V roce 2022 ATT Investments zaznamenal tak jako každý rok své dosavadní existence další výkonnostní i výsledkový progres. A to v sestavě, v níž polovina závodníků spadala do kategorie U23, a jen s dvěma, kterým bylo ve zmíněném roce víc jak 23 let.
Kvalitu týmu a jeho výsledků lze poměřovat různými hledisky. Podle počtu získaných UCI bodů, počtu vyhraných závodů, počtu umístění na stupních vítězů a v top ten, podle zisku dílčích úspěchů, jako jsou dresy pro nejlepší vrchaře, sprintery a mladíky, ocenění pro klasifikaci týmu či nejbojovnější jezdce. Také podle účasti v únicích, které jsou přímým důsledkem aktivního přístupu k závodům. A v neposlední řadě i v tom, zda se daří vychovat závodníky, kteří dostanou pozvánku do reprezentačního týmu, resp. kterým se podaří prorazit do týmů z vyšších kategorií UCI, tedy ProTeams a WorldTeams.
Ze všech těchto úhlů pohledu můžeme sezónu ATT Investments označit za velmi povedenou a nejlepší v dosavadní historii. 35 umístění mezi prvními třemi, reprezentační starty za Českou republiku, Slovensko i Německo či přestup Tomáše Bárty do španělského Caja Rural a Miky Heminga do švýcarského Tudor jsou jen krátkým výsekem ze všech úspěchů, jichž závodníci ATT Investments v průběhu roku 2022 dosáhli.
„Sezóna 2022 znamenala další výkonnostní a výsledkový posun. Ne vše se povedlo podle představ, ale celkově hodnotím uplynulý rok kladně. Speciální důležitost pro kluky a celý tým měla účast na etapácích vyšší kategorie, jako byla například SAZKA Tour a Okolo Slovenska. Loni jsme na nich získali řadu dílčích úspěchů, ale na nějaký opravdu velký výsledek jsme v rámci konkurence, která se tu sešla, myslet ještě nemohli. To se mění pro tuto sezónu s příchodem takových posil, že už máme ambice prosadit se nejen v etapách, ale i v celkovém pořadí,“ zhodnotil uplynulý rok sportovní ředitel Jaromír Friede.
I přes odchod dvou závodníků - kteří se postarali s podporou ostatních členů týmu o významnou část získaných bodů - do týmů druhé nejvyšší divize, vstupuje ATT Investments do roku 2023 zdá se opět silnější. Přišlo sedm nových lidí a víc jak polovina z nich představuje v kontinentální úrovni vysoce nadstandardní kvalitu. Jak tedy vypadá sestava pro tento rok?
Z loňské sestavy zůstávají Jiří Petruš, Petr Klabouch, Michal Schuran, Matúš Štoček, Tomáš Jakoubek, Jan Kašpar a Karel Camrda. Z nováčků jsou tři cizinci: Estonci Mihkel Räim a Gert Kivistik a Maďar Márton Dina. Z českých závodníků přišli Jakub Otruba, Daniel Turek, Pavel Kelemen a Filip Chýle.
Tým je vyrovnaný jak z pohledu věku a zkušeností, tak cyklistické specializace. Nejstarším je 31letý Pavel Kelemen, nejmladším 18letý Filip Chýle. Čtvrtina závodníků spadá do kategorie U23.
Daniel Turek
Kapitánem týmu, a tudíž prodlouženou rukou sportovního ředitele zůstává služebně nejstarší Jiří Petruš. Roli lídrů v profilově nejnáročnějších etapových závodech by měli plnit Jakub Otruba, Márton Dina a další výkonnostní posun se očekává od podobného typu závodníka 22letého Jana Kašpara. V klasikářských terénech by se měli prosazovat Mihkel Räim, Daniel Turek, Matúš Štoček a obdobný terén by mohl vyhovovat i Gertu Kivistikovi.
