Ačkoli je cyklistika považována za ekologický způsob dopravy, výroba kol je energeticky náročná. Emise společnosti Trek v roce 2023 dosáhly 475 873 tun CO2, což je sice méně než v roce 2021, na druhou stranu se v tomto roce také méně kol vyrobilo.
Hliník – největší výzva
Již ve své první zprávě o udržitelnosti z roku 2021 Trek uznal, že výroba karbonových rámů produkuje až třikrát více emisí, než když je rám vyroben z hliníku. Hliníkové modely však tvoří většinu produkce, a Trek se proto rozhodl zaměřit na snížení emisí právě v tomto segmentu. Fima nově přechází k dodavatelům, kteří ve větší míře využívají obnovitelné zdroje, což by mělo snížit celkové emise až o 70 %. Trek také zavádí přísná kritéria pro výběr dodavatelů, kteří musí splňovat požadavky na udržitelnou výrobu. Ve výsledku to znamená, že například nejprodávanějších hliníkový Trek – Marlin – by měl mít v následujících letech uhlíkovou stopu nižší až o 53 %.
Trek ale nevyrábí jen kola. V nabídce firmy z Wisconsinu najdete i nejrůznější doplňky a vybavení. Takřka ve všech bude nově více recyklovaných materiálů. Namátkou – u některých helem by z nich mělo být vyrobeno až 50 % EPS pěny.
Trek se také zaměřuje na obalový materiál, u kterého by se také měly ve větší míře využívat recyklované materiály a mělo by docházet k menšímu využívání plastů.
Elektrokola a jejich dopad na životní prostředí
Elektrokola se těší stále větší oblibě, nicméně pro jejich baterie jsou potřeba kovy jako je lithium, nikl a kobalt. Trek proto usiluje o prodloužení životnosti baterií a jejich snazší recyklaci. Řešením má být nový 48V systém se třemi funkcemi, které mají prodlužovat životnost baterií:
Běžné nabíjení zvyšuje teplotu bateriových článků, což postupně vede k jejich degradaci. Optimalizované nabíjení tento problém minimalizuje zpomalením nabíjecího procesu, podobně jako noční udržovací nabíjení u chytrých telefonů.
Dlouhodobé ponechání baterie v plně nabitém nebo naopak zcela vybitém stavu výrazně zkracuje její životnost. Režim prodloužené životnosti (Extended Life Mode) tomu předchází omezením maximální a minimální úrovně nabití.
Uchovávání baterie při plném nabití po delší dobu může vést ke snížení její kapacity. Režim dlouhodobého skladování automaticky snižuje úroveň nabití před delším uskladněním, například přes zimu.
Staré kolo, nový život
V Česku a na Slovensku zatím takový program nefunguje, v domovských Spojených státech však Trek úspěšně provozuje program zpětného odkupu kol, tzv. Red Red Barn Refresh. Ten zákazníkům umožňuje vyměnit svá stará kola za kredity na nákup nových. Odkoupená kola procházejí renovací a jsou znovu prodávána online, čímž se prodlužuje jejich životnost a snižuje se množství odpadu. V roce 2023 se touto cestou podařilo vrátit zpět do oběhu 2 791 kol.
Jak vypadá budoucnost?
Nedávno zveřejněná zpráva obsahuje i další oblasti, ve kterých chce Trek jít naproti lepšímu životnímu prostředí. Může se jednat například o šetrnější lakování rámů nebo využívání recyklovaných materiálů při výrobě plášťů.
Ne všechny zprávy jsou však pozitivní – Trek realisticky pojmenovává i některé výzvy. Jako globálně distribuovaná společnost čelí obtížím při shromažďování dat a zavádění změn v prostředí plném různorodých procesů, zákonů a systémů. Přiznává, že i přes snahu o udržitelnost stále neexistují vhodné ekologické alternativy ke klíčovým materiálům, jako jsou uhlíková vlákna nebo lithium-iontové baterie, které zatím nemají přímou náhradu šetrnější k životnímu prostředí.
Zároveň Trek zdůrazňuje, že odpovědnost za snížení dopadu cyklistického průmyslu neleží jen na něm. Podobné zprávy však přispívají k větší transparentnosti a mohou posílit důvěru mezi značkami a zákazníky. Otázkou zůstává, zda se do budoucna dočkáme otevřenějších diskuzí a ambicióznějších cílů i od dalších výrobců kol. Na to si budeme muset počkat.