Tour de France žen odstartuje 23. července, v den skončení Tour de France mužů. Peloton nevyrazí – na rozdíl od loňského roku – do bitvy o žlutý dres z Paříže, letos se pojede z Clermont-Ferrandu ve třech regionech na jihu Francie – Auvergne-Rhône-Alpes, Nouvelle-Aquitaine a Occitanie. 

Centrální masív a Pyreneje

Čtyři etapy jsou označeny jako rovinaté (1., 3., 5., 6.), dvě kopcovité (2., 4.), jedna horská (7.) a vše končí časovkou (8.). Rovinaté etapy ale nejsou zcela rovinaté, profily v Centrálním masívu jsou méně či více zvlněné. Celkem pět etap má více než 1700 vertikálních metrů. Úvodní etapa jich má nejméně, ale záludné 1700 metrů dlouhé stoupání deset kilometrů před cílem může vyslat do boje o první žlutý dres i vrchařky. Odpověď, kdo bude vítězkou druhého ročníku Tour de France Femmes, dají pravděpodobně stoupání do proslulých pyrenejských průsmyků Aspin a Tourmalet v 7. etapě a závěrečná časovka. 

Celkem mají cyklistky před sebou 956 km. V porovnání s loňským inauguračním ročníkem mají etapy před vjezdem do hor mnohem náročnější profil. Zatímco po šesti etapách loňského ročníku měly za sebou cyklistky přes 7300 vertikálních metrů, letos to bude téměř 11 000. Jenže loni poté následovaly dvě drsné horské etapy a dalších přes 5300 vertikálních metrů. Loňská královská předposlední etapa obsahovala tři prudká stoupání ve Vogézách, byla to jedna z nejtěžších etap v historii ženské cyklistiky (ne-li nejtěžší), nejprve na Petit Ballon, poté Col du Platzerwasel a Grand Ballon, celkem 2883 vertikálních metrů. Až takovou etapu letos TdFF nenabídne, ale Col du Tourmalet je Col du Tourmalet. A s předkrmem jménem Col d´Aspin. 

Jakmile loni dorazily cyklistky do cíle závěrečné etapy na La Super Planche des Belles Filles, hned se otevřela diskuse, jak závod vylepšit. Je osm etap dostatečných? Chyběla časovka, což mnozí kritizovali, ale ředitelka závodu Marion Rousse namítla, že časovky jsou méně atraktivní. Zavede příští rok itinerář cyklistky do Alp, nebo Pyrenejí? Na některá z legendárních stoupání? Stalo se. Námitky proti časovce neuspěly, letos dokonce TdFF uzavírá, což z ní činí nesmírně atraktivní etapu. A Pyreneje a Tourmalet, to je třešnička na dortu. A ještě jedna změna – sníží se počet startujících stájí a každá nominuje sedm cyklistek, loni to bylo šest. Druhý ročník TdFF je před námi, ale již se myslí na třetí. Po Paříži a Clermont-Ferrandu bude startovním místem v roce 2024 nizozemský Rotterdam. Není divu, Nizozemky jsou královnami ženského pelotonu, loni na TdFF vyhrály šest z osmi etap a ve žlutém nejela žádná cyklistka jiné národnosti.

Itinerář Tour de France Femmes 2023:

1. etapa Clermont-Ferrand – Clermont-Ferrand, 123,8 km, 1050 vertikálních metrů

2. etapa Clermont-Ferrand – Mauriac, 151,7 km, 2450 vertikálních metrů

3. etapa Collonges-la-Rouge – Montignac-Lascaux, 147,2 km, 1846 vertikálních metrů

4. etapa Cahors – Rodez, 177,1 km, 2470 vertikálních metrů  

5. etapa Onet-le-Château – Albi, 126,1 km, 1730 vertikálních metrů

6. etapa Albi – Blagnac, 122,1 km, 1190 vertikálních metrů 

7. etapa Lannemezan – Col du Tourmalet, 89,8 km, 2611 vertikálních metrů, nejvyšší bod závodu Col du Tourmalet (2110 m. n. m.)

