Jak tedy v Prostějově hodnotíte uplynulou sezónu?
Po sezóně 2021 z našeho týmu odešli závodníci, jejichž kvalitu nebylo snadné nahradit. Mám na mysli především Daniela Babora a Filipa Řehu, kteří oba odešli do Elkov-Kasper. A to se také odrazilo v dosažených výsledcích, zejména na silnici. Nejvíce viditelným závodníkem byl Richard Holec, ale ani jemu se nedařilo úplně podle představ. Richard si velmi dobře počínal v závodě Ronde de l’Oise ve Francii, kde měl solidní formu a v každé z etap se v závěru pohyboval hodně vpředu. I další dvě umístění v první desítce jednorázovek UCI vybojoval pro tým také Richard Holec. Pavel Gruber se hodně zviditelnil aktivním pojetím v závěrečných desítkách kilometrů poslední etapy Tour of Estonia. Tím je však výčet pozitiv prakticky vyčerpaný. Reálně silniční sezóna 2022 pro náš tým patřila k těm méně zdařilým.
Pavel Gruber v úniku při Tour of Estonia
K jakým změnám ve složení týmu dochází?
Pro příští rok se v návaznosti na tradici cyklistiky v Prostějově a blížící se olympiádě zaměříme o něco více na dráhu. K čemuž nám slouží areál prostějovského velodromu, který se řadí určitě k tomu nejkvalitnějšímu v Čechách.
S tímto záměrem souvisí i změny v týmu. Odchází Pavel Gruber, který ukončil kariéru. Ondřej Petr se u nás výkonnostně posunul, ale do nové koncepce nezapadl. Mladíci Radek Vlček a Petr Kovařčík dali přednost studiu a budování kariéry mimo cyklistiku. René Smékal se od začátku roku potýkal s většími zdravotními problémy, a tak jsme se s ním již v průběhu sezóny dohodli na ukončení smlouvy. Marek Dolníček sice ukončil závodní kariéru, ale u týmu a v klubu zůstává v jiné pozici.
Nově příchozími do týmu jsou tři závodníci z našeho juniorského družstva. Především dvojnásobný mistr Evropy a medailista z MS na dráze Matyáš Koblížek a velmi perspektivní Ondřej Pokorný. Třetím z našeho juniorského týmu je Ondřej Mazel, který bude doplňovat dráhovou skupinu. Z Dukly Praha potom přichází elitní český dráhový reprezentant Jan Voneš a mladý Petr Vávra. V týmu dále pokračují Richard Holec, Wojciech Pszczolarski, František Vinklárek a Marek Jelínek.
V4 GP Slovakia
V čem a na čem budete jezdit?
Pokračujeme také na kolech Pardus s vybavením Shimano, ale změna nastává u výpletů. Nově budeme kola osazovat výplety Equator. Obutí samozřejmě obstará náš titulární sponzor Tufo. Závodní oblečení dodá Atex, design se nebude nijak zásadně lišit o toho letošního. Přilby, brýle, civilní oblečení a některé další vybavení potom značka Force. Autopark zajišťuje společnost Motortec a pro příští rok jsme dohodnuti na pokračování spolupráce, takže se jedná o automobily Jeep a Fiat. Doplňky stravy budeme používat od firmy Enervit.
Personální zajištění týmu zůstává beze změn?
V personálním obsazení zůstává to nejpodstatnější beze změny. Šéfem týmu je Petr Šrámek a hlavním sportovním ředitelem jsem já. Hlavními mechaniky jsou Richard a Martin Šmídovi. Další pozice budeme řešit externími spolupracovníky. Co se týče metodiky, na té se podílí více trenérů. Důležitým člověkem v této oblasti bude Martin Cetkovský, který bude navazovat na úspěšnou práci se svými svěřenci z juniorských kategorií. Ke sledování používáme aplikaci TrainingPeaks.
V4 GP Polsko
Určitě máte základní představu o závodním programu?
