Jak jsi se k „veteránům“ dostal?
Zasloužím si to asi věkem, ne (je mu 55, pozn. red.)? Byla to výzva sednout si po třiceti letech na kolo, na kterém jsem začínal. Pojedu na kole z časů, kdy jsem vyhrál Závod míru. Zajistili mi ho Specialized někde v Nizozemsku, ani jsem nevěděl, že už tehdy vyráběli taková kola. Ale jsou tam karbonové trubky, hliníková vidlice, nejlepší technologie té doby. Mám jenom problém s pastorky, sedm koleček 13-19 po jednom zubu, to je na projížďku na výlet. Já tam míval tehdy 21, nebo i 23 zubů. Bude zajímavé, jaký s nimi zažiju pocity v kopcích. Jedu nejkratší trasu, snad to dám.
Jak zní pravidla pro stroje do kategorie Heroes?
Mělo by jet kolo, vyrobené před rokem 1993, s řazením páčkami na spodní rámové trubce, klasické brzdy, žádná elektronika. Upustilo se od klipsen, to už by bylo asi opravdu náročné. Ideálně si k tomu vezměte dobové oblečení včetně páskové přilby. A neprodávejte svá současná kola…, za třicet let se tady třeba budou hodit.
Kolik kol máš doma?
Já se starám jen o čtyři kola. Dvě manželčina elektrokola, a dvě moje, skoro nejlepší, co je možné na trhu pořídit. Mám silničku Specialized Aethos Pro s elektrickou Ultegrou a bika Epic World Cup už bez brainu, s nastavením tří pozic zadního tlumiče. V tom nejnověji představeném už spíš elektronická podpora řídí odpružení a kolo se učí od jezdce, od jeho stylu. To se ke mně ještě nedostalo. Ale každý rok mám skoro to nejlepší.
Jaký máš vztah k těm historickým?
Stará kola pro mě tvoří nostalgickou vzpomínku. Ale nejsem sběratel, nemám na ně ani prostory. Tím, že pořád jezdím na tom nejlepším, nemám potřebu se vracet do minulosti. Přišlo mi vždycky, že bych si to nedokázal tak užít. Než přišla tahle nabídka.
Kde skončila tvoje vítězná kola ze Závodu míru 1989 a 90?
Ani nevím… Poprvé jsem jel ještě na Favoritu, a když jsem vyhrál, svaz domluvil na další rok spolupráci s italskou značkou Daccordi, ani nevím, jestli ještě jezdí. Ocelové rámy osazené sadou Shimano, co si pamatuju naprosto přesně. Měli jsme řazení SiS, které nabízelo už klik pro každý převod, takže jsi nemusel páčkou hledat tu ideální pozici. I tohle mi pomohlo v prvních etapách vyhrát spurty, mohl jsem se na ně spolehnout, že mi nestřelí. Shodou okolností tenhle Specialized pro sobotu má stejný systém… Takže jsem to vzal tím spíš jako výzvu.
Dá se vybrat „best from best“? Vybral by sis nejlepší kolo, na kterém jsi jezdil?
Většina z kol, na kterých jsem jezdil, byla ve své době ta nejlepší. Když je všechna srovnám, jsem opravdu nejvíc spokojený s tím, co mám teď. Aethos je naprosto perfektní, klasická geometrie, nic extravagantního, decentní, ale se všemi moderními technologiemi. Jsem s ním sžitý, jezdí se mi na něm fenomenálně.
Na jakém nejstarším kole jsi seděl?
To si nepamatuju. Asi zrovna tenhle Specialized…
…nezkusil jsi ani Zimovčákův historický kostitřas, na kterém objel Tour i Giro?
Ne, ne, při mém věku by mě to ani nenapadlo, nejsem kaskadér. Každým rokem na něm jezdí akci Na kole dětem, loni jsem se s nimi kousek svezl, ale na svém.
A líbí se ti nějaký vystylovaný artefakt, máš zamilovaný kousek?
Když jedu na kole, přestože už bych to neklasifikoval jako trénování, mám rád, když to jede. Nejezdím jenom pár kiláků na kafe a zpátky. Přitom právě pro tenhle účel jsou stará kola super. Jak jezdím já, k tomu spíš sedí ta modernější kola. Ještě před měsícem jsem si nedovedl představit to, co mě čeká v sobotu. Ale teď už jo, potom, co jsem se na něm svezl. Kdyby mělo vzadu 23 zubů, asi bych na něm klidně jezdil i víc a nechal si ho třeba doma. Vyrábějí se repliky starých kol, kdybych sehnal nějaké nové, proč si takhle někdy v neděli nevyjet… Existuje spousta nádherných kol, která kdysi dominovala cyklistickému trhu. A jistě je příjemné mít je doma vystavené třeba jako kus nábytku.
Pojďme tedy zpět na vrcholnou scénu. Jak dopadne letošní Tour de France, která startuje už za dva týdny?
Nikdy to nemůžeš odhadnout dopředu. Ale potěšilo mě, že se rýsuje zajímavá Tour. Došlo k přeskupení hvězd do různých týmů, takže nevidím tu dominanci, jakou drželi loni Jumbo/Visma.
Na koho tedy sázíš?
Jsem zvědavý na Pogačara, který vypadal na Giru úplně nedostižně, a bude zajímavé sledovat, jak zvládne tu kombinaci dvou závodů na výsledek. I když se dá říct, že na Giru ani nemusel ukázat všechno, co v něm je, nedostal se pod tlak. Jak se utká s Rogličem, který se dostává do optimální formy po tom těžkém pádu? Evenepoel se může ještě dát do pořádku, i když to teď zatím nevypadá. Nevíme, jak bude vypadat v prvních etapách Vingegaard, určitě se s ním musí počítat, pořád je ve hře. Tradičně také Ineos/Grenadiers bude mít velmi silnou sestavu a někdo od nich může promluvit do celkového pořadí. Mezi těmi všemi můžeme vybírat a já se těším, že to bude zábava od začátku až do konce.