Na úvod si řekněme, že ne všechno se podařilo podle představ. V tomto směru vyniká Mistrovství České republiky kategorie Elite, kde 3. místo Matúše Štočka za vítězným Petrem Saganem ve slovenské odnoži silničního závodu nemůže překrýt neúspěch českých závodníků ATT Investments v našem národním mistrovství. Ani závod Okolo jižních Čech s nadstadardně kvalitní mezinárodní konkurencí s jedním 4. místem Tomáš Bárty ve třetí etapě nepatřil v provedení ATT Investments k nejpovedenějším.
Pokud se ale podíváme z nadhledu na celou sezónu, pak jde spíše o výjimky. I když právě v případě národních mistrovství jde o mimořádnou příležitost, jak si lze v rámci závodů mimo mezinárodní konkurenci přijít na pořádnou porci UCI bodů. Z jistého úhlu pohledu je možno říci, že mizivý bodový zisk cyklistů ATT Investments na mistrovství republiky zvyšuje hodnotu celkového zisku UCI bodů po skončení celé sezóny.
Krom toho vedle mistrovství pro kategorii Elite vyhlašuje ČSC také samostatné mistrovství pro kategorii do 23 let (3. Jan Kašpar) i mistrovství týmů. V něm se ATT Investments dočkal mistrovských dresů.
Tým do sezóny vstoupil - jako jeden ze čtyř českých kontinentálních celků - s 15členným kádrem, v čemž byl také v rámci české kontinentální scény výjimečný. Ostatní týmy naplnily na úvod letošního roku soupisky 10 lidmi.
Po skončení sezóny lze konstatovat, že pouze dva české týmy snesou velmi dobré srovnání na mezinárodní scéně. Vedle nejúspěšnějšího českého týmu Elkov – Kasper to je právě tým ATT Investments. Pro pořádek doplňme, že Tufo – Pardus Prostějov získalo 6 UCI bodů a AC Sparta Praha žádný.
Početnost sestavy umožňovala realizovat závodní dvojprogramy s plným počtem jezdců, což se stalo až v osmi případech, z toho ve třech šlo o účast na dvou termínově souběžných etapových závodech. V tomto ukazateli kvantity neměl tým v českém prostředí konkurenci.
Pokud vezmeme v úvahu pouze závody z kalendáře UCI, pak ATT Investments startoval ve 34 jednorázových či etapových závodech ve 14 zemích, což dohromady představovalo 89 závodních dnů. Týmu Elkov – Kasper, který nasbíral víc jak dvojnásobek UCI bodů a je v aktuálním žebříčku 4. nejlepším kontinentálním týmem na světě, se to podařilo v průběhu 27 závodů v 9 zemích a 77 závodních dnů.
Vedle závodů z kalendáře UCI ale absolvovali cyklisté ATT Investments celou řadu dalších mimo tento kalendář. Jim pochopitelně odpovídá nižší úroveň konkurence. Ale ani ty nejsou bezvýznamné. Šlo především o závody v domácím prostředí, případně podniky rakouského či slovenského poháru.
A z nich ty domácí byly pro český tým samozřejmě nejdůležitější. Máme na mysli jednak ŠKODA CUP Český pohár v silniční cyklistice a jednak etapový závod RBB Tour.
V seriálu českého poháru se vyhlašují čtyři soutěže. Po jeho skončení mohl ATT Investments udělat následující inventuru: 3. místo v absolutním hodnocení a 1. místa v kategorie do 23 let (oboje Jan Kašpar), v soutěži o nejlepšího nováčka (Daniel Sporysch) i v soutěži týmů.
Přičemž v jednotlivých závodech brali ve Velké Bíteši 2. místo (Jan Kašpar), v Brně (Jan Kašpar) a v Hrabyni (Tomáš Jakoubek) 3. místa a v Mladé Boleslavi 4. místo (Tomáš Bárta).
