Na tohle kolo jsem se už těšil dlouhou dobu, tedy ne na Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0 konkrétně, ale na kolo hlavně silničářské s možností vjet i na prašné cesty. Není to sice Gravel, Canyon jej prezentuje jako čistou silničku, ale kotoučovky a širší pneumatiky mě od začátku ponoukaly vyjet i mimo asfalt. A na to jsem se těšil.

Hned v první jízdě jsem to trochu přehnal a domů to vzal přes les, kde jsem jel jen jednou, v obráceném směru a na horském kole. Převody stačily poměrně dlouho, ale když jsem vjel v lese na prudkou cestu pokrytou jehličím, tak nestačily pneumatiky určené jen pro asfalt. A musel jsem z kola dolů a jít po svých. Kolo je obuté do silničních plášťů CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II udávané šíře 25 mm, nám se zdály od začátku trochu víc "nafouknuté" a posuvkou jsme naměřili šířku 28mm. A bylo to ve prospěch našeho ježdění.


Ale k tomuto kolu od začátku

Jedná se o model CANYON ULTIMATE CF SL DISC 8.0, vybavený kompletní sadou Ultegra s kotoučovými brzdami od Shimana a doplněné koly DT Swiss obuté do plášťů CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II . Dalšími komponenty jsou sedlo Fizik Antares a sedlovka, představec a řídítka vlastní Canyonu. Tedy nic ošizeného, aby mohla jít cena dolů. Sada Shimana je čistá, komponenty jsou značkové se zaručenou kvalitou. Na tom si Canyon dává záležet u všech svých modelů.

Modelová řada Ultimate označuje ostrá silniční kola, na kterých závodí profesionálové týmů Movistar a Katusha Alpecin. Jedná se o kolo do kopců a zvlněných terénů, na rovinaté závody profesionálové používají model Aeroad. 

Přidáním kotoučových brzd se ovšem všestrannost kola zásadně rozšířila. Kotoučové brzdy umožňují nasadit širší pláště a Ultimate, podobně jako model Endurace, dokáže pojmout i velmi široké pláště. Rázem se tak z čistokrevné závodní silničky stává univerzální stroj vhodný k širšímu použití. 


S druhou sadou kol ideálním společníkem

K tomuto kolu bych si pořídil druhý pár zapletených kol, na původní bych nasadil ještě širší vzorek s trochu terénním vzorkem. Do rámu a vidlice by se bez problémů vešly a brzdy tomu také nebrání. Nechal bych i kazetu a kola by sloužila k výletům, během kterých bych zabrousil do přírody a do více zvlněného terénu.

Druhá kola na silnici by mohla být karbonová, na kotoučových kolech odpadá nutnost změn brzdových špalíků. Ideální by byl plášť či galuska široká 25 mm a kazeta s menšími rozdíly mezi převody. Při silničním tréninku je kazeta s největším pastorkem s 32 zuby až příliš. Rozestupy převodů na pastorcích byly příliš velké. Převodníky mají dnes standardní počet 52 a 36 zubů. Kazeta s lehkými převody je vhodná do velkých kopců na silnici a na lesní a polní cesty. Na kole se závodními vlastnostmi, jakým Ultimate je, bych preferoval o něco závodnější kazetu. Ale je to detail, který lze snadno přizpůsobit.

Ultimate s kotoučovými brzdami je svými vlastnostmi velmi podobný modelu Endurace. Lehké převody, široké pláště a kratší posed jsou příjemnými inovacemi, ale možná bych od ostrého závodního stroje čekal o něco závodnější nastavení, ale i tak se jedná o mimořádně rychlé kolo. 

Testovaný model je osazen kompletní sadou Shimano Ultegra nové generace. Ta má i vlastní páky určené pro hydraulické kotoučové brzdy a jedná se o velký pokrok. Páky jsou mnohem hezčí a lépe se drží. Celá sada vypadá lépe, než předchozí generace a je velmi funkční a spolehlivá. 

Hliníková zapletená kola dodal DT Swiss. Fungují a vypadají velmi dobře, pro každodenní použití jsou vynikající volbou. Cyklisté se závodními ambicemi možná zvážili upgrade na karbonová kola, ale já byl s modelem PR 1600 Spline DB velmi spokojený. 

Lehká karbonová sedlovka a hliníková řídítka a představec jsou přímo od Canyonu. 


Canyon Ultimate si během testování vyzkoušela hned trojice jezdců. 

Kolo jsme postupně osedlali tři různě zaměření cyklisté s různou výškou postavy, abychom dostatečně odhalili vlastnosti kola. 

Marek: Ultimate ve velikosti S měl být vhodný pro mou výšku (175 cm), ale délka byla pro můj způsob posedu krátká. To je společná vlastnost všech současných kol, u téměř každého testovaného kola různých značek bych jako první sáhnul po delším představci. Ovšem jízdní vlastnosti testovaného kola byly vynikající. Ultimate dobře reaguje na změny směru, ve sjezdu je klidný a ve stoupáních dostatečně lehký. Díky širokým plášťům a karbonové sedlovce je jízda pohodlná, 28mm pláště zvládnou opravdu hodně. 

