Závod najdeme v kalednáři UCI počínaje rokem 2000. Z českých jezdců se tu v minulosti umístilo na konečném druhém místě hned několik cyklistů: Lubomír Kejval, Tomáš Konečný, Jan Faltýnek a naposledy v roce 2014 Karel Hník. Loňský ročník vyhrál Matthew Riccitello, který následně přestoupil do Israel-Premier Tech. Druhý Alex Baudin do AG2R, třetí Sean Flynn do DSM, čtvrtý Fabio Christen do Q36.5, pátý Yannis Voisard postoupil s Tudorem do úrovně Pro a šestý Felix Engelhardt zakotvil v Jayco AlUla.
Letos se na start postavilo 30 týmů. EOLO a Bardiani z úrovně Pro, 25 Conti týmů, 3 klubové a jeden národní výběr (Švýcarsko). Z kontinentálních tu jsou development týmy Astany, FDJ, Israele, EF Education a Jumbo-Visma, dále domácí Adria, Lubljana a Kranj, italské Colpack a Technipes, rakouské WSA, Hrinkow a Tirol, nizozemský Scorpions, německé P&S Benotti, Sauerland, Rad-Net a Santic, polské Voster a Mazowsze a americký Hagens. S nimi i dva české: Elkov-Kasper a ATT Investments.
Elkov Kapser nastoupil v sestavě Bárta, Neuman, Ťoupalík, Zahálka, Řeha a Obdržálek, ATT Investments tady reprezentují Räim, Kelemen, Klabouch, Jakoubek, Chýle a Petruš. S ohledem na skladbu etap a aktuální formu je možno favorizovat na celkové pořadí z českých týmů především Adama Ťoupalíka (na snímku výše).
Po dnešním kratičkém prologu následují tři klasické etapy. První a třetí jsou zvlněné (153 km a 1450 výškových metrů, resp. 114 km a 1180 metrů), ale nijak zvlášť a navíc se dojíždí na rovině. Rozhodující má být třetí. Jednak je profilově nejtěžší, na 173 km 2325 metrů, ale hlavně končí tradičním více jak 3 km výjezdem do Motovunu ("město na kopci") o průměrném sklonu 7 % a z části po hrubé dlažbě. V loňském ročníku měla tato etapa významný vliv na konečný výsledek, ale Ricccitello si zajistil vítězství hlavně tím, že v první etapě dokázal společně s Flynnem odjet pelotonu o 40 vteřin.
Adam Ťoupalík tu startoval naposledy před dvěma lety a právě čtvrté místo v Motovunu mu zajistilo celkově pátou příčku. Za Fisher-Blackem, který následně přestoupil do UAE, Zanou a Maasem (oba nyní Jayco AlUla) a Novikovem (Kern Pharma). Závěrečnou etapu tehdy vyhrál v dresu Mazowsze Mihkel Räim (na titulním snímku).
1,5 km dlouhý prolog, který se jel na běžných silničních bicyklech, se odehrál na letišti ve Vrsaru. Ze startovní rampy rovně k první otočce o 360°, odtud v protisměru ke druhé a zpět do cíle. Tohle bylo o krátkodobém vsazení bez technických komplikací, takže hlavně o sprinterech. V tom případě jsme mohli být zvědavi z českých jezdců především na Pavla Kelemena (na snímku výše).
A Pavel nezklamal, byť mu to nedalo ani na první desítku, dokončil totiž na 12. místě. O jedno místo než on skončil lépe jeho týmový kolega Mihkel Räim, o jedno místo za Pavlem byl klasifikován Adam Ťoupalík. Po zaokrouhlení ztratili všichni tři na vítězného Švýcara Jana Sommera ze Swiss Cycling 2 vteřiny.
Hlavním smyslem tak krátkého, rovinatého a nekomplikovaného prologu je se rozjet a rozdat dresy. Skutečný závod začíná zítra.
Jestliže Adama Ťoupalíka můžeme čekat hodně vysoko v konečné klasifikaci, v cíli první a třetí etapy, pakliže dojde na hromadný dojezd, mají šanci se prosadit mezi nejlepší také ti, co se dnes z našich umístili nejlépe, tedy Mihkel Räim, Pavel Kelemen a Dominik Neuman.