8. etapa Pau – Pau, individuální časovka, 22,6 km, 197 vertikálních metrů

Vlastní liga Annemiek van Vleuten, nebo to bude jinak?

V loňském roce jsme zažili, jak se píše sportovní historie. Inaugurační ročník Tour de France Femmes vyhrála Annemiek van Vleuten způsobem, o němž se říká: Jela svou vlastní ligu. Favoritkou číslo 1 zůstává 40letá Nizozemka i letos. A… nebo je to jinak? Na rozdíl od loňského ročníku, v němž její jedinou soupeřkou byla žaludeční nevolnost, které padla za oběť v úvodních dnech závodu, letošní dění v ženském pelotonu dává tušit, že to její vlastní liga nemusí být. A že je dokonce porazitelná i v horách. Zdá se, že bychom v roli diváků mohli zažít něco podobného, jako na mužské Tour, v níž soupeří Tadej Pogačar a Jonas Vingegaard.

Úřadující mistryně světa letos už stihla vyhrát Vueltu a Giro. 

Nejjednodušší pohled do výsledkových listin ukazuje, že Annemiek van Vleuten je dále bez konkurence. V loňském roce vyhrála po Giru d´Italia, Tour de France i pětietapovou Vueltu (Challenge by La Vuelta). V letošním již má triumf na přejmenované týdenní La Vuelta Femenina a Giru d´Italia, během dvou let ovládla pět tzv. grandtour v řadě. Šestá a poslední startuje v neděli.

Když v 7. etapě loňského ročníku v náročném stoupání na Petit Ballon spustila Annemiek van Vleuten útok, jejího ostrého tempa se dokázala držet pouze Demi Vollering. Krátce. Nedokázala ohrozit postavení Annemiek van Vleuten, ale šla do toho, a byla jediná. Všechny další soupeřky jely své tempo daleko vzadu. I Demi Vollering padla a ztratila přes tři minuty. Ovšem není pochyb o tom, že tento duel s nejlepší cyklistkou pelotonu z ní z dlouhodobého hlediska udělal ještě lepší závodnici. Což se projevuje od začátku jara.

Demi Vollering loni vyhrála dres nejlepší vrchařky, letos chce ten žlutý. 

Demi Vollering je totiž v letošní sezoně dominantní, pod vedením Anny van der Breggen udělala významný vzestup. Startovala ve 14 jednodenních nebo etapových závodech a pouze třikrát ji dokázaly soupeřky z jiných týmů porazit. Na Brabantském šípu ji přespurtovala Silvia Persico z UAE, La Vuelta Femenina se stala kořistí Annemiek van Vleuten z Movistaru a nizozemský šampionát v časovce vyhrála Riejanne Markus z Jumbo-Visma. V ostatních závodech 7x vyhrála, nebo pomáhala k prvenství svým kolegyním z SD Worx (Lotte Kopecky, Marlen Reusser). Včetně jednotlivých etap má letos na kontě 13 vítězství. Annemiek van Vleuten „pouze“ 5, ovšem na Giru d´Italia (Demi Vollering v Itálii nestartovala) dokázala, že její forma jde od jara výrazně nahoru.

A jak to bylo na letošní Vueltě? V 5. etapě byla v závěrečném téměř pětikilometrovém stoupání nejlepší Demi Vollering a oblékla žlutý trikot. O den později si uprostřed etapy v nejméně vhodný moment vybrala toaletní pauzu, a Movistar a další týmy rozjely tempo. Byla z toho více než minutová ztráta a Annemiek van Vleuten vysvětlovala, že Movistar do tohoto úseku útok plánoval již ráno před etapou, dobře ho všichni znali. Z obou týmů létala obvinění, padala slova o nesportovním chování, a Demi Vollering slíbila odvetu. Ta přišla. V 7. závěrečné etapě v proslulém stoupání Lagos de Covadonga nadělila Annemiek van Vleuten téměř minutu. Do žlutého jí chybělo jen devět sekund. Byla to prohra i velký triumf. Minutu před Annemiek van Vleuten v horách… Stěží představitelné.