Kotoučové brzdy jsou nepochybně pokrokem v účinnosti brzdění a také umožňují nasazení širších plášťů. To jsou dva velké důvody, proč kotouče na silnici zvážit. Jsem příznivce závodních silniček a proto bych si kolo mírně upravil, ale jako všestranný stroj funguje Ultimate opravdu excelentně. 

Libor: Kolo jsem testoval především já, podle tabulek bych měl mít rám o číslo (dnes je to ovšem  měřeno konfekcí XS - S - M, tedy ne číslem) menší, ale díky slopingovému rámu vypadalo vysunutí sedlovky dobře i při mé výšce a délka mi vyhovovala.

Zajímavá je šířka řídítek, pouze 40 cm. Nejsem zdaleka Adam Hansen, který vozí i při své výšce řídítka jen 38 cm široká,  já bych volil o dva centimetry řídítka širší (42 cm). Ale nakonec jsem si i zvykl a po několika trénincích neměl problém.

Petr: Tři dny kolo sloužilo i mě, velikostně by mi asi pasovalo lépe o číslo větší, proto nedokáži říct, jak by se mi zamlouvalo. Každé kolo má svoji geometrii rámu a svá specifika a těm je potřeba se přizpůsobit a stroj doladit ke své spokojenosti. 

Řidítka sice pěkně padla do ruky, osobně bych se přimlouval za širší, která by ještě přidala na ovladatelnosti. Každý cyklista nejraději vyhledává silnice s minimálním provozem, tomu se někdy rovná i horší kvalita povrchu, širší pláště tento problém vyřeší, pěkně vyžehlí hrany, kostky a jiné nerovnosti. Pokud jsou pravdivé údaje výrobců, že širší pláště nemají větší valivý odpor, je tato varianta na české silnice ideální. Testovaný Canyon se mi designově velice zamlouval, tvar a křivky rámu spolu s kotoučovými brzdami dávají kolu vzhled ostré silničky, chybějící klasické brzdy kolo na oko hodně "provzdušní". A povedené je také barevné sladění celého kola. 

Závěr 

Canyon Ultimate CF SL 8.0 Disc je kolo, které toho zvládá nečekaně hodně. Koncept klasické silničky s kotoučovými brzdami, které umožňují nasadit i relativně hodně široké pláště a udělat z něj stroj s velmi odlišnými vlastnostmi, je výborný nápad a takové kolo je všestranným a spolehlivým parťákem cyklisty. Chcete závodní kolo? Máte ho mít, Ultimate je lehký, pevný a ovladatelný. Chcete pohodlné kolo do na cesty rozdílných kvalit? I to Ultimate zvládá výborně. Výbava je vynikající a spolehlivá, nová verze sady Ultegra opět posouvá kvalitu jízdy o kus dál. 

loading...

Vybavení

  • RÁM Canyon Ultimate CF SL Disc
  • VIDLICE Canyon One One Four SLX Disc
  • HLAVOVÉ SLOŽENÍ Canyon | Acros
  • PŘEHAZOVAČKA Shimano Ultegra, 11S
  • PŘESMYKAČ Shimano Ultegra, 11S
  • BRZDOVÉ/ŘADÍCÍ PÁKY Shimano Ultegra Disc, 11S
  • BRZDY Shimano Ultegra Disc
  • KAZETA Shimano Ultegra, 11S
  • KOLA DT Swiss PR 1600 Spline DB
  • PLÁŠTĚ Continental Grand Prix 4000S II
  • KLIKY Shimano Ultegra, 11S
  • PŘEVODNÍKY 52 | 36
  • ŘETĚZ Shimano CN-HG700-11
  • STŘEDOVÉ SLOŽENÍ Shimano Pressfit
  • PŘEDSTAVEC Canyon V13
  • ŘÍDÍTKA Canyon H17 Ergo AL
  • OMOTÁVKA Canyon Ergospeed Gel
  • SEDLO Fizik Antares R5
  • SEDLOVKA Canyon S13 VCLS CF (15 - 35 mm Setback)
  • VELIKOSTI RÁMŮ 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
  • BARVA Stage Race Blue
  • HMOTNOST 7,5 kg

    Cena 72 599,- Kč


    Testovali jsme na jižní Moravě v místech, kterým se říká Moravské Toskánsko v Litenčické pahorkatině (abych byl přesnější Moravské Toskánsko se označuje spíše nedaleká Kyjovská pahorkatina, ale tady u nás doma je to podobné). Díky zvlněné krajině, s nepříliš velkými kopci je to příjemné místo pro cyklistiku.

    A krajina je i fotogenická, podívejte se například na fotografie Tomáše Vocelky

    Foto Libor Matějka