A i v RBB Tour, etapovém závodě, který pořádá stejný tým soustředěný kolem Jana Hájka jako Okolo jižních Čech, byli cyklisté ATT Investments mimořádně úspěšní. Ve velmi slušné mezinárodní konkurenci obsadili první dvě místa v soutěži jednotlivců i v bodovací soutěži (Jan Kašpar a Michal Schuran), vyhráli soutěž týmů a brali 2. místo v soutěži vrchařů (Karel Tyrpekl).
A když třeba dorazili do Hradce Králové na tradiční Velkou cenu, nenašel Tomáš Bárta konkurenci a s přehledem ji vyhrál.
Prosadit se modro-červeno-zlatí dokázali, i když vyjeli k sousedům na Slovensko nebo do Rakouska. V prvním dílu slovenského poháru obsadili čtyři z prvních pěti míst, přičemž nejvýše se postavil Matúš Štoček. V Rakousku nejeli všech osm podniků, ale ve třech z nich si připsali po jednom 2. místě Petra Klaboucha a v dalších přidal Tomáš Jakoubek po jednom 4. a jednom 6. místě.
Rakouský pohár ÖRV ovládl Daniel Turek, jezdící poslední dva roky v rakouském týmu Felbermayr – Simplon Wels. Příští sezónu Dana uvidíme v dresu ATT Investments jako jednu z výrazných posil.
Nyní se tedy podívejme na bilanci závodů z kalendáře UCI. I ony mají rozdílnou hodnotu. Především tím, do jaké kategorie jsou zařazeny, čemuž pak odpovídá úroveň konkurence. Kontinentální týmy jezdí v naprosté většině závody z nejnižší kategorie ze čtyř úrovňové stupnice. Na nich lze získat vždy jim přidělený možný počet UCI bodů, ale i tady může být úroveň konkurence rozdílná, byť nikoli nějak dramaticky.
Významnější - a nejen z pohledu přidělovaného množství bodů – jsou závody kategorie 1.1 a 2.1. Na nich už se naši cyklisté potkávají i s týmy z nejvyšší světové divize WorldTeams. Takových závodů absolvoval ATT Investments pět. Všechny byly etapové a na čtyřech z nich se potkal s cyklisty Elkov – Kasper. Tour of Estonia představoval v kalendáři ATT Investments o jeden takový závod navíc.
Nejprestižnější z nich byly ty závody, které se odehrály u nás nebo v těsném sousedství. Tedy Sazka Tour a Okolo Slovenska. Myslet v takových závodech na umístění na stupních vítězů v celkovém pořadí jednotlivců by bylo pro kontinentální tým asi příliš troufalé. Ale dát o sobě vědět chozením do úniků, získáváním bodů na rychlostních a vrchařských prémiích a pokoušet se o stupně vítězů v jednotlivých etapách, to jsou přesně cíle týmů této úrovně.
Při SAZKA Tour byli jezdci ATT Investments ve třech z celkových čtyř etap v denních únicích. Díky tomu měl Jan Kašpar v držení postupně dres pro nejlepšího jezdce do 23 let a následně i puntíkatý nejlepšího vrchaře.
A na Okolo Slovenska to nebylo o nic horší. V přímém přenosu stanice Eurosport bylo možno sledovat postupně v únicích dne Matúše Štočka, Miku Heminga, ale i Michala Schurana. Jak Matúš, tak Mika byli z uprchlíků suverénně nejlepší a díky tomu si vysloužili ocenění nejbojovnějšího závodníka dne, který má privilegium v následující etapě vézt červené číslo.
Matúš se díky své aktivitě oblékl do dresu nejlepšího vrchaře, Mika Heming mu ho v další etapě virtuálně přebral, aby o něj nakonec oba přišli, když si ho přivlastnil Lorenzo Fortunato z italského EOLO – Kometa, týmu druhé divize a účastníka letošního Giro d´Italia. Nejlepší umístění v etapě zaznamenal Tomáš Bárta, když v té první dospurtoval na 5. místě za dvěma borci týmu Quick-Step, jedním Astany a jedním z EOLO – Kometa.
