-Deceuninck, odkud se pro příští rok přesunul do hlavního týmu. Fedeliho vzali do EOLO-Kometa a odtud pro příští sezónu přestoupil do švýcarského Q36.5. Carboniho v závěru sezóny angažovali v Kern Pharma, kde má podepsáno i na další rok. Jak to bude s Canolou zatím jasno není. A Malucelli?
Pátá etapa UAE Tour, 4. místo za trojicí špičkových sprinterů (zleva) Bennett, Philipsen, Kooij
Ještě v dresu Gazpromu vyhrál etapu v Turecku na Tour of Antalya (2.1) a dospurtoval na 4. a 6. místě při UAE Tour (2.UWT). To bylo v únoru. V březnu přišel konec týmu. Následně dostal Matteo také pozvánku do italské reprezentace na Giro di Sicilia (2.1), kde vyhrál další etapu (viz titulní snímek), a Adriatica Ionica Race (2.1), kde bylo jeho nejlepším výsledkem 7. místo v etapě.
Následovala dvouměsíční závodní pauza, v níž se mu podařilo najít místo v čínském kontinentálním China Glory. V jejich dresu odjel další tři etapáky. Při Arctic Race (2.Pro) byl nejlépe 5. a při Turul Romaniei (2.1) 3. a 4.
Po šesté etapě UAE Tour v objetí s vítězným Mathiasem Vackem
Matteo, co tě tento rok naučil? „Nebrat nic jako samozřejmost. Předtím jsme vedli třeba diskuse o závodním kalendáři, který se vám nemusel úplně líbit, o příliš dlouhé nebo naopak krátké mezi závodní pauze, o kvalitě hotelů, zatímco pak se ocitnete v situaci, kdy musíte tvrdě pracovat a trénovat zdarma bez jistoty budoucnosti. V tu chvíli si uvědomíte, že problémy, které jste měli předtím, ve skutečnosti žádné problémy nebyly. A další věc, kterou jsem si uvědomil, je využít každou příležitost, která se vám naskytne, protože nikdy nevíte, jestli přijde příště. Dejte do toho všechno a snažte se při každém závodě a každém tréninku dělat to nejlepší, co umíte.“
Takže nespokojenost? „Ačkoli sezóna byla trochu zmrzačená, zůstává jednou z mých nejlepších vůbec. Je tu trochu lítosti nad tím, co mohlo být. Dal jsem si za cíl vyhrát pět závodů, což se nepodařilo hlavně proto, že jsem závodil málo. Ale dvě vítězství v Turecku a na Sicílii stejně jako umístění na UAE Tour proti nejlepším sprinterům světa jsou pro mě hodně cenná. Vítězství na Sicílii bylo zvlášť symbolické, protože jsme ho dosáhli s mými spolujezdci z Gazpromu, kteří také zůstali bez smlouvy. V těch měsících jsme ukázali, že máme charakter a zůstáváme jednotní i v těch nejsložitějších okamžicích."
Druhá etapa Arctic Race, v červenožlutém dresu China Glory 5. místo za vítězným Groenewegenem
A zkušenost z čínského týmu? „Potřeboval jsem závodit a rozhodl jsem se najít tým do června, abych se pokusil dokončit sezónu. Nakonec mě můj agent Moreno Nicoletti spojil s China Glory a já s nabídkou souhlasil. Předností bylo, že jsem zdokonalil svou angličtinu. Po technické stránce jsem věděl, že to nebude snadné, protože v týmu, kdy máte na sobě dres čínské kontinentální formace, není zrovna snadné se prosadit“.
Co máš na mysli? „Je to obecný jev, který platí pro všechny kontinentální formace. V pelotonu, v němž závodí i týmy vyšších divizí, jste pátým kolem u vozu. A to je ještě zvýrazněné, když jde o čínský tým. To, co byste snadno provedli v týmu úrovně World, stěží dokážete s kontinentálním, protože jste považováni za méněcenného. Takže nastavení sprinterské pozice je komplikované, dostat se do přední linie je komplikované, všechno je složitější. Uvedu příklad. Když se chystáme na sprint a já mám na sobě dres Gazpromu nebo italské reprezentace, nemám příliš problémy udržet pozici. Když ale totéž zkusím v dresu China Glory, jsem první, do koho se ostatní sprinteři navezou. Je to úplně normální, ale někdy si říkáte, že kluci z Conti týmů mají stejné právo jako z World, a přitom dostávají méně peněz za pravděpodobně větší úsilí, protože prostě nemají rovné podmínky“.
Při Arctic Race mu byli soupeři jeho noví spolujezdci pro rok 2023
Má Matteo Malucelli novou cyklistickou budoucnost? Má. Od příštího roku se stal členem sestavy Bingoal Pauwels Sauces WB. Podepsáno má zatím pouze na jeden rok.
„Tento rok budu moci hodit za hlavu, až když se sejdeme na prvním týmovém kempu v prosinci v Calpe. Podpis smlouvy byl velkým uvolněním, protože jsem přicházel z mnoha, příliš mnoha měsíců nejistoty. Nemůžu se dočkat!".
Belgický druhodivizní tým prodělává značnou obměnu. Mj. tři závodníci odcházejí do Lotto-Dstny a dva do Intermarché. Malucelli je jedním z 11 nováčků. Společně např. s u nás hodně známým Alexisem Guerinem z Vorarlbergu či Florisem De Tierem a Guillaume Van Keirsbulckem z Alpecinu.