Tým Visma-Lease a Bike perfektně využil kolektivní sílu a početní převahu, byl u všeho důležitého a získal první, třetí a páté místo v cíli. 79. ročník Omloop Het Nieuwsblad byl mimořádně zajímavý, ukázalo se, že kolektivní síla Vismy má opravdový vliv na vývoj závodu, ale také bylo zřejmé, že Wout van Aert zatím není v nijak výjimečné formě. 

Dělení na větru

Prvním důležitým okamžikem závodu byly terezíny už 130 kilometrů před cílem. Původní únik byl zlikvidován a nová vedoucí skupina měla 31 jezdců, včetně pěti jezdců Visma-Lease a Bike. Tato skupina neměla příliš velký náskok před pelotonem, ale silná rozhodně byla. Nechyběl zde Wout van Aert, nebo Arnaud De Lie (Lotto Dstny), Tom Pidcock (Ineos Grenadiers) a další favorité.

Šestice v nebezpečném úniku 

Na Valkenbergu, 65 km před cílem, zaútočil znovuzrozený Gianni Moscon (Soudal Quick-Step), ale jeho nástup neměl dlouhého trvání a brzo na to doplatil a odpadl. Na Wolvenbergu totiž zaútočila Visma, vzal za to Matteo Jorgenson a pomohl vytvořit skupinu s pouze šesti závodníky, z nichž tři byli jezdci Vismy: Van Aert, Jorgenson a Christophe Laporte. Doplnili je favorité Pidcock a De Lie a překvapivě také Toms Skujinš, nejlepší závodník týmu Lidl-Trek.     

Peloton neztrácel moc, maximálně okolo jedné minuty, ale ochota spolupracovat kolísala. Hodně práce odváděl tým Groupama-FDJ, který vpředu chyběl, později se zapojila sestava UAE Emirates, především mladý António Morgado odvedl při svém klasikářském debutu spoustu cenné práce.

Vedoucí šestka víceméně spolupracovala, jezdci Vismy se samozřejmě občas pokusili o únik, ale v kopcích byl silný především Skujinš. 30 kilometrů před cílem, ve stoupání Berendries, dokonce utrhl i Van Aerta, ale do sólového úniku se vydat nechtěl, nebylo by to taktické proti třem jezdcům Vismy. Naopak Pidcock měl v každém stoupání problém udržet se, ale pokaždé se zmáčknul.

Jezdci Vismy to zkoušeli i na rovině a 21 kilometrů před cílem se zvedl Jorgenson a rychle získal náskok 20 sekund. Bylo to kousek před Geraardsbergenem, kde začíná slavný helling Kapelmuur. A zdálo se, že by mohl Omloop vyhrát sólo, kdyby se mu podařilo udržet slušný náskok i po nejtěžším dlážděném úseku. 

Nečekaný návrat pelotonu do centra dění

Jenže na Kapelmuuru se naopak vše zkomplikovalo, protože peloton se překvapivě přiblížil k uprchlíkům nadosah. Tim Wellens (UAE Emirates) zezadu zaútočil a dojel Van Aertovu skupinu. Daleko nebyli ani další jezdci z hlavního pole. Jorgenson zdolal Kapelmuur jako první, ale o náskok přišel na posledním hellingu Bosberg. 

Zde zaútočil Iván García Cortina (Movistar), skupiny se spojily a začal úplně nový závod. Do cíle zbývalo 10 kilometrů a Visma potřebovala opět převzít otěže závod do vlastních rukou. Van Aert byl pečlivě hlídán, jeho pokus nebyl úspěšný, ani Wellens neujel. To byla příležitost pro odpočatého Jana Tratnika, který většinu závodu šetřil síly v hlavním pelotonu. Zaútočil 9 kilometrů před cílem a jako jediný na to zareagoval Nils Politt, nová klasikářská posila týmu UAE Emirates.

Politt pomohl soupeři k vítězství 

Tratnik a Politt spolupracovali, měli společný zájem - ujet sprinterům, kterých bylo v početné skupině ještě dost. Do stíhání se vydal tým Lotto Dstny, který chtěl dovézt De Lieho do spurtu. Pomohl také tým Uno-X, ale vedoucí dvojici už nedostihli. Velkou zásluhu na tom měl Politt, který se v závěrečném kilometru spokojil s druhým místem, odtáhl většinu posledního kilometru a v podstatě daroval Tratnikovi vítězství. 

1149111494.jpg

Tratnik byl ze svého vítězství překvapený: "V minulosti jsem klasiky moc nejezdil a dnes jsem tu byl také spíše v roli pomocníka. Sám jsem to rozhodně nečekal." A už vůbec nečekal, že by se ještě mohl dostat do závodu o vítězství, když se závod dělil na větru a on vpředu chyběl. "Byl jsem vzadu, takže jsem si mohl v rámci možností odpočinout. Nebyla to úplně řízená stíhací jízda. Pořád se zrychlovalo a pak se to zase zadrhávalo. Přesto jsem tomu musel pořád věřit. Pak jsme je dojeli zpátky a já mohl kontrovat."

Bývalý vítěz české klasiky Brno-Velká Bíteš-Brno trochu váhal, když se ho reportér zeptal, zda je to jeho největší vítězství, přece jenom už vyhrál etapu na Giro d´Italia. "Ano, je to moje největší vítězství v kariéře," uznal nakonec. "I když jsem se trochu bál, jestli se mi podaří vyhrát sprint. Nils Politt začal velmi brzy a pak jsem si začal věřit. Je příjemné být na stupních vítězů." 

Politt byl s druhým místem spokojený. Vzhledem k vývoji závodu vytěžil tým UAE Emirates překvapivě dobrý výsledek. "Jezdci z  Vismy byly dnes velmi silní. Udělali to hodně těžké. V závěru jsem věděl, že za námi jsou rychlí kluci, takže jsem rád, že se mi podařilo vybojovat pro náš tým druhé místo."

"V plánu bylo, že Wellens zkusí něco na Kapelmuuru. Podařilo se mu dojet do vedoucí skupiny, já jsem dopředu později a viděl jsem, jak Tratnik odjíždí. Visma měla ve skupině hodně kluků, takže jsem věděl, že musím jet s jedním z nich," vysvětluje Němec. 

"Museli jsme jet nadoraz, protože vzadu to rozjížděli pro De Lieho. Tratnik si se mnou trochu hrál. Říkal, že nemůže pořádně jet a že musím tahat. Taky jsem byl docela zdemolovaný, ale druhé místo bylo lepší než nic," dodal Politt.

1149109426.jpg

Druhé místo dává Polittovi alespoň naději do zbytku jara. "Dnes jsem se cítil velmi dobře. Je velmi příjemné začít sezonu takhle ve velkém závodě. Teď doufám, že v tom budu pokračovat i v dalších týdnech."

Skupina spurtovala se ztrátou 8 sekund a nejrychlejší byl Van Aert před Oliverem Naesenem (Decathlon AG2R La Mondiale) a Christophem Laportem.  

Čeští závodníci nebyli moc vidět, Josef Černý (Soudal Quick-Step) a Petr Kelemen (Tudor) pracovali pro týmové kolegy a dokončili v grupettu. Pavel Bittner (DSM-Firmenich PostNL) byl jedním z chráněných jezdců svého týmu a do cíle se dostal na 52. místě se ztrátou 1:41.