Od Decathlonu jsem letos vyzkoušel už několik velmi kvalitních a zajímavých kol, ale model RCR to všechno překonává. Je to totiž opravdový superbike za 114 999 korun. Modely renomovaných značek ve stejné výbavě stojí většinou dvakrát tolik a možná i víc. Ale dokáže rám Van Ryselu konkurovat prověřeným závodním kolům?
Decathlon svá kola navrhuje v severofrancouzském Lille, pod ohledem má jak vývoj, tak i výrobu. Ale konstruktéři Decathlonu na to nejsou sami, pod dobře totiž vědí, že nechat si poradit od zkušených expertů se vyplatí. Takže z pohledu aerodynamické optimalizace spolupracovali s francouzskou laboratoří pro letectví a kosmonautiku Onera a kolo vybavili špičkovými komponenty SRAM, Zipp, Deda a Fizik.
Rám má velmi moderní design, nejvýraznějším prvkem jsou široké a nízko položené vzpěry zadního rámového trojúhelníku. Cílem bylo dosáhnout co nejlepší aerodynamiky a povedlo se to. Díky propracovanému tvaru rámu bylo dosaženo velmi nízkého aerodynamického odporu a potvrzují to také testy německého magazínu Tour, který zjistil, že RCR je na tom v podstatě stejně jako Pinarello Dogma F, Scott Foil a Canyon Aeroad a o něco lépe než Specialized Tarmac SL7 a další.
Ve spojení s vysokými karbonovými ráfky Zipp 404 Firecrest jde o mimořádně rychlé kolo. Jistý pokrok by určitě šlo udělat ohledně řídítek a představce. Model RCR je vybaven karbonovými řídítky Deda Superzero RS a představcem Deda Superbox EVO. Bovdeny tedy nejsou zcela integrovány, vedou sice vnitřkem řídítek, ale poté vychází ven a vedou pod představcem dovnitř rámu skrze hlavové složení také od značky Deda.
Nejde tedy o jeden kus, ale o dva. Není to tak elegantní řešení jako u celokarbonových kokpitů, na druhou stranu je to mnohem praktičtější řešení pro běžného uživatele, protože je mnohem snazší si například vyměnit délku představce. Nemusíte kupovat celá řídítka a utrácet spousta peněz. Navíc si lze nastavit sklon řídítek, není pevně daný a to je také poměrně významná výhoda. A řídítka Superzero RS jsou částečně aerodynamická, horní část je zploštělá a není schována pod omotávkou.
Karbonové ráfky Zipp 404 Firecrest jsou bezpatkové a vnitřní šířku mají 23 mm, jsou tedy cíleně určeny pro bezdušový provoz. Van Rysel je obul do závodních plášťů Michelin Power Cup TLR v šířce 28 mm. Tyhle Michelinky mají podle měření bicyclerollingresistance.com nízký valivý odpor a skvělou přilnavost, což můžu potvrdit, jsou to opravdu rychlé pláště, na kterých si letos Ion Izagirre a Victor Lafay dojeli pro etapová vítězství na Tour de France. Decathlon kola dodává s dušemi, ale pláště jsou bezdušové a společně s kolem dostanete také bezdušové ventilky a Zippy si tak můžete snadno předělat na bezdušová.
Van Rysel nenaskočil na módní vlnu středových složení se závitem a RCR je tedy vybaven středem pressfit BB86. Celou sestavu doplňuje sedlo Fizik Antares, které je upevněno na aerodynamické karbonové sedlovce se snadno ovladatelnými dvěma šrouby.
Superbike od Decathlonu
Moje jízdní dojmy byly naprosto jasné od prvního šlápnutí. Tohle je opravdový superbike, závodní kolo, které nic neztrácí na nejrychlejší modely zavedených značek. Rám je pevný a aerodynamický, kola jakbysmet a elektronické řazení Force pracuje zcela přesně a okamžitě.
Jízda na Van Ryselu je radost, geometrie je opravdu závodní, poměr stack/reach, tedy výšky a délky horní hrany hlavové trubky vůči středu je 1,48. Ovladatelnost je i tak skvělá, pevná konstrukce odpovídá na každý pokyn jezdce, vysoká a tuhá kola na vynikajících pláštích sviští po silnici. Pocit z jízdy mám na Van Ryselu stejný jako na kolech více než dvakrát dražších. Už dlouho mě to na nějakém kole nebavilo tak, jako na Van Ryselu. Ačkoliv většina z nás nepotřebuje závodní silniční kolo, rozhodně ho nepotřebuji já, protože už nezávodím, tak jízda na rychlém kole mě baví a užívám si každý kilometr, závodní silničky prostě mají něco do sebe.
