Vyzkoušet si trať okruhu vyrazili skoro všichni největší favorité. Poznat záludnosti městské trati může být v neděli klíčové. „Zatáček je tolik, že je téměř nemožné si je při obhlídce trati vůbec zapamatovat. Po dvou kolech už jsem měl pocit, že už jsem viděl zatáček dost. Co ti to dá po osmi kolech? Na trati je pár bodů, ve kterých jsem si říkal, jestli je opravdu nutné vjet do ulice vlevo, jen abyste o sto metrů dál zase sjeli, když jste mohli jet úplně rovně,“ diví se Evenepoel. Někteří šli při hodnocení okruhu ještě mnohem dál. „Ten, kdo tu trať navrhoval musel být opilý. Někdo mu měl říct, že to není dobrý nápad,“ řekl Benoit Cosnefroy pro L'Equipe.
„Bude důležité být na trati neustále vpředu, nejlépe mezi prvními dvaceti. Tak budeme ztrácet co nejméně energie. Protože jakmile tým vpředu pojede naplno, vzadu se to natáhne. Proto očekávám velký boj před odbočením na okruh. Tam bude mnohem těžší být na správné pozici než si ji potom udržet,“ pokračuje obhájce titulu.
Dohodnou se Evenepoel a Van Aert na efektivní taktice?
Podle Van der Poela může být každý defekt konečný: „Pak máte opravdu hodně práce, abyste se dostali zpět dopředu. Když se na některých místech objevíte na sté pozici, tak jste všude o půl minuty později, aniž byste s tím mohli něco udělat. Ani ta nejdelší rovinka není moc dlouhá. Jakmile se dostanete dopředu, můžete tam zůstat poměrně dlouho. Příležitostí k předjíždění je velmi málo.“
„Mám rád atmosféru městského okruhu, ale zatáček je tu až příliš mnoho,“ říká Van Aert, další z velkých favoritů. „Snadno se stane nějaká nehoda, třeba se peloton rozdělí kvůli nějakému pádu. A tak může váš závod skončit předčasně, což je vlastně škoda.“
Favorité se shodují, že okruh je těžší, než se původně zdálo a příležitostí k útokům bude hodně. „Velmi rychle se ztratíte z dohledu a trať je tak náročná, že ti nejsilnější budou vpředu. Jde také o to, že na okruhu můžete útočit všude. Nejen v úsecích do kopce. Je spousta míst, kde se vyplatí útočit. Navíc nemáme vysílačky a závodí národní týmy, takže to bude méně kontrolovaný závod. Kvůli tomu je světový šampionát vždy zvláštní závod. Ale nejtěžší bude nepropásnout dobrou skupinu v úniku,“ myslí si Van der Poel.
Philipsen a Van der Poel jsou tentokrát soupeři.
Pozornost se upíná ke stoupáním na Scott Street a Montrose Street, které jsou nejtěžší. Rozhodne se zde? „Vyjet je jednou není tak zlé, ale pokud tu musíte sprintovat každé kolo, stejně jako v ostatních pěti kopcích, dá to zabrat. Jsou tam opravdu kruté úseky. Proto je tak důležitá pozice v balíku. Pokud budete moc vzadu, budete o tři zatáčky později stále sprintovat, abyste se udrželi v háku.“
„Montrose Street není o moc těžší než ostatní části trati. Je tam spousta zatáček a technických pasáží. Ale je těsně před cílem. To vysvětluje, proč se na Montrose Street soustředíme,“ dodává Van Aert.
Stále vpředu, neustále připraveni
Určit si taktiku nebude snadné, nejsilnější týmy budou chtít řídit vývoj závodu a možná se začne útočit daleko před cílem. „Rozhodnout se může kdekoliv. Na mistrovství Evropy 2018 jsme také odjeli ve zvláštní chvíli, mezi kopci. To se může stát i v neděli a pak je třeba být vpředu,“ říká Van der Poel při vzpomínce na pět let starý závod, ve kterém jeho a Van Aerta ve spurtu porazil Matteo Trentin.
„Podle mě to může být dlouhý, těžký závod, kdy se závod šest nebo sedm kol před koncem zlomí a utrhne se skupina 15 až 20 lidí,“ představuje si Evenepoel průběh závodu. „Pokud tam budou i Wout a Jasper, bude to úplně ideální. Hlavně abychom byli v přesile. Pokud jeden z nás zaútočí a bude dostižen, druhý může kontrovat. Zatímco Jasper se může jen šetřit na dojezd. Pokud se to v posledních dvou třech kilometrech zase všechno sjede, bude to pro něj. I když na téhle trati se dá i kilometr a půl před cílem ujet. Bude to závod do poslední zatáčky.“
„Pravděpodobně to není trať pro opravdové sprintery, ale vyloučeno to také není,“ myslí si Philipsen, třetí do party lídrů v belgickém dresu. „Očekávám otevřený závod, možná s malou skupinou vpředu, maximálně o 20 až 30 jezdcích. V první řadě potřebuji mít dobrý den. To je nejdůležitější. A pak bych mohl mít šanci. Pro tým je to další možnost. Systém více lídrů je naše silná stránka, z toho musíme vycházet. Rozkládá to také tlak v rámci týmu. Sprint bude pro mě asi jedinou šancí na úspěch. Není to záruka, ale musíme si tu možnost nechat otevřenou.“
Pedersen a Pogačar mezi favority
„Čeká nás hodně dlouhé finále, o tom jsem přesvědčen," pokračuje Van der Poel. „Je těžké se teď rozhodnout, na koho se zaměřit. Jsou však určité země, kterých se musíme držet. Je to Belgie, ale přemýšlím také o Dánsku. Mads Pedersen byl na Tour opravdu silný. Francie je taky na mistrovství světa vždy silná, mají dobré jezdce. Nejdůležitější je, abychom nezůstali pozadu a jenom nesjížděli ostatní.“
Van Aert a Van der Poel se v reprezentačních trikotech utkali už na cyklokrosovém šampionátu a úspěšnější byl Nizozemec.
Van Aert se zaměří především na druhou polovinu okruhu. „Je tam hodně zatáček, které jsou proložené krátkými kopci. Rozhodující bude, jak kdo zvládne opakované výjezdy krátkých kopců, ale kde se rozhodne, to nevím. Nejde si vybrat jeden bod. Můžu jen doufat, že se závod bude vyvíjet v můj prospěch. Můžu závodit různými způsoby. Taky bych se neměl bát začít závodit daleko od cíle, mám výhodu, že mám dobrý spurt.“
„Kandidátů na vítězství je hodně. Van der Poel, Laporte, Pedersen, samozřejmě Pogačar. A taky Italové. Zůstávají trochu mimo pozornost a to jim vyhovuje,“ vypočítává Van Aert nejvážnější soupeře. Evenepoel souhlasí: „Určitě mezi favority počítám i Pogačara. A Bettiol byl minulou sobotu v San Sebastianu také velmi dobrý. Nerozumím tomu, proč nejede Pidcock. Na tak technické trati mohl být na stupních vítězů už před startem. To je divné.“