Nejde o změnu pouze kosmetickou, ale  dost významnou. Počet získaných bodů totiž není jen ukazatel kvality jednotlivých týmů, ale i měřítko toho, zda tým zůstane v nejvyšší kategorii či sestoupí o úroveň níž.

Což se letos stalo příčinou mnoha rozporů a kritiky ze strany týmů i organizátorů závodů. Pro týmy, které o to stojí, je totiž mimořádně důležité, do jaké kategorie jsou zařazeny. Souvisí s tím možnost účasti na nejvýznamnějších závodech, což se v konečném důsledku může citelně dotýkat podpory ze strany sponzorů.

Odrazilo se to i ve spekulacích ohledně účasti na závodech. Některé týmy totiž začaly posílat své sestavy na jednodenní závody s nižším hodnocením než na nějaké větší akce, protože nabízely možnost získat více bodů.

A majitel Israel Premier-Tech, týmu, který podle dosavadního systému od příštího roku sestoupil do úrovně ProSeries, hrozil dokonce soudem. Vedení Lotto Dstny, které postihl stejný osud, zase před pár dny sdělilo, že hodlá v následující sezóně vynechat Giro d´Italia a některé další významné závody z kategorie World, protože na to údajně nemají dostatečně kvalitní kádr.

Co se tedy od 1. ledna mění?

Co se týče etapových závodů, především se zvyšuje počet bodů udělovaných na třech největších, tedy Tour de France, Giro d´Itala a La Vuelta ciclista a España. A to nejen v konečné klasifikaci, ale i za umístění v jednotlivých etapách a v druhotných soutěžích jako je například bodovací a vrchařská soutěž. Takže zatímco dosud získal vítěz Tour de France 1000 bodů, nově to bude 1300 bodů, a vítězové Giro d’Italia a Vuelta a España si odvezou domů 1100 místo dosavadních 850.

Také se zvyšuje počet bodovaných umístění v jednotlivých etapách závodů kategorie WorldTour a ProSeries. Zatímco dosud na Grand Tours bodovalo prvních pět a v ostatních etapových závodech první tři, tak od nového roku budou body udělovány za umístění od pátého až do patnáctého místa odstupňováno podle významu jednotlivých závodů.

Obdobně si ve srovnání s dalšími jednorázovými závody z kategorie WorldTour polepší i pět monumentů, tedy Milano-Sanremo, Tour des Flandres, Paris-Roubaix, Lutych-Bastogne-Lutych a Il Lombardia. Takže místo dosavadních 500 bodů to bude o 300 víc. O stejnou hodnotu se zvýší počet bodů rozdělovaných na olympijských hrách a silničním mistrovství světa.

A konečně zatímco dosud se pořadí týmů vypočítávalo jako součet bodů deseti nejlepších z každého týmu, tak nově bude určováno na základě výsledků 20 nejlepších jezdců (což mj. odpovídá minimálnímu počtu jezdců pro UCI ProTeams).

A došlo ještě na jednu změnu. Oproti původnímu rozhodnutí dostanou v roce 2023 automatické pozvánky na všechny závody WorldTour i oba týmy, které na základě dosavadního bodového systému letos sestoupily z World do Pro úrovně, tedy i Israel Premier-Tech.

„Tyto změny, které poslouží k rozšíření rozdílu mezi body získanými v nejprestižnějších závodech a body v závodech nižších kategorií, mají za cíl povzbudit týmy, aby přihlásily své nejlepší jezdce do nejdůležitějších závodů. A zajistit lepší souvztažnost mezi udělenými body a příslušným sportovním úspěchem,“ píše se v prohlášení UCI.

Zvýšení počtu jezdců na dvacet, kteří se započítají do konečného bodového součtu, má zabránit situacím, kdy úspěch jezdce v konkrétním závodě, u něhož však bylo jasné, že nebude mezi deseti v celkovém hodnocení, se týmu z pohledu UCI bodů nevyplatil. A taktéž pokud došlo z nějakého důvodu na vyřazení špičkového jezdce z části sezóny, nebyly týmu započítány úspěchy i na významných závodech.  

UCI k tomuto rozhodnutí uvedla: „Toto zvýšení počtu jezdců je navrženo nejen proto, aby lépe odráželo konkurenční sílu týmů, ale také aby snížilo nevýhodu toho, že jejich nejlepší jezdci jsou z jakéhokoli důvodu nedostupní.“

Nové změny se týkají pouze profesionální silniční cyklistiky mužů, která má tříletý cyklus.