Po první etapě se tedy rozdělily dresy, v nichž jezdci nastoupili dnes na start. V průběžném pořadí jednotlivců vedl Dylan Groenewegen (Jayco AlUla) o 2 vteřiny před Matúšem Štočkem (ATT Investments) a o 4 před Samem Bennettem (Bora-hansgrohe). Rozdíly byly dány bonifikačními vteřinami za umístění v cíli (10, 6, 4) a na třech rychlostních prémiích (3, 2, 1). Matúš dvě vyhrál a na jedné skončil druhý, což mu dohromady dalo 8 bonifikačních vteřin.
V bodovací soutěži, tedy do zeleného dresu se po etapě oblékl také její vítěz. Za pořadí v cíli se totiž přidělují body prvním deseti od 15 po 1 bod. Na prémiích pak 5, 3 a 1. Druhý i v této soutěži byl Matúš Štoček, protože dvě prémie vyhrál a jednou dojel druhý, což mu tedy dalo 13 bodů, o jeden víc než získal Sam Bennett za druhé místo v etapě. Nakonec ale tento dres v dnešní etapě na sebe oblékl právě irský cyklista ve službách německého týmu.
Matúšovi (na snímku z první etapy) se ale jednu soutěž podařilo po etapě ovládnout. Sice si na dvou vrchařských prémiích třetí kategorie prohodili pořadí s Francouzem Charlesem Planetem (Novo Nordisk) na prvním a druhém místě, takže oba získali po 8 bodech (5, 3, 1), ale o držiteli červeného dresu rozhodlo průběžné pořadí a to hrálo ve prospěch slovenského závodníka v českém týmu.
Bílý dres, kterým se může pyšnit nejlepší domácí závodník v průběžné klasifikaci, nesl v dnešní etapě Balász Rózsa z maďarského kontinentálního týmu Epronex. Tohle ocenění si vysloužil pobytem v denním úniku a ziskem tří bonifikačních vteřin na rychlostních prémiích. V cíli totiž získalo čas vítěze kompletní startovní pole s výjimkou Matthewse Wallse (Bora), jehož úkolem bylo po většinu dne přispívat k určování tempa pelotonu za jeho tým, což také svědomitě činil.
Totožný čas jako vítěz obdrželi všichni, přestože kolem patnácti závodníků dorazilo do cíle se zpožděním kvůli účasti v hromadném pádu. Ten se však odehrál kilometr před cílem, tedy v ochranné zóně, takže k odřeninám a naraženinám si další mínus už nepřipsali. Z nejznámějších, koho pád postihl, byl Egan Bernal (Ineos).
Vyhlašuje se tu ještě jedna soutěž a to soutěž týmů. Po první etapě ji vede UAE Emirates, ale stejný čas má všech 22 týmů. Pořadí se tedy určilo podle součtu umístění prvních tří z každého týmu v cíli a tenhle princip přisoudil 9. příčku ATT Investments. Novo Nordisk s Matyášem Kopeckým je 11. a Caja Rural s Tomášem Bártou a Danielem Baborem, kteří byli včera klasifikováni až v samém závěru startovního pole, patří 19. příčka.
Pojďme se tedy ještě v krátké fotogalerii podívat na včerejší úvodní etapu, která vyústila v očekávaný souboj sprinterů, ale zároveň přinesla nad očekávání výrazné zviditelnění české týmu ATT Investments, jakož i oceněníhodné umístění Matyáše Kopeckého z týmu Novo Nordisk v první desítce.
Dnešní etapa byla velmi podobná té včerejší, ať už co do délky (175 km), výškových metrů (1020), počtu vypsaných prémií: 2 vrchařské 3. kategorie a 3 rychlostní, i rovinatým závěrem. Rozdíl byl snad jen v tom, že první rychlostní prémie se nacházela na 42. a první vrchařská na 80. km. Druhá vrchařská byla až 30 km před cílem a to už bylo pro předpokládaný únik na hraně, a poslední rychlostní 9 km před cílem a tam už obvykle bývá únik pohlcen.
Scénář se dal tedy předpokládat obdobný jako včera. Únik jezdců z týmů nižších divizí, boj o prémiové body a bonusové vteřiny a na závěr opět souboj sprinterů o etapu a žlutý dres. Dalo se také očekávat, že do úniku se budou chtít dostat někteří z těch, kteří v něm byli včera, aby se v případě Matúše Štočka pokusili udržet dres nejlepšího vrchaře, případně aby mu ho někdo uzmul. Kandidátem číslo jedna v tomto směru byl Charles Planet, 29letý Francouz, který jezdí na Novo Nordisk už od roku 2013 a jehož dosud nejlepší kariérní výsledek je 2. místo z etapy právě Okolo Maďarska v roce 2018.