Michal Schuran upřednostňuje náročné terény s mnoha i těžkými stoupáními. Typickým vrchařem je pak Karel Camrda, naopak roli čistokrevného sprintera by měl plnit Pavel Kelemen. A pak jsou tu univerzálové spíše vrchař Petr Klabouch a spíše tempař Tomáš Jakoubek, kteří často odvádí spoustu práce pro tým, ale umí se i sami výsledkově prosadit.
Nejmladší členové sestavy Matěj Stránský, Daniel Sporysch a Filip Chýle se postupně profilují. Matěj se kromě silnice cíleně soustředí na cyklokros, Dan vypadá na klasikáře a Filip je spíše vhodný typ do kopců.
Jakub Otruba
„Po pěti letech v Elkov-Kasper jsem chtěl změnu. Myslel jsem na nějaký tým z úrovně Pro, to ale nevyšlo. ATT Investments mi nabídlo výborné podmínky pro další růst, mám na mysli především kvalitní tým a velmi dobrý závodní program. Mým cílem je v sezóně se prosadit tak, abych měl šanci v dalším roce postoupit o úroveň výš. Speciálně se chci zaměřit na etapové závody vyšší kategorie, v nichž se o celkovém pořadí rozhoduje v těžkých stoupáních. Na tuhle dovednost se chci po loňských velmi dobrých výsledcích zvláště na Okolo Rumunska a Okolo Slovenska ještě víc zaměřit, zkušenost právě z těchto závodů mi ukázala, že se nemusím obávat ani konkurence jezdců z týmů Pro i World,“ osvětlil své priority pro nadcházející sezónu jeden ze tří hlavních lídrů sestavy ATT Investments Jakub Otruba.
Kromě změn v sestavě došlo ke změnám i na straně dodavatelů materiálu. Do nové sezóny vstoupí tým v nových dresech, ve zcela novém designu a od nového výrobce. Je jím italská firma Alé, oblékající mj. tři World týmy, takže absolutní světová špička ve svém oboru.
Jestliže oblečení pochází od nového dodavatele, pak bicykly a jejich výbavu bude tým používat sice od stávajících značek, ovšem v nejnovějším vydání. Rámy podobně jako u World týmu Groupama-FDJ pochází od francouzského výrobce Lapierre, který dodal stroje určené jak do rychlosti (Aircode), tak do kopců (Xelius), jakož i na časovku (Aérostorm). Rámy budou posazeny na vypletené sety od nizozemské firmy FFWD a osazeny komponenty od japonského Shimana, konkrétně elektronickými sadami Dura-Ace a Ultegra.
Márton Dina
Všichni se už nějaký ten měsíc připravují na novou sezónu. Po dvou týmových kempech v České republice a jednom ve Španělsku se většina týmu už v nové výbavě přesouvá v lednu individuálně znovu do teplejších krajin k najíždění kvalitních kilometrů, aby se v druhé dekádě února sešli všichni na druhém oficiálním zahraničním soustředění opět na španělském pobřeží Costa Blanca.
To bude předcházet zahájení závodní sezóny, která odstartuje začátkem března v Chorvatsku a Řecku. Než se tak stane, v samém závěru února vedení týmu plánuje uspořádat oficiální tiskovou konferenci, na které představí podrobnosti týkající se také závodního programu. Už dnes ale víme, že bude kvalitnější než ten v roce 2022 včetně účasti na vybraném závodě kategorie 2.Pro!
Petr Kaltofen
„Od této sezóny očekáváme další výkonností, ale hlavně výsledkový posun. Cílem je významně postoupit v žebříčku UCI. Podmínkou naplnění tohoto cíle je pravidelné umísťování našich závodníků na čelních pozicích, což se nám sice dařilo už v uplynulém roce, ale naší ambicí je taková umístění dosahovat pravidelně a přidat větší počet vyhraných závodů. Speciálně pak myslíme na mistrovství republiky a závody vyšší kategorie UCI, kde chceme jet nejen na etapy a dílčí úspěchy, ale i na celkové pořadí,“ shrnul sezónní cíle hlavní sportovní ředitel Petr Kaltofen.