Jsou to takové komorní akce, sice otevřené i veřejnosti, ale musíte se objednat, protože prostor kavárny Továrna není příliš velký. Tematicky bylo poslední setkání věnováno velodromům, asi nejzajímavějším a hlavním přednášejícím/diskutujícím byl Jan Králík, který dal v loňském roce dohromady knížku o našem nejvyužívanějším velodromu, o brněnském Favoritu.
Brněnský Favál je rozsáhlým tématem sám o sobě, jde o nejstarší užívaný velodrom na světě, svoji konstrukcí a zastřešením je vzácným architektonickým dílem, které by mohlo aspirovat na kulturně technickou památku, velodrom rovnající se milánskému Vigorelli. Bohužel také velodrom, který je v současnosti ohrožen. Ale o tomto tématu přineseme určitě více materiálu, protože je aktuální.
Téma doplňoval Ludvík Usnul, který nám vyprávěl o historii cyklistiky ve Vyškově, kde také stál velodrom a tady vznikl první registrovaný klub velocipedistů na Moravě. A také s Bořivojem Nakládalem si zavzpomínali na atraktivní dráhovou disciplínu „Jízdy za motorovými vodiči“.
S historií i současností jediného slovenského velodromu v Prešově nás seznámil host ze Slovenska, Jakub Novák.
A když velodrom a dráhová kola, tak hodně zajímavá jsou kola pro stíhačku. „Kozy z Rokycan“ přivezl do Zlína Jan Klimeš, pěknou sbírku ocelových stíhacích speciálů z dílny rokycanského Favoritu.
A když už jsme byli v době železné, tak s velkým tématem nás seznámil asi ten nejpovolanější, sběratel historických kol a stavitel ocelových rámů Robert Štěrba, v tématu „Ocelová škola“. A na jeho vystoupení se můžete podívat ve videu Michala Pekárka:
Od Michala Pekárka budou k tématu zpracovaná i další videa. A také videa z reportáží dalších zajímavých osobností z oboru cyklistiky, kteří se bohužel nemohli na výstavu dostavit (Adam Hansen, Svatopluk Zatloukal, Jan Kubeš, Eddy Kahlich a další).