Již po 46. se v Chotěbuzi a okolí uskutečnil mezinárodní etapový závod juniorů Internationale Junioren-Etappenfahrt, který je od roku 2016 zařazen do kalendáře UCI.
Poptávka ze strany mezinárodních týmů po tomto závodě byla velmi vysoká. Na start se postavilo celkem 22 týmů po 6 jezdcích z 10 zemí: Německa, Norska, Dánska, Polska, Belgie, Maďarska, Švédska, Bulharska, Rakouska a také České republiky. Češi byli po domácích cyklistech společně s Poláky druhou nejpočetnější národnostní skupinou. V týmu Auto Eder tu startovali Martin Bárta a Kryštof Král a pak dva české juniorské týmy Roman Kreuziger Cycling Academy a Rexonix Kovo Praha.
Závod se skládal ze čtyř částí. V pátek byla na pořadu první etapa s centrem v Drebkau. Jelo se na jen mírně zvlněném okruhu, který závodníci absolvovali 4x, celkem najeli 77 km s převýšením 460 metrů. V chladném a deštivém počasí dosáhli junioři průměrné rychlosti blížící se 49 km/hod. Čas vítěze získala stovka z celkového počtu 129 startujících. Ve spurtu se prosadili cyklisté juniorské zálohy Bora-hansgrohe týmu Auto Eder, když vyhrál Estonec Karl Kurits před českým nováčkem v týmu Kryštofem Králem. Do desítky na 8. místo se prosadil z českých závodníků ještě Ondřej Šafránek z RKCA.
V sobotu se jely dvě etapy. Dopoledne v Drachhausenu zcela rovinatá a technicky jednoduchá časovka na 11,4 km a odpoledne kritérium v Chotěbuzi na 60 km.
Časovku ovládli opět závodníci týmu Auto Eder, když časem 13:26 min. vyhrál Paul Fietzke před Louisem Leidertem z domácího týmu Rose NRW a týmovým kolegou Theodorem Augustem Clemmensenem. Z českých závodníků byl nejlepší na 16. místě Pavel Šumpík z RKCA se ztrátou 25 sekund za vítězem.
Odpolední kritérium, jedoucí se na trati v podobě pravidelného obdélníku, přineslo významné časové rozdíly s dopadem do celkového pořadí. Do cíle totiž přijela jako první trojice Auto Eder v pořadí Martin Bárta, Paul Fietzke a Theodor Clemmensen. Teprve 51 sekund po nich dorazila další trojice a o dalších 17 sekund později 70členné hlavní pole, které na cílovou čáru přivedl Kryštof Král před Karlem Kuritsem.
Závěrečná nedělní etapa byla se svými 120 km nejdelší, ale opět rovinatá (283 vertikálních metrů). Jela se taktéž na okruhu tentokrát s centrem v Dissenu, který závodníci absolvovali 5x. Skončila obdobně jako etapa úvodní hromadným sprintem, v němž se prosadil znovu Estonec Kurits. Kryštof Král bral tentokrát místo třetí, Ondřej Šafránek k osmému z úvodní etapy přidal v tomto případě místo desáté.
Celkovým vítězem se stal Paul Fietzke před Theodorem Clemmensenem a Martinem Bártou, kteří tak stvrdili absolutní dominanci týmu Auto Eder. První dva v celkové klasifikaci jsou zároveň nejlepší v kategorii 17letých.
Nejlepším z týmu RKCA byl klasifikován na 16. místě Pavel Šumpík (+1:46), z týmu Rexonix na 29. místě Ondřej Šilhavý (+2:32). V prvoročácích to Pavlovi Šumpíkovi dalo na 5. příčku, o jednu byl díky zisku bonifikačních sekund lepší Kryštof Král, který vyhrál bodovací soutěž. Třetím nejlepším Čechem byl v kategorii prvoročáků na 13. místě Adam Bittman z Rexonix Kovo Praha.
"Dlouhodobě říkám, že jedině závody v náročné zahraniční konkurenci mohou posunout naše juniory na úroveň srovnatelnou s nejlepšími ve světě. Z tohoto pohledu byla největším přínosem škola, kterou tady naši závodníci dostali, což sami po závodě potvrdili," vyzdvihl nějvětší bonus účasti na tomto velmi dobře obsazeném závodě šéf týmu Roman Kreuziger Cycling Academy Petr Kubias.
"Co se týče výsledků, možná jsme mysleli o malinko na víc, než byla skutečnost, ale celkově převažuje jednoznačně pozitivní pohled. Získali jsme Ondrou Šafránkem dvě umístění do deseti v etapách, Pavel Šumpík zvládl velmi dobře časovku a o čtvrté místo v provročácích přišel jen díky tomu, že Kryštof Král posbíral řadu bonifikačních sekund na prémiích a v cíli. Udělali jsme maximum, co bylo v našich silách. Závod nám ukázal, kde jsou naše rezrevy a právě tohle poznání je možná nejcennější, které si z Cottbusu odvážíme," doplnil Petr Kubias.
V podobném duchu mluvil i šéf týmu Rexonix Kovo Praha Marek Mixa: "V klubu se staráme o stovky mladých v mnoha cyklistických disciplínách, od bajkerů přes cyklokrosaře, dráhaře až po silničáře. Juniorský silniční tým je tedy jen jednou z odnoží naší činnosti. Naše filozofie je velmi podobná té, kterou má i RKCA. Letos budeme hodně jezdit venku, závody v Itálii, Belgii apod. Považujeme to za jedinou cestu, jak mohou kluci získat odpovídající zkušenosti a srovnání, a tímto způsobem jim vytvořit podmínky, aby při přechodu mezi dospělé měli šanci se dostat do kvalitních domácích i zahraničních týmů."
K německému etapáku a výsledcích jeho svěřenců pak řekl: "Jeli jsme, jak jsem předpokládal a co bylo v našich současných možnostech. Kdyby to bylo lepší, tak by mě to překvapilo, na druhou stranu k žádnému propadáku nedošlo. A s ohledem na to, jak se v juniorech závodí, jak je to hektické a plné pádů, tak jistou výhrou je i to, že jsme to odjeli ve zdraví. Byl to náš první závod z kalendáře UCI, takže to nejpodstatnější jsou zkušenosti, které tu kluci posbírali."
"Závod jsme s týmem chtěli rozhodně vyhrát. Lídrem ale nebyl předem určen pouze jeden z nás. Mně nesedla časovka, takže jsem zbylé dvě etapy chtěl pojmout hodně aktivně. Výsledkem bylo, že hned v odpolední půletapě jsem po skvělé týmové práci etapu vyhrál. I závěrečnou etapu jsme hodlali jet hodně aktivně, ale vítr nám příliš nepomáhal. Nakonec to vyšlo na čtvrté vítězství v řadě ve sprinterské koncovce. S výsledkem jsem spokojen hlavně proto, že mi rovinatý profil etap úplně neseděl," řekl pro RoadCycling.CZ nejlepší z Čechů a třetí v konečném pořadí, aktuální juniorský český šampion Martin Bárta.