Další dva závody kategorie 2.1., kam byli pozváni cyklisté ATT Investments, se odehrály v Rumunsku.
Sibiu Tour se rozhodovala v etapě končící dlouhým náročným stoupáním. V něm se podařilo Karlu Camrdovi položit základ jeho konečného 5. místa v soutěži mladíků, coby nejlepšího z kontinentální úrovně. Tým významně zviditelnil také Petr Klabouch tím, že se aktivně zapojil do celodenního úniku ve druhé etapě, v jejímž průběhu vyhrál dvě rychlostní prémie, což v konečném účtování znamenalo 4. místo v bodovací soutěži.
Ještě lépe si vedli jezdci ATT Investments na Turul Romaniei. Do role lídra postavili Miku Heminga a ten si vedl skvěle. Hned po prologu oblékl bílý dres nejlepšího mladého jezdce a už ho do konce závodu nikomu nepůjčil. Ve všech etapách s jedinou výjimkou závěrečného kritéria v Bukurešti, které se ani nezapočítávalo do konečného pořadí a v němž dojel na 12. místě, se vždy umístil v první desítce. Celkově mu to vyneslo výborné 5. místo.
O dvě místa lépe, tedy na stupních vítězů, se tu umístil Jakub Otruba z týmu Elkov – Kasper, jemuž se mimořádně dařilo mj. také na Okolo Slovenska, které dokončil na celkovém 5. místě. Jakub je druhou významnou posilou ATT Investments pro příští sezónu.
Pátým jedničkovým podnikem bylo pro ATT Investments Tour of Estonia. V sestavě se objevili mladíci včetně loňských juniorů, pro které byl závod této úrovně mimořádně náročnou zkouškou a velmi cennou zkušeností. Proto odpovědnost za výsledek ležela hlavně na dvojici zkušenějších Tomáši Bártovi a Jiřím Petrušovi.
V úvodní etapě byli v hromadném spurtu lepší než Tomáš jen estonská naděje Madis Mihkels, který má od příštího roku podepsáno do World týmu Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux, a sprinter světové špičky Australan Kaden Groves z týmu BikeExchange-Jayco, přestupující od nového roku do Alpecin – Fenix, tedy do týmu Mathieu Van der Poela.
Tomáš Bárta cítil formu a o to víc byl frustrovaný, když ho v následující etapě potkaly opakované mechanické potíže a nakonec pád, takže vyhrál alespoň spurt druhé skupiny. Zastoupil ho ale Jirka Petruš. Ve spurtu hlavní skupiny se prosadil na třetí místo, když lepší byl jen Kaden Groves a další špičkový sprinter Patryk Stosz z Voster ATS. V konečném účtování etapy to pro Jirku znamenalo 5. místo.
Většina závodů, které tým v průběhu sezóny absolvoval, byla dvojkových. A v jejich případě je přeci jen trochu rozdíl, zda jde o závody ve střední a východní Evropě, nebo o podniky v cyklisticky nejvyspělejších zemích.
ATT Investments se tímto směrem, tedy na západ, vydal v pěti případech. Jeden víkend absolvoval dva jednorázové závody v Dánsku, přidal po dvou jednorázovkách v Nizozemsku a Belgii a sestavu vyslal i na etapový závod do Lucemburska.
Ve velmi specifických nizozemských podmínkách dojel Jirka Petruš v první skupině na 9. místě. V Belgii za těžkých klimatických podmínek šel brzo po startu do uniknuvší skupiny Matúš Štoček, z níž nakonec vzešla pětice, která se utkala o konečný triumf. Matúš se dokázal prosadit na výborné 3. místo.
