Tyhle kempy kromě najíždění základních objemových kilometrů slouží i pro setkání se všemi zaměstnanci týmu, jakož i k organizovanému setkání s novináři, plánování závodů, dolaďování bicyklů a provádění povinných zdravotních kontrol.
Kempy mají obvykle čtrnáctidenní rozsah, ale řada cyklistů se do těchto lokalit stěhuje na delší dobu, protože podmínky k tréninku se tu blíží k ideálu. Remco Evenepoel je toho nejzářnějším příkladem.
Aktuálně je nejoblíbenější španělské pobřeží Costa Blanca severovýchodně od Alicante, s centry jako je Denia, Calpe, Altea a Benidorm. Sem se i letos chystá většina z osmnácti World týmů.
„Oblast kolem Alicante je opravdu krásná pro trénink. Máte dobré počasí po celý rok, takže je ideální pro můj základní a zimní trénink,“ řekl aktuální světový šampion. „Dokážu najít tréninkové trasy, které jsou o něco těžší než Ardeny, což je také nutné, protože chci dál cílit na Grand Tour s těžkými, dlouhými stoupáními. Už loni jsem v tom kraji zimoval.“
Výjimkou jsou Ineos Grenadiers a Bora-Hansgrohe, které se rozhodly podržet tradici pobytu na Mallorce, zatímco EF Education-EasyPost a Movistar organizují své kempy v blízkosti domovů jezdců a týmových center v Gironě a Almerii. Tedy sice také při pobřeží Středozemního moře, ale v prvním případě o dost severněji v podhůří Pyrenejí a ve druhém jižněji proti africkému pobřeží.
Pro závodníky tu v podstatě začíná nová sezóna poté, co po té předešlé, dlouhé a mnohdy hodně vyčerpávající, si dali od kola volno, délkou trvání se blížící až jednomu měsíci. V rámci soustředění obvykle absolvují třídenní tréninkové bloky, při nichž vysedí na bicyklu do 30 hodin týdně v režimu převážně aerobního tréninku, přičemž se zátěž s přibývajícími dny stupňuje.
Zatímco na Mallorce je jednodušší najít pro trénink rovinaté terény, v případě Costa Blanca i pobřežní komunikace bývají zvlněnější a z nich už je možno jen vyjet do kopců. Ty nedosahují závratných výšin, ale tím, že se zvedají z nuly od moře, jsou dosti výživné, takže nastoupat víc jak 10 tisíc výškových metrů za týden není nic složitého. Téměř všude však najdete kvalitní povrch. A co se týče provozu, ten je silnější právě jen na pobřežních komunikacích, směrem do hor už je klid.
Některá ze stoupání už jsou ikonická, na některých cyklisté testují a porovnávají svou výkonnost. Jedničkou v tomto ohledu je Coll de Rates, 6,5 km poměrně pravidelného stoupání s průměrem přes 5 %. A pokud je potřeba jet skutečně dlouho do kopce, pak je možné zvolit například výjezd do sedla Puerto de Tudons pod vrcholem hory Aitana (1559 m.n.m.) - viz titulní snímek, kam se lze dostat směrem od Benidormu po nepřetržitém 17 km dlouhém stoupání, přičemž se posuneme o 800 metrů výš do bodu 1024 metrů nad mořem.
Pro vybrané jezdce World týmů bude nutné program přípravy přizpůsobit, jelikož letošní mezisezónní pauza je po dvou letech zase kratší, protože se do kalendáře vrací lednové závody Santos Tour Down Under v Austrálii a Vuelta a San Juan v Argentině, kam si už zarezervovali letenky Evenepoel, Bernal i Sagan.
V průběhu sezóny pak přijdou na řadu další kempy, obvykle někdy v předělu sezóny, s cílem se připravit na důležité závody. Ale ty už zamíří do vysoké nadmořské výšky, takže se cyklisté od mořské hladiny Španělska vydávají do hor na Tenerife, Sierra Nevady nebo do Alp.
Calpe obvykle volí za svou destinaci v období přípravy Elkov-Kasper, naopak v hotelovém komplexu u města Altea najdeme i letos tým ATT Investments.