Po loňském Žiaru nad Hronom se zdálo, že každý další pořadatel to bude mít v porovnání hodně těžké, ale Plzeň se po stránce organizace závodů slovenskému předchůdci minimálně vyrovnala.

Objevilo se mnoho otázek poté, co svaz loni oznámil přidělení Mistrovství republiky 2018 Michaele Kreuzigerové. Kreuzigerová nebyla známý pořadatel závodů a mistráky se většinou v minulosti přidělovaly pořadatelům, o kterých se vědělo, že tuto kategorii závodu zvládnou a který se mohl prezentovat už pořádaným závodem, Českým pohárem, nebo mezinárodní akcí.

Ale Michaela Kreuzigerová se po stránce organizační opřela o pořadatele z Plzně, především rodinu Kubiasů. Otec Luděk Kubias má zkušenosti s organizací i pohárových závodů a synové mají hodně zkušeností se závody v České republice. Vybrali si i ty nejlepší pomocníky z republiky a vše proběhlo bez zádrhelů a na vysoké úrovni.


Marketing a PR

Marketingu a PR věnovala Michaela Kreuzigerová velké úsilí a bylo to na závodech znát. Této oblasti se většina pořadatelů v Česku a na Slovensku nevěnuje vůbec. Všichni se soustředí na samotnou organizaci ze sportovního hlediska a na PR akce a aktivní marketing již nezbývají síly. Je to velká bolest české cyklistiky, obrovský nedostatek Českého svazu cyklistiky, však si i nově zvolený prezident ČSC Petr Marek nad tímto problémem láme hlavu.

Ve většině závodů u nás doma nejde hodnotit sportovní marketing dobře, nebo špatně, on totiž většinou není žádný. To ovšem nebyl případ Plzně a Karlových Varů. V tomto případě byla propagace závodu mimořádná. 

Český a slovenský pořadatel se před akcí zabývá tratí, policií, pořadateli, plůtky, doprovodnou kolonou a tak dále. Většinou se u nás daří uspořádat kvalitní závody. Vyrobí se kvalitní produkt, ale nikdo jej neprodává, vůbec se o to nesnaží a konzumentem tohoto produktu je jen skalní cyklistický fanoušek. Není oslovena obecná sportovní veřejnost. Tím potom trpí celá česká cyklistika, válcují ji jiné sporty, které získávají komerční partnery.

Při tomto Mistrovství se prezentoval sponzor Mercedes-Benz Praha a to nejen kolonou doprovodných vozidel, která významně pozvedla úroveň závodu. Taková firma jistě chtěla aktivní marketingové prostředí, nebyla to jen charita místnímu pořadateli. A tento pořadatel pro všechny partnery musel udělat něco navíc, než jen uspořádat závod. A tak hned po první velké akci se můžeme od Michaely Kreuzigerové všichni učit.

Podobný přístup by česká cyklistika hodně potřebovala. Zeptal jsem se po nedělním závodě Michaely Kreuzigerové, zda bude pokračovat v organizačních aktivitách: "V tento okamžik říkám že ne, ještě není konec a čeká nás hodně práce". My doufáme, že se jí to rozleží v hlavě a započatou práci, první zkušenosti a vytvořený kolektiv využije v další činnosti pro cyklistiku. 

Foto Josef Vaishar/cycling.photography