I dánské závody byly specifické, především značným množstvím štěrkových úseků. Konkurence se tu sešla nadmíru obtížná, o čemž svědčí mj. účast bývalého mistra světa a stále jednoho z nejlepších světových cyklistů Madse Pedersena. V prvním závodě bral z vedoucí desetičlenné skupiny 8. místo Mika Heming. V druhém přijela do spurtu zhruba padesátka cyklistů. Do poslední zatáčky předcházející cílové rovince najížděli hned za první pětkou Tomáš Bárta i Mika Heming. Jenže před nimi šel na zem jeden z domácích jezdců a s sebou vzal i oba naše.
Velmi cenného výsledku dosáhli borci ATT Investments na prestižním lucemburském Fléche du Sud, kde dostávají příležitost především mladé naděje světové cyklistiky. Koneckonců celkový vítěz, syn známého otce a teprve 19ti letý Thibau Nys, přestoupil následně do World týmu Trek – Segafredo. Konečné 3. místo Miky Heminga je proto skvělým úspěchem tohoto mladého Němce i celého týmu, který tu na něj pracoval.
Mika Heming kromě již uvedených úspěchů přinesl do týmové pokladnice ještě vítěznou etapu Okolo Rhodosu, vítěznou etapu a celkové 6. místo v závodě Carpathian Couriers, určenému jezdcům do 23 let, celkové 3. místo na estonském Baltic Chain Tour, 5. místo na maďarské verzi Visegrad 4 (v celém seriálu skončil na konečném 3. místě), celkové 6. místo v maďarském etapovém závodě GP Gemenc a řadu dalších dílčích úspěchů. Shrnuto, Mika letos vybojoval v závodech UCI dvě vítězství, byl dvakrát na druhém i třetím místě a dohromady 27 krát do první desítky.
Svými výkony v dresu ATT Investments upoutal natolik, že v říjnovém Sparkassen Münsterland Giro, závodu kategorie 1.Pro, si vysloužil nominaci do německé reprezentace a že se mu podařilo zajistit místo v týmu, který bude od příštího roku závodit se statutem ProTeams, tedy v druhé nejvyšší divizi.
Na jednu stranu může ATT Investments želet odchodu borce, jenž patřil mezi užší skupinu závodníků, kteří se postarali o převážnou část UCI bodů. Na druhou stranu – a tenhle pocit převažuje – mohou být pyšní na to, že vytvořenými podmínkami významně přispěli k tomu, že od nich přechází závodník do vyšší cyklistické ligy. Po Vojtěchu Řepovi, který má aktuálně podepsáno ve španělském Pro týmu Kern Pharma až do roku 2024, jde o druhého cyklistu, kterému se takový krok podařil.
Dalším významným sběratelem UCI bodů byl Tomáš Bárta. Jeho doménou je hromadná koncovka. Podobně jako Mika se 27 krát umístil v první desítce. Vyhrál jediný závod a to první etapu Grand Prix Gemenc, kde celkově skončil na 2. místě. K tomu přidal čtyři 2. a tři 3. místa. Navíc z oněch 27 umístění do desítky je ještě šest 4. míst.
Druhá místa mu patřila v chorvatské Umagu, polské verzi V4, v první etapě Dookola Mazowsza i ve slovinské GP Kranj. Třetí místa pak zaznamenal jak již zmíněno při Okolo Estonska, ale i v dalším estonském Baltic Chain Tour a také v první etapě polské Solidarnosci.
Tomáš si svými výkony vysloužil i reprezentační dres. Stejně jako Matúš Štoček Slovensko reprezentoval Tomáš Českou republiku na Mistrovství Evropy v Německu. Matúš byl navíc v sestavě slovenského reprezentačního týmu na Mistrovství světa v Austrálii. Když k tomu přidáme reprezentační dres Miky Heminga, jde o další ukazatel posunu týmu směrem vzhůru ve světě silniční cyklistiky.
V rámci mistrovství Evropy si Tomáš Bárta mimořádně pochvaloval péči, které se mu dostávalo od stále aktivní, ale již legendy české cyklistiky Zdeňka Štybara. A o to víc ho mrzelo, že jeho dobře rozjetý závod zastavily 1,5 kilometru před cílem křeče, takže místo realizace předsevzetí o umístění mezi 10. až 15. místem z toho byla pozice na začátku páté desítky. Ale zkušenost se závodem přesahujícím dvou set kilometrovou hranici v nejtěžší možné evropské konkurenci to byla doslova k nezaplacení.