Naposledy se střetly na nizozemském šampionátu. V časovce byla Demi Vollering druhá a o 18 sekund lepší než třetí Annemiek van Vleuten. V silničním závodě vyrazila Demi Vollering z vedoucí skupiny 17 km před cílem a zvítězila s minutovým náskokem, Annemiek van Vleuten skončila pátá.

SD Worx je jednoznačně nejsilnějším týmem, kromě Demi Vollering se představí také klasikářské hvězdy Marlen Reusser a Lotte Kopecky. 

Obě mají kolem sebe silný tým. Otázkou je, do jaké míry Movistar a SD Worx upřednostní celkové vítězství a potlačí snahy o další dílčí úspěchy. Oba týmy mají spurterky, které se budou ucházet o etapová prvenství (Emma Norsgaard a Lorena Wiebes) i další ambiciózní závodnice (Liane Lippert a Lotte Kopecky s Marlen Reusser). Šest dnů půjde o to, neztratit na soupeřku ani sekundu. Pokud se v nich nic rozhodujícího nestane, v posledních dvou dnech už to bude Annemiek van Vleuten vs Demi Vollering tváří v tvář, na Tourmaletu i v časovce.

Dokáže do jejich duelu vstoupit někdo další? Může být… ale je to podobné, jako kdybychom předpokládali, že na Tour de France bude bojovat o prvenství někdo jiný než dvojice Jonas Vingegaard a Tadej Pogačar. Na druhou stranu, Tour de France Femmes je kratší, má pouze jedinou čistě horskou etapu a několik nevypočitatelných etap, v nichž se může odehrát leccos, což otevírá příležitosti širšímu okruhu favoritek.

Favoritky Tour de France Femmes:

*****

Annemiek van Vleuten, Demi Vollering

***

Katarzyna Niewiadoma, Juliette Labous, Elisa Longo Borghini

*

Ashleigh Moolman, Veronica Ewers, Mavi García, Cecilie Uttrup Ludwig, Silvia Persico

Ve stínu bojů o celkovou klasifikaci se na francouzské grandtour odehrají hromadné spurty. V nich je esem sestavy SD Worx Lorena Wiebes, která má ve 24 letech již 67 profesionálních vítězství. Jejími hlavními konkurentkami budou Charlotte Kool z DSM-Firmenich, Mariane Vos z Jumbo-Visma, Elisa Balsamo z Lidl-Trek, Maike van der Duin z Canyon/Sram, Emma Norsgaard z Movistaru, Chiara Consonni z UAE atd. 

Lorena Wiebes loni vyhrála dvě etapy, letos chce přidat také zelený trikot. 

Tour de France Femmes opět bez české účasti

Na start Tour de France Femmes se, bohužel, nepostaví trojnásobná mistryně ČR Tereza Neumanová. Od loňského roku jezdí v barvách Liv Racing TeqFind (tehdy Xstra). Loni i letos absolvovala Giro d´Italia Donne a pracovala ve spurtech pro Rachele Barbieri. Přestože na svém kontě ještě nemá profesionální vítězství mimo domácí šampionát, svou rychlost již nejednou dokázala, naposledy třetím místem v jedné z etap Tour de Suisse Women.

Škoda podporuje TdFF

Škoda Auto je již podruhé hlavním partnerem a poskytovatelem automobilů pro ženský etapový cyklistický závod Tour de France Femmes avec ZWIFT. Česká automobilka zajistila pro pořadatele 34 vozů s plug-in hybridním a plně elektrickým pohonem. Partnerství mezi automobilkou Škoda Auto a největším světovým cyklistickým závodem pro ženy navíc posiluje společný závazek k spravedlivému přístupu, rovnosti a rozmanitosti. Na podporu těchto hodnot Škoda Auto rovněž vyrobila Enyaq Coupé Respectline – ojedinělý předváděcí automobil, který se k pelotonu Tour de France Femmes avec ZWIFT připojí v závěrečné etapě.