První závod nového roku odstartuje už 6. ledna v Argentině: Giro del Sol. Ale jde o dvojkový etapák, takže tomu pozornost věnovat nebudeme.
Z těch, které nás zajímají, je první na řadě australský Santos Tour Down Under. Startuje 17. ledna prologem, po němž následuje pět etap. Na scénu se vrací po dvou hluchých covidových letech. Kategorii UWT odpovídá úroveň startovní listiny. Namátkou Pello Bilbao (Bahrain), Jai Hindley (Bora), Michael Matthews (Jayco), Geraint Thomas (Ineos) atd. atd. Poslední uskutečněný ročník v roce 2020 vyhrál Richie Porte (na snímku níže) před Diego Ulissim a Simonem Geschke.
Tour Down Under končí 22. ledna a v ten samý den začne další etapák na „druhém konci světa“, argentinský Vuelta a San Juan. Je z kategorie Pro a trvá osm dní. Má však jen sedm etap, které jsou proloženy volným dnem. Chystá se sem minimálně osm World týmů v sestavě s borci jako je Remco Evenepoel (Soudal-Quick Step), který tu bude obhajovat prvenství (na titulním snímku), Peter Sagan (TotalEnergies) a Egan Bernal (Ineos). V předběžné startovní listině figurují i naši Jan Hirt (Soudal-Quick Step) a Mathias Vacek (Trek-Segafredo). I tento etapový závod se vrací do kalendáře po dvouleté odmlce.
V lednu proběhnou ještě dva etapové závody, oba z kategorie 2.1. Od 23. ledna v africkém Gabonu sedmietapový La Tropicale Amissa Bongo, kam jsou přihlášeny tři evropské Pro týmy, a od 30. ledna čtyřetapový Saudi Tour. Kde se odehraje, je jasné z názvu. Na to, že jde o jedničkový etapák, tu bude hodně slušná konkurence, minimálně pět týmů z úrovně World a tři z Pro.
V Evropě bude závodní sezóna odmávnuta 22. ledna Velkou cenou Valencie (1.1). Na tu naváže od 25. ledna tradiční série pěti jednorázových závodů na Mallorce (1.1). S posledním z nich se termínově překryje 29. ledna Grand Prix Marseille (1.1).
Mallorské závody bývají velmi dobře obsazené, o čemž vypovídají i jména loňských vítězů: Brandon McNulty (UAE), Biniem Girmay (Intermarché), Tim Wellens (Lotto), Alejandro Valverde (Movistar), Arnaud De Lie (Lotto). V tomto směru se jim minimálně vyrovná i zmíněná kopcovitá jednorázovka na jihu Francie s cílem v Marseille. Letos se sem chystá minimálně sedm World týmů, jakož i všechny nejlepší Pro týmy Israel, Lotto, TotalEnergies a Uno-X.
Zatímco snad kromě australského etapáku, jenž je prestižní především pro domácí jezdce, kteří z posledních deseti ročníků vyhráli sedm, lze argentinský San Juan i ony evropské jednorázovky vnímat jako spíše „přípravné“, pak po lednovém rozjezdu už v únoru zařadíme předposlední rychlostní stupeň. Devět závodů z kategorie Pro a dva z úrovně nejvyšší: etapák UAE Tour a první ze severských klasik Omloop Het Nieuwsblad. O těch ale podrobněji zase až příště.