Na tohle kolo jsem se už těšil dlouhou dobu, tedy ne na Canyon ULTIMATE CF SL DISC 8.0 konkrétně, ale na kolo hlavně silničářské s možností vjet i na prašné cesty. Není to sice Gravel, Canyon jej prezentuje jako čistou silničku, ale kotoučovky a širší pneumatiky mě od začátku ponoukaly vyjet i mimo asfalt. A na to jsem se těšil.
Hned v první jízdě jsem to trochu přehnal a domů to vzal přes les, kde jsem jel jen jednou, v obráceném směru a na horském kole. Převody stačily poměrně dlouho, ale když jsem vjel v lese na prudkou cestu pokrytou jehličím, tak nestačily pneumatiky určené jen pro asfalt. A musel jsem z kola dolů a jít po svých. Kolo je obuté do silničních plášťů CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