První a druhá etapa se svým profilem jeví jako příhodné pro hromadný dojezd a souboj sprinterů. Další dvě budou pro sprintery příliš náročné, neboť třetí má stoupavý závěr o délce necelé 2 km a průměrném sklonu k 8 %, a ve čtvrté předchází cílové spíše klesající zhruba 10km pasáži 8km stoupání náročné především sklonem ve své závěrečné části: 3 km, průměr 12 %, max 18,5 %. Souboj sprinterů v poslední etapě by mohl zkomplikovat 8kilometrový šotolinový úsek umístěný přibližně 30 km před cílem 143 km dlouhé etapy.

loading...

Jako obvykle profilu a skladbě etap odpovídá startovní listina. Sejde se tu tedy dost špičkových sprinterů. Pokud se podíváme do nominace World týmů, tak v Jayco AlUla to bude Dylan Groenewegen, v UAE Pascal Ackermann, v Movistaru Max Kanter, v Astaně Cees Bol, v DSM John Degenkolb, v Cofidisu Max Walscheid a v Bahrainu například Jonathan Milan. Z druhodivizních týmů jmenujme Erlenda Blikru z Uno-X a Mattea Malucelliho, letošní posilu Bingoal WB.

Dylan Groenewegen vyhrál v ročníku 2022 dvě etapy.

V profilově obtížnějších etapách, a tudíž i v celkovém pořadí bychom mohli čekat na nejpřednějších pozicích prvořadě Rubena Guerreiru (Movistar) a Santiaga Buitraga (Bahrain). Ale pozor, v Saudské Arábii může sehrát velmi důležitou roli vítr, o nějž tu není nouze a který byl také důležitým faktorem, jenž ovlivnil konečné pořadí v loňském ročníku.

Vedle World týmů bude mít své ambice celkem šest Pro týmů: kromě Uno-X a Bingoal také Corratec, Euskaltel, Human Powered Health a závodní premiéru si tady odbude švýcarsko-italský Q36.5. Do počtu šestnácti týmů po sedmi závodnících doplňují startovku ještě kontinentální japonský UKYO a malajsijský Terengganu a národní výběr Saudské Arábie.

Soutěžit se bude o čtyři dresy: zelený pro nejlepšího v celkové klasifikaci, červený v bodovací soutěži, modrý pro nejaktivnějšího jezdce a bílý pro nejlepšího mladého cyklistu.

Závod nemá příliš bohatou historii. Na tři ročníky z přelomu století, které měly spíše jen regionální charakter, navázal první ročník nejnovější historie až v roce 2020. Ovládli ho sprinteři Phil Bauhaus před Nacerem Bouhannim. Z českých cyklistů tady tehdy závodil v dresu NTT Roman Kreuziger.

Rok 2021 znamenal pauzu, po níž následoval loni druhý ročník. Ten se stal kořistí tehdy 21letého Maxima Van Gilse z Lotto Soudal, který si celkové vítězství zajistil tím, že všem ujel v předposlední etapě s oním 12% stoupáním a která je na programu v předposlední den závodu i letos.

Druhé místo v celkovém pořadí obsadil Santiago Buitrago, který si tuhle pozici zajistil především tak, že vyhrál druhou etapu s cílem na vrcholu stoupání a která se letos pojede jako třetí v pořadí.

Skyviews of Harrat Uwayrid, nejobtížnější stoupání Saudi Tour

Nevíme, jaké přesné úkoly a s jakou aktuální formou sem přijedou naši cyklisté. Obecně se dá očekávat, že Zdeněk bude pracovat pro Dylana Groenewegena a potom by mohla být jeho šálkem kávy etapa se šotolinou. Pavel Bittner by se měl společně s Johnem Degenkolbem pokoušet o etapový úspěch v rovinatějších etapách. Šance Karla Vacka by měly přijít ve třetí a čtvrté etapě v prudkých stojkách předcházejících cíli.

Tým Zdeňka Štybara na startu Saudi Tour chybět nemohl. Neboť AlUla, jejíž název má na dresech coby jednoho z titulárních podporovatelů, je starověké arabské oázové město (arabsky Al-'Ula, tedy "Staré město") nacházející se na  severozápadě Saúdské Arábie. Leží v regionu, který má prominentní místo v historii islámu a bylo obchodním městem na historické kadidlové cestě, která spojovala Indii a Perský záliv s Evropou. Bezprostřední okolí pozoruhodné krajiny plné skal, kaňonů a vádí, obsahuje jedinečnou koncentraci vzácných artefaktů včetně skalních obydlí a hrobek. 

Závod vysílá Eurosport.