Matúš Štoček byl třetím do party nejpilnějších sběratelů UCI bodů. Kromě již zmíněného 3. místa na Mistrovství Slovenské republiky a belgické jednorázovky Memorial Philippa van Coningsloo patří k jeho nejlepším výsledkům 3. místo v druhé etapě i v celkovém pořadí Course Cycliste de Solidarnosc a 4. místo ve slovenské verzi Visegrad 4, přičemž se v tomto čtyřdílném seriálu stal nejlepším slovenským cyklistou. Celkem se prosadil v devíti případech do první desítky.
Čtvrtým výsledkově úspěšným cyklistou je Jan Kašpar. Jeho úspěchy při Mistrovství České republiky U23, v českém poháru i při RBB Tour, jakož i dílčí při Sazka Tour jsme již zmínili. Dodejme, že k jeho aktivum patří také 3. místo na českém závodě Visegrad 4, i 4. místo v první etapě Sazka Tour, díky kterému si oblékl červený dres nejlepšího mladíka.
Lídrem v závodech obsahujících nejnáročnější stoupání byl určován specializací vrchař Karel Camrda. Ve svých 21 letech má většinu cyklistického života před sebou. Letos mezi jeho nejlepší výsledky patří 6. místa v konečném pořadí na Tour of Malopolska (5. místo v nejtěžší etapě a 2. v konečném pořadí soutěže U23) a na maďarské Visegrad 4. Celkem se umístil osmkrát do desítky nejlepších.
Vedle těch výsledkově nejúspěšnějších jsme již zmínili jména dalších cyklistů, bez nichž by ti prvně jmenovaní svých úspěchů dosáhli jen těžko. Jména některých v přehledu ale vůbec nezazněla. Je to proto, že se výsledkově neprosadili, že jejich úkolem bylo především pomáhat a v případě Matěje Stránského je příčinou pád v Estonsku s dlouhodobými zdravotními následky, které ho vyřadily ze závodů po větší část sezóny. Matěj však už intenzívně trénuje a hodlá se s nemalými ambicemi zapojit do rozbíhající cyklokrosové sezóny.
Za výsledky i samotnou existencí týmu stojí pochopitelně spousta dalších lidí, kteří závodníkům vytvářejí podmínky pro jejich práci. Prvořadě to jsou sponzoři, mecenáši a podporovatelé, kteří poskytují to základní, co je životně nutné pro existenci takového projektu, tedy finance. A je vhodné opakovat, že do týmu neteče ani koruna ze státního. Pak jsou to sportovní ředitelé a trenéři, mechanici a maséři, ti, co se starají o rozsáhlý autopark i o public relations atd.
Někdo to ale musí celé řídit, koordinovat a posouvat. A tím je Radim Kijevský.
„Výsledky, kterých jsme v průběhu roku dosáhli, jsem si na jeho počátku snad ani nedokázal představit,“ zhodnotil co nejstručněji, ale zároveň nejvýstižněji majitel a CEO ATT Investments, týmu, který pod jeho vedením každý rok stoupá stále výš.
Zdá se, že by se tým ve svém vzestupu neměl zastavit ani v roce následujícím. Odchází sice Mika Heming, ale přichází Jakub Otruba a Daniel Turek. Na úrovni jasné ústní dohody jsou připraveny další dvě posily, obě ze zahraničí a z toho jedna z úrovně ProTeams.
Tím pádem tři další kluci v týmu končí a jedno místo zůstává jako rezerva pro případné překvapení. Tým tedy bude mít příští rok minimálně opět 15 závodníků. A vezmeme-li v úvahu, že stávající kluci, z nichž pouze dvěma bylo víc jak 23 let, dozrávají, měl by být opět silnější.