Co se týká závodního programu, tak ten pro nadcházející sezónu bude hodně kombinovat dráhu a silnici. Již v únoru je v mezinárodním kalendáři elitní dráhové mistrovství Evropy, které je zároveň pro dráhu prvním kvalifikačním závodem k OH Paris 2024. Ještě v únoru a následně pak v březnu a dubnu olympijská kvalifikace pokračuje třemi podniky Nations Cupu. K tomuto je také nutné dodat, že tři naši závodníci jsou současně zařazeni v ASC Dukla Praha. Tato spolupráce a úsilí bude směřovat k zisku kvalifikační kvóty pro nastávající OH.
Kontinentální tým a jeho silniční program by měl této vizi významně přispět. Kalendář se stále vyvíjí, ale jeho kostra by měla kopírovat letošní strukturu, pochopitelně s větším doplněním dráhových startů. Prioritu na silnici budou mít závody UCI a domácí šampionáty, především ten v kategorii U23, kde jsme v posledních čtyřech letech vybojovali dva tituly mistrů ČR.
V Prostějově se dlouhodobě věnujete práci s mládeží.
V týmu aktuálně zabezpečujeme jednu ženu, několik juniorek a juniorů. V juniorské kategorii máme velmi nadějná děvčata Patricii Müllerovou a Elišku Grulichovou, mezi chlapci se jeví velmi dobře Vojtěch Soukup. Historicky dlouhodobě zajišťujeme přípravu a chod týmu od nejmladších kategorií. Mládež má u nás stejnou prioritu jako silniční kontinentální tým.
Ronde de l´Oise
Nejspíš se musíte také vyrovnávat se současnou ekonomickou situací.
I v této nelehké době nám zůstávají partneři věrní a svoji podporu zachovávají v úrovni předchozích let. Mimo již výše jmenované se jedná především o společnosti Šálek, Obaly2Go.cz, Hruška a Enervit. Podařilo se nám získat i partnery nové. Například společnosti Sezako, Floor 4 Life, Trasko. Provoz týmu by se neobešel bez podpory statutárního města Prostějov a Olomouckého kraje. Významným faktorem je také spolupráce s ASC Dukla Praha, díky které budeme schopni zajistit zejména program na dráze, ale také odpovídají přípravu.
Růst cen ve všech základních oblastech života pochopitelně vstupuje i do fungování týmu. V návaznosti na tuto situaci jsme museli přijmout určitá opatření, která budou náklady na provoz týmu ve všech jeho oblastech regulovat.
Předvánoční čas je dobou prvních společných kempů.
Závodníci, na které čekají hned začátkem roku první starty OH kvalifikace, mají za sebou, ve spolupráci s ASC Dukla Praha, první tréninkový camp na Mallorce. Podobný camp se bude v rozšířeném obsazení opakovat ještě začátkem nového roku. Pro silničáře plánujeme v předzávodním období jeden 2-3 týdenní camp, jehož přesnou lokaci ještě upřesňujme.
(Zleva) Radovan Štec a Matyáš Koblížek
Ohlas mezi fandy cyklistiky má určitě přestup Radovana Štece do Israel Cycling Academy.
Tento 18ti letý dvojnásobný juniorský mistr světa na dráze podepsal v Izraeli dvouletou smlouvu. I když jeho výsledky na silnici byly těm dráhovým poněkud vzdáleny, rozhodl se izraelský tým pro jeho angažmá. V Prostějově jsme ho ve využití této příležitosti podpořili, protože jsme přesvědčeni, že schopnosti prosazení se na silnici má a možná k tomu tato změna přispěje. Dohoda je také v uvolňování Radovana pro dráhové závody. Dále bude vše záležet na přístupu Radovana a jeho nového týmu. My s Radovanem budeme už z důvodu reprezentace v kontaktu, takže z našeho zřetele nezmizí.
Děkuji za rozhovor. Přeji hodně úspěchů v roce 2023.