Na letošek plánovaný první ročník nejdelšího silničního cyklistického závodu v Česku a na Slovensku se nakonec neuskutečnil. Pořadatelé byli příliš limitovaní omezeními kolem nemoci Covid-19, proto se rozhodli regulérní ročník přesunout na rok 2022. Ale i přesto se v pátek 13. srpna ráno na start na Dolním náměstí ve Vsetíně postavil jeden účastník, který se rozhodl trasu zdolat. „Dohodli jsme se s původně přihlášeným ultracyklistou z Litomyšle Mírou Hájkem, že trasu objede, byť se oficiálně závod nepojede. Míra totiž jel v rámci projektu Sportuj a pomáhej a jeho cílem bylo kromě zdolání tohoto extrémního závodu i vybrat peníze na onkologicky nemocné děti“, vysvětlil jeden organizátorů Libor Procházka.

Nejednalo se však o první pokus o zdolání trasy závodu, která měří v součtu 3.540 km a má převýšení kolem 36.000 metrů. „Před rokem jsem se na start postavil já a se mnou jeden z nejlepších českých ultracyklistů Dan Polman. Můj pokus o zdolání trval jen asi pět dní, pak jsem musel ze zdravotních důvodů závod ukončit, ovšem Dan objel trasu za necelých osm dnů a nastavil tak laťku proklatě vysoko“, připomněl další z organizátorů Jiří Severa. Zatímco Dan Polman jel systémem non-stop a spánek řešil až opravdu únavou usínal za řídítky a to vždy jen maximálně na dvě hodiny, Míra Hájek si nastavil dopředu etapy kolem 320 km denně a snažil se jet jen za světla a noc věnovat spánku a regeneraci. Nakonec mu jeho plán vyšel takřka perfektně a dle slibu na startu dorazil do cíle v pondělí 23. 8. v 18:05 s celkovým časem stráveným na trase 10 dnů, 9 hodin a 35 minut. „Byl to velmi intenzivní zážitek a poslední dny mě dostihly i myšlenky o smyslu mého počínání, ale jsem tu a jsem šťastný“, řekl po dojezdu Míra Hájek a doplnil: „na kole jezdím odjakživa, v mládí jsem i závodil, ale před touto akcí jsem nikdy za den neujel víc než 300 km za den, nyní dokonce desetkrát za sebou. Ale měli jsme obrovské štěstí na počasí a skvěle fungoval tým, takže to byl vlastně úžasný výlet kolem naší vlasti, za kterou jako dříve narozený považuji Česko-Slovensko“. 

Pro pořadatele se tak jednalo o další ostrý test trasy a zázemí a vše dopadlo skvěle. „Máme další zpětnou vazbu a to je důležité. Na rozdíl od Dana, který nám dal pohled zkušeného závodníka a ukázal čas, za jaký by závod mohli jezdit ti nejrychlejší, Míra a jeho výkon je pro nás zajímavý jako pohled průměrného účastníka i s ohledem na limity závodu apod.“, uzavřel Libor Procházka s tím, že už nyní se pilně pracuje na přípravách prvního ročníku a když konečně situace dovolí, měl by RACAS 2022 odstartovat ve druhé polovině srpna příštího roku ze Vsetína s cílem tamtéž.