Zippy mě nadchly. Ráfek je 58 mm vysoký a v kombinaci se světlými boky plášťů Michelin vypadá skvěle. Excelují na rovině a ve sjezdech, ale neztratí se ani v kopcích, v páru totiž váží jen 1450 gramů.
Na Van Ryselu nechybí žádná moderní technologie, od optimalizované aerodynamiky, přes hookless ráfky až po elektronické řazení AXS. SRAM udělal od vstupu do světa silničních kol spoustu obrovských kroků kupředu. Pamatuji si, že když jsem v roce 2007 a 2008 závodil na sadách SRAM párkrát mě pěkně vypekly, ale to co Američané nabízejí dnes, je nesrovnatelné. Elektrické řazení na kazetě je dokonalé, rychlé a přesné. Přesmykač byl v nové generaci Force také mírně přepracován, přesto se mi zdá, že Di2 od Shimana funguje stále o trochu lépe, ale je to sotva postřehnutelný rozdíl.
Nový tvar pák nabízí příjemnější úchop, Force nové generace vypadá mnohem lépe než dřív a podle mě je to v současnosti nejlepší silniční sada do SRAMu, protože Red se inovace zatím nedočkal. Van Rysel k tomu všemu navíc přihodil wattmetr Quarq, který je vyhlášen svou spolehlivostí.
Komfort nepatří k silným stránkám RCR, konstruktérům šlo hlavně o přenášení veškerého výkonu cyklisty, ale 28mm pláště nabízí dostatečně tlumení nárazů, takže po jízdě jsem nebyl nijak víc unavený než na jiných kolech. Tuhá jsou řídítka Deda, která navíc nemají v horním úchopu omotávku. Je to kvůli aerodynamice a estetice, ale osobně bych si je nejspíš omotal, ačkoliv zploštělá plocha je velká. Vzhledem k závodnímu zaměření celého kola bych ocenil také o něco užší řídítka. Ve testované velikosti M jsou nasazeny 420 mm široká (440 mm podle měření Dedy, od okraje k okraji), podle mého názoru by většina cyklistů při výšce 173 cm až 181 cm ocenila řídítka 400 mm široká.
Decathlon má velikosti komponentů odstupňované, to znamená, že velikosti XS a S mají 400mm řídítka, M/L 420mm a XL 440mm. Podle mě by řídítka u závodního kola mohla začínat na 380 mm ve velikosti XS a S a postupovat po dvou centimetrech.
Podle velikostí jsou odstupňované i další komponenty, představce mají 80 mm (XS), 90 mm (S), 100 mm (M), 110 mm (L) a 120 mm (XL) a kliky 170 mm (XS/S), 172,5 (M) a 175 mm (L/XL).
Bezkonkurenční poměr ceny a výkonu
Decathlon je vyhlášený tím, že za dobrou cenu nabízí kvalitní produkty pro všechny možné sporty a líbila se mi kola, která jsem letos testoval, ať už to byl gravel Riverside GCR nebo Van Rysel NCR, ale v případě RCR se francouzský obchodní řetězec dostal úplně novou úroveň, protože za 114 999 korun toho nabízí opravdu hodně. Špičkový karbonový rám, na kterém je opravdu znát snaha konstruktérů udělat dobré a rychlé závodní kolo, skvělá zapletená kola od renomované značky Zipp, prověřené komponenty známých výrobců, elektronické řazení a navíc wattmetr.
Van Rysel nabízí šest velikostí rámu, od 155 cm do 198 cm, což nejspíš stačí, ale v porovnání s některými prémiovými značkami je to o něco méně. A také ve verzi se sadou Force nabízí pouze jednu barvu, matně černou s lesklým černým logem Van Rysel. Takto nenápadný design se mě osobně líbí, navíc zpracování laku je perfektní. Nižší model se sadou Rival AXS bude nabízen v modré a bílé barvě.
Decathlon přijde také s ještě vyšší verzí RCR Pro, která bude o něco lehčí a tužší karbon, ale jinak bude s RCR totožný. Na tomto rámu by od příštího roku měli jezdit závodníci jednoho francouzského WorldTeamu. Výbava bude ještě o něco lepší a váha celého kola nižší. Zatím to nebylo oficiálně potvrzeno, ale mluví se o AG2R, takže bychom na kolech Van Rysel od příštího roku mohli vídat Bena O’Connora, Benoita Cosnefroye a také Sama Bennetta a Victora Lafaye, kteří by francouzskou stáj měli od příštího roku posílit.
Tak už neváhejte a podívejte se na RCR ve všech variantách, předobjednávky budou již 12.9.!