Jayco AlUla pracovalo v prvních dvou klasických etapách na tom, aby dovezlo Dylana Groenewegena do spurtu. Sedmé a osmé místo není to, v co určitě tým doufal. "Dnes jsme etapu opět kontrolovali, aby to byl spurt, ale závěr se nám nepovedl. Měli jsme nějaká místa, kde jsme chtěli být vepředu, ale nebyli jsme, protože posledních 50 km bylo dost hektických. Potom jsme se to snažili napravit v posledních kilometrech, ale Dylan už na to neměl ani nohy, aby zaspurtoval o dobrý výsledek, a my jsme ho tam nedovezli úplně, jak jsme chtěli, takže dneska se nám to moc nepovedlo," řekl pro RoadCycling.CZ Zdeněk Štybar.
Včerejší etapu oživil tým Jumbo-Visma v čele s Wout Van Aertem útokem na bočním větru 12 km před cílem. Ve sprinterském souboji pak Van Aert skončil šestý: "Myslím, že jsme svým útokem překvapili řadu soupeřů. Bohužel se žádný jezdec na celkové pořadí nedostal do problémů, ale za pokus to stálo. Když se peloton znovu spojil, už jsem promarnil příliš mnoho energie, která mi pak scházela do sprinterské koncovky,“ řekl vítěz Sanrema, Amstelu, Strade Bianche atd.
Dnes měl mít větší šanci. Na pořadu byla zatím nejtěžší etapa, při níž na 218 km čekalo 2500 výškových metrů, ale co bylo nejdůležitější, závěr se odehrál na cílovém okruhu, v jehož průběhu bylo nutno zdolat celkem čtyřikrát výstup na Tortoreto, kde byl po 3,1 km s průměrem 7 %, ale s maximem až 12 % umístěn i cíl. "Je to finiš, kde pro mě určitě příležitosti jsou. Doufám, že budu mít dobré nohy a pak se uvidí,“ řekl před etapou Van Aert.
Společně s ním se do skupiny největších favoritů dnešní etapy řadili také Van der Poel (Alpecin), Alphilippe (Quick-Step), Girmay (Intermarché), Pidcock (Ineos) a několik dalších včetně Rogliče (Jumbo).
Do etapy vstupoval z pozice lídra opět Filippo Ganna, v bílém dresu Magnus Sheffield a oba měli z časovky hlavní podíl na tom, že Ineos vedl i nadále soutěž týmů. Do vedení vrchařské soutěže se dostal Davide Bais (EOLO) a bodovací po včerejším vítězství vedl Jasper Philipsen (Alpecin).
Brzo po startu odjela pětice ve složení Davide Bais, Filippo Magli (Bardiani), Mads Würtz Schmidt (Israel), Valerio Conti (Corratec) a aktuální švédský šampion Lucas Eriksson (Tudor), který byl také nejvýš postaveným mužem v průběžném pořadí: 84. +1:57 min. Po 50 km měli 7 minut. A to už stačilo. Dojeti byli ještě před nájezdem na cílový okruh.
Jakmile se začalo poprvé stoupat na Tortoreto, poroučeli se sprinteři. Při druhém výjezdu útočil Alaphilippe a mezi prvními, kdo si ho dojeli, byli Van Aert a Adam Yates (UAE). Odpadali další, mj. i Peter Sagan a Zdeněk Štybar, ale i Biniam Girmay a Magnus Sheffield, který tak přicházel o bílý dres. Vršek přejíždělo pohromadě zhruba 40 lidí. Jenže na rovině se jela "údržba", takže zezadu se zase vraceli.
Předposlední výjezd se jel v tempu podle Quentina Pachera z FDJ, ale i to stačilo na to, aby odpadli Pidcock s Van der Poelem. Na rovině byli zase zpátky. Každý z obou měl ale jiný osud. Zatímco Pidcocka 5 km před cílem shodil Van Aert nepříznivou shodou okolností, kdy nacpal kolo do zužující se mezery mezi dva závodníky a ta mezera se zavřela, tak Van der Poel rozjel pro týmového kolegu několik stovek metrů do cílového výjezdu, než odstoupil. To byla také konečná pro průběžného lídra Filippa Gannu, který do té doby opět jednou popíral fyzikální zákony, když předešlá stoupání vyjížděl v první pětce.
První atakovali Lorenzo Fortunato (EOLO) s Damienem Howsonem (Q36.5), a jelikož za nimi se obezřetně taktizovalo, byli převálcováni až za hranou posledního kilometru. Hodně práce pro tým odváděl v průběhu posledních kilometrů Attila Valter, z čehož pak mohli profitovat lídři Jumbo-Visma. Číslem jedna měl být Wilco Kelderman. Na pětistovce šel na špic Roglič, když ale na třístovce přes něj šlo několik soupeřů, vypadalo to, že ještě není ta pravá chvíle na plnohodnotný návrat po zranění a pooperační rehabilitaci.
Jenže on zvolnil úmyslně, protože do cíle bylo ještě daleko. Zůstal na třetím fleku za Lafayem (Cofidis) a Yatesem a odtud na poslední padesátce akceleroval. Alaphilippe dokázal před čárou předjet Yatese, ale na ohrožení Primože už neměl žádné síly.
"Nebyl jsem plán číslo jedna," řekl Slovinec v bleskovém rozhovoru po skončení etapy. "Chystali jsme se jet na Wouta, ale měl smůlu. Já měl štěstí, že jsem byl jen trochu víc vlevo a dokázal se pádu vyhnout. Museli jsme rychle upravit plán. Je fantastické vidět, jak jsem se uzdravil. Tvrdě jsme na tom pracovali. Musel jsem hodně obětovat, spolu se svou rodinou a všemi lidmi kolem mě.“
V průběžné klasifikaci to Rogličovi ještě na modrý dres nedalo. Ten si přivlastnil před dneškem druhý Lennard Kämna (Bora-hansgrohe). O šest sekund před Rogličem. O dvě další zpět je Joao Almeida (UAE), který tak vystřídal na čele soutěže mladíků Sheffielda. V týmech vede Bora, jelikož za Kämnou jsou na 6. místě Aleksandr Vlasov a na 7. Jai Hindley.
Jestliže se dnes rozehrálo první opravdové dějství partie o celkovou klasifikaci, tak zítřejší dějství bude opravdovou bitvou. Královská etapa totiž končí na konci 13 km stoupání o průměrném sklonu přes 7 %!