Boj u účast v úniku dnes trval dlouho. Teprve 30 km po startu 182 km dlouhé etapy se to povedlo a hned 23 mužům. Pouze dva týmy, Flanders-Baloise a Human Powered Health tu neměly zástupce. Nechyběl ale Samuele Zoccarato z týmu Bardiani v puntíkatém dresu a pilně sbíral další body do vrchařské soutěže. A to až tak pilně, že pokud zítra dojede do cíle, dres už je s předstihem jeho.
Při výjezdu na čtvrtou vrchařskou prémii, jejíž větší část si pak závodníci zopakovali jako cílové stoupání, se čelní skupina rozpadla. Z ní zaútočil Thymen Arensman (Ineos) a osamostatnil se na čele. Jeho spolujezdci mohli být v klidu, zatímco Movistar, Trek, Bora i Bahrain musely pracovat.
Bob Jungels včera v celodenním úniku a druhý v etapě, dnes při tvrdé práci na čele hlavní skupiny při sjíždění Arensmana
10 km před cílem, když už byl Nizozemec na dohled, vyrazil z pelotonu MacNulty (UAE), Arensmana si rychle dojel, jenže o necelé dva kilometry dále byli stejně oba pohlceni zhruba 40člennou skupinou, kterou v té době pilotovali jezdci Bora-hansgrohe, zvláště pak Bob Jungels. V cílovém stoupání docházelo k postupné redukci, ale většina favoritů se držela kolem čela závodu.
A právě tam si zhruba 2 km před cílem najela čtveřice Ineosu a jako za starých dobrých časů rozjela tempo, z něhož se špatně nastupuje. K nástupu ale došlo. 150 metrů před cílem vyrazil zpoza stínu týmového kolegy Carlose Rodrígueze, na nějž přišla jako na předposledního řada, Tao Geoghegan Hart a nebylo člověka, který by ho ohrozil.
Skvěle si znovu jako ve druhé etapě vedl další Brit Thomas Gloag, letošní nováček v dresu Jumbo-Visma. Tentokrát už mu to dalo na 2. místo, které mu po etapě zajistilo dres nejlepšího mladíka.
Mimořádně důležité ale bylo, že těsně před cílovou čárou předjel Giulio Ciccone (Trek-Segafredo) Aleksandra Vlasova (Bora-hansgrohe). Tím si zajistil 4 bonusové vteřiny a právě o tolik vede před poslední etapou před vítězem té dnešní.
Giulio Ciccone má před poslední etapou náskok čtyř vteřin na Geoghegan Harta
Naopak Hart může zpytovat svědomí. Kdyby totiž ve druhé etapě nedělal hlouposti a netlačil Bilbaa do plůtků, získal by ony 4 vteřiny za 3. místo. Protože to však udělal, odsunuli ho rozhodčí na poslední místo v první skupině, čímž přišel o bonifikaci, která mu teď docela chybí.
„Thymen musel opravdu letět, protože rozestup se dlouho nezmenšoval. V pelotonu jsme to mohli mít v klidu. Píchlá pneumatika patnáct kilometrů před cílem nebyla ideální, ale zůstal jsem v klidu. Pak byli kluci v posledním stoupání velmi silní,“ přiblížil detaily etapy Tao Hart.
„Nebylo to moc strmé a foukal protivítr, takže to nebylo jednoduché. Rád bych něco zkusil dříve, ale za těchto okolností se muselo dlouho čekat. Jsem moc rád, že se mi to zase po delší době povedlo. Jsem vděčný přátelům a rodině, kteří vědí, jakou smůlu jsem měl v posledních letech. V těžkých chvílích mě podporovali," dodal 27letý britský jezdec, jehož poslední vítězství se datuje do roku 2020. Ovšem stojí za to: Giro d´Italia.
"Znamená to pro mě hodně. V cyklistice je velmi těžké vyhrát. Možná to není závod WorldTour, ale podle mého názoru je úroveň velmi vysoká, jako vždy v posledních sezónách. Jsem z toho opravdu šťastný. Pod novým trenérem jsem měl velmi dobrou zimu. To udělalo velký rozdíl. Z jedné věci jsem trochu zklamaný. Můj bratr mě dnes ráno požádal, abych udělal pěkné vítězné gesto, ale tady to ve skutečnosti nebylo možné. Příště snad bude přát víc štěstí…"
Geoghegan Hart děkuje spolujezdcům, kteří velkou měrou přispěli k jeho dnešnímu triumfu
Zítra je na programu závěrečná relativně snadnější etapa. Ale mimořádně nebezpečná. Je totiž velmi krátká, měří jen 93 km, ale hlavně v její první části čekají dvě vrchařské prémie, přičemž ta druhá má na 5 km průměr 9 %, ale v posledních 3 neklesne pod 10 %! Z ní pak zbývá do cíle ještě 40 km nejprve v dlouhém sjezdu a pak po rovině.
Dá se předpokládat, že závodit se bude od prvních metrů a hodně intenzivně. Trek-Segafredo má sice v držení dres lídra, ale náskok Cicconeho před nejbližšími soupeři je jen v řádu vteřin. Ital se sice po druhé etapě, kdy se dostal do čela průběžné klasifikace, vyjádřil, že jedou jen v pěti, ale důležitější než kvantita je kvalita. V zítřejší etapě by ale právě ona kvantita mohla sehrát mimořádně důležitou roli.