Nejčerstvější informací je tisková zpráva společnosti Škoda Auto o podepsání spoluráce se svazem. Ano, automobilky jsou důležitým partnerem cyklistických svazů a domácí výrobce se dlouho ČSC vyhýbal. Nyní konečně státní trenér vyměnil Dacii Lodgy za Škodu Octavia RS.
Zabezpečení francouzské reprezentace při ME v Brně a ve Zlíně, Škodovka podporuje hodně národních svazů už mnoho let, nyní svaz dostal devět vozů pro potřeby zejména české reprezentace
To je zřejmě nejdůležitejší obchodní a marketingová informace ze svazu v poslední době. Navíc se Škoda Auto chce věnovat i dalším sponzorským aktivitám prostřednictvím svých dealerů. Dobrá informace pro celé hnutí, i silniční cyklistiku a pořadatele všech závodů. Dává tak zelenou dealerům značky Škoda k podpoře dalších cyklistických akcí.
Pořadatelé silničních závodů
Postoj naší domácí automobilky je radikálně jiný, než dosavadní postoj samotného ČSC k pořadatelům závodů. Vztah k organizátorům akcí, jako je Gracia Orlová, Okolo jižních Čech, Vysočina a dalších je od svazu až téměř nepřátelský. Na ČSC panoval názor, že na práci svazu v cyklistickém hnutí vydělávají peníze soukromé projekty a závody pořádané soukromníky. Jenže opak je pravdou, máme silničních závodů poskrovnu. Český silniční kalendář rozhodně nedává plné pokrytí sezóny závody pro český peloton. Z jednorázových závodů se horko těžko sestavuje Český pohár a některé z pohárových závodů vznikají uměle, jen pro samotný pohár. Etapových závodů v poslední době opět začíná ubývat. Zanikly etapy ve Východních Čechách, prý se jede letos naposledy Okolo jižních Čech.
Na silnici zatím nevidíme žádné změny v marketingu a PR Českého svazu cyklistiky, žádné aktivity směrem k hnutí, směrem k odborné veřejnosti, směrem v obecným médiím. Stále s jinými sporty prohráváme. Štěstím pro silniční cyklistiku jsou profesionální závody ve světě a naši profesionálové v zahraničních angažmá. Domácí "liga" média nezajímá. Česká média naplňuje jen zahraniční cyklistika.
Rozdělené hnutí
ČSC rozděluje akce na "svazové" a ty, které pořádají soukromé subjekty. Soukromé závody nemají žádnou svazovou podporu. Trochu divná taktika od svazu, vždyť všechny akce jsou svazové, pořádají se u nás doma a v rámci Českého svazu cyklistiky a jedna akce dělá reklamu akci druhé. Pochopíme rivalitu mezi jednotlivými pořadateli závodů, že se jim nechce propagovat cyklistika obecně, z které by těžil i "konkurent" (i když, i tento postoj je krátkozraký), ale on je to v praxi i postoj samotného ČSC.
Značka "Závod míru"
Nejpodivnější tyto neaktivity jsou na "budování" značky Závod míru. Velký Závod míru se u nás již nepořádá, značku vlastní ČSC a zapůjčuje ji juniorskému závodu a závodu kategorie U23. Ale přitom si značku samotnou nijak neošetřuje, nekultivuje, nepropaguje, neprodává. Letos jsem se shodou okolností účastnil práce na Live fotoreportážích, tak jak je znáte i z těchto stránek. Tentokrát prostřednictvím twitter.com/CyclingphotoLIV v angličtině. A výsledky byly překvapivě dobré.
Ze ZMJ se dělala Live fotoreportáž jen z první etapy, potom jsme připravovali reportáže pro twitterové stránky pořadatele. ZMU23 byl celkově nejsledovanější letošní akcí. I pár informací o česko - slovenském mistráku zaznamenalo odezvu ve světě. A vůbec nejčtenějším dnem statistiky byla neděle - závodu mužů U23 ve Zlíně při evropském šampionátu.
Značka Závod míru je ve světě stále ceněná, akce byly sledovány i bez předchozí reklamní aktivity, dobře a velkým počtem čtenářů. Hodnocení od zahraničních účastníků na místě bylo kladné. Byla to pochopitelně marketingová aktivita závodů a soukromá aktivita fotografa směřovaná ven, do zahraničí, bez účasti ČSC. Přitom do zahraničí by měly být tyto svazové Závody míru propagovány především.
Závody pro ženy
Gracia Orlová a Tour de Feminin jsou úplnými popelkami české silniční cyklistiky. Rozumíme postoji, že ne všechno může Český svaz cyklistiky finančně podporovat, prostě nedisponuje nekonečným rozpočtem. Ale na druhé straně během jarní Gracie se tomuto závodu ani nevěnovaly oficiální stránky svazu, žádná zmínka o etapách, žádná oficiální prezentace. O oficiální reprezentaci týmem České republiky ani nemluvíme. Přitom závody žen by měly největší šanci postoupit do vyšších pater ženské cyklistiky a reprezentovat Český svaz cyklistiky ve světě.
UCI se v posledních letech snažila propagovat ženskou cyklistiku, to jste si mohli několik let všimnout na webových stránkách www.uci.ch/road/ a pokračuje to i v současnosti. Rozhodně to není strategie našeho národního svazu.
Jedna aktivita svazu na zajištění vozového parku pro potřeby cyklistiky se podařila, uvidíme jak bude Škoda Auto spokojená s následnou prací ČSC a propagací partnera mezi cyklisty. Marketingové aktivity svazu by se rozhodně měly rozhýbat. A postoj vedení svazu k aktivitám pořadatelů závodu obrátit.
Foto Škoda Auto, Libor Matějka