Matúš se skutečně opakovaně pokoušel v úvodu etapy dostat do úniku, zkusil to i Planet, ale ani jeden nebyl úspěšný. Nakonec se podařilo ujet čtyřem lidem. Opět tu byl zástupce maďarské reprezentace, tentokrát Norbert Hrenkó, znovu tu měl zástupce Novo Nordisk, dnes to byl Filippo Ridolfo, byl tu i aktuální rumunský šampion Emil Dima z týmu Sofer Savini, a když se to nepovedlo Matúši Štočkovi, vystřídal ho v úniku Daniel Turek.
Na první rychlostní prémii byl Dan třetí. V úvodu první vrchařské prémie nestačil Maďar, ale velmi důležité bylo, že na vrcholu byl první Dan Turek. Získal tak 5 bodů, a pokud by se mu podařilo vyhrát i druhou vrchařskou prémii, pak by od Matúše převzal červený dres nejlepšího vrchaře.
Druhou rychlostní prémii získal opět 21letý Ital Ridolfo, Dan byl tentokrát druhý. Na obzoru se poté o dalších 25 km dále rýsovala druhá vrchařská prémie, pro tým ATT Investments a Daniela Turka tak důležitá. Jenže peloton jel sice stabilní tempo, opět se na špici střídali vybraní borci Soudal-Quick Step, Bora-hansgrohe a Jayco AlUla, ale postupně se ke třem uprchlíkům přibližoval. Prémie se tak ocitla v ohrožení.
Dima nejprve přestal střídat a na úpatí stoupání přestal stačit. Rychle byl pohlcen pelotonem. Zbylí dva pelotonu odolali a rozdali si to o důležité body, protože na první prémii byl Ridolfo druhý. Tentokrát byl úspěšnější, takže oba měli na kontě 8 bodů stejně jako Štoček a Planet ze včerejška. Ital navíc dnes získal na rychlostních prémiích šest bonifikačních vteřin, takže se natěsno přiblížil k Matúšovi, který jich včera nashromáždil osm. Tuhle záplatku ale rázným způsobem vyřešil slovenský závodník vezoucí červený dres. Pro zbývají bod si dojel z pelotonu a zítra bude v dresu nejlepšího vrchaře pokračovat!
Oba jezdci, kteří zbyli na čele závodu, se poplácali a vypadalo to, že jsou smířeni s návratem do pelotonu. Jenže 25 km před cílem došlo v pelotonu k hromadnému pádu zhruba dvacítky závodníků. Z ATT Investments postihl Pavla Kelemena, který sice vstal, ale jeho prvotní rekace nevypadala příliš optimisticky. Zapletl se i Matúš Štoček, ten ale rychle pokračoval, musel však následně řešit mechanické problémy.
O 7 km dál došlo k dalšímu pádu sedmi jezdců. K velmi čerstvému větru, který dnes foukal, se totiž přidal déšť. Tyhle události peloton trošku rozhodily, takže oba uprchlíci ještě pokračovali před pelotonem až do mety 12 km před cílem. A pak už to byla klasika tentokrát zpestřená deštěm a mokrou vozovkou. Spousta týmů se cpala dopředu ve snaze vytvořit vláček pro svého sprintera a do poslední chvíle ho chránit a vytvořit mu ideální pozici. Chaos, hektika a stres.
Do závěrečných stovek metrů najeli nejlépe borci DSM, žluťák Groenewegen úplně zavřený a na pásce zcela jasně první Fabio Jakobsen. Loni tu vyhrál dvě etapy a Groenewegen jednu, letos tedy mají vzájemné skóre 1:1. Druhý byl dnes Phil Bauhaus (Bahrain), který včera dojel čtvrtý, a to mu v součtu zajistilo pro zítřek zelený dres nejlepšího v bodovací soutěži. Matyáš Kopecký se znovu vešel do desítky, po včerejším osmém dnes bral desáté místo.
Do žlutého dresu jde díky lepšímu součtu umístění Fabio Jakobsen. Včera byl sedmý, Groenewegen se dnes nevešel do desítky.
"Cílem bylo dostat Matúše do úniku, což se dvakrát málem povedlo. Pak odjížděli tři lidi, balík už zavřený a já mezi nimi. Tak jsem s nimi odjel. Pak bylo důležité vyhrát alespoň jednu vrchařskou prémii, což by znamenalo, že Matúšovi už dres zůstane. Povedlo se mi to hned na první, ale bylo to na foto finish. Na té druhé jsme s Italem spurtovali v podstatě po rovině a on je očividně hodně rychlý. Pak už to bylo o tom dostat se do cíle a na mokru a v dešti se "nezabít". Před Pavlem Kelemenem to spadlo a je pěkně dobitý. Zítra se pokusíme znovu dostat do úniku," řekl k etapě pro RoadCycling Daniel Turek.