Návštěva tohoto veodromu mi připomenula vývoj výstavby krytých velodromů v České republice. Nevím, jak je příprava brněnské haly daleko, ale tuším, že jsme opět ve slepé uličce, pochopitelně především z ekonomického hlediska. Mluvilo se i o případné stavbě krytého velodromu v Praze pod Českým svazem cyklistiky. Místo chrtího závodiště, ale to bude v lepším případě v podobném stavu přípravy.

Slovinský cyklistický zázrak

Teď nejde o velodrom samotný, ale o cyklistiku jako takovou, vždyť Slovinsko má 2,1 miliónu obyvatel, tedy méně než míval velký Jihomoravský kraj. Dohromady mají dnešní kraj Jihomoravský, Zlínský a Olomoucký nějakých 2,4 milionu obyvatel.

A Slovinsko má osm závodníků ve World Tour týmech, dvě hvězdy Pogačara a Rogliče a je čtvrté ve světovém rankingu národů.

Parametry dráhy jsou vhodné jak pro kvalitní trénování, tak i závody podle regulí UCI.

A od roku 2019 má Novo mesto přetlakovou halu, nejdříve otevřenou pro atletiku a od roku 2021 i krytý velodrom UCI parametrů, tedy 250 metrů dlouhý a 8 metrů široký. Vznikl rekonstrukcí a zastřešením 26 let starého velodromu, který byl postaven pro světový šampionát juniorů v roce 1996. My jsme poznali při trénincích, že společné tréninky cyklistů a atletů jsou možné.

O zastřešení se postarala domácí firma Duol, která realizovala i zastřešení velodromu Vélodrome Raymond Poulidor ve Francii. 

Cyklistická 250 m dlouhá dráha i 200 m dlouhý atletický okruh s klopenými zatáčkami vyhovuje regulím atletické federace.

Do slovinské haly se vešel velodrom i atletické sportoviště, zůstala i původní tribuna, v které je klubovna místního cyklistického klubu Adria Mobil. Přibila i druhá tribuna, do které se vešly dvě patra šaten a sociálních zařízení.

Hala je zázemím pro místní klub Adria Mobil, bývalý klub Primože Rogliče a dalších profesionálů. 

Kopule "nafukovačky" je docela impozantní, je to 9090 metrů čtverečních dvojité fólie.

Hala stojí (vznáší se) na betonovém podstavci.

V některých místech je podstavec prosklen.

Vstupovat se musí přes dvoje vrata, nebo točitými dveřmi. Halu totiž nesmíte omylem vypustit.

Dovnitř se vešel původní velodrom i s tribunou, druhá tribuna byla dostavěna.

Do ní se vešla dvě patra šaten, sprch a sociálek.

Je zde i posilovna.

Po celém obvodě velodromu a haly jsou nataženy ochranné sítě, kdyby při pádu někdo přepadl přes bariéru, jako se to stalo v Motole.

O to aby hala "stála" se starají tři kompresory, které ji natlakovávají...

...a plynovým topením se starají i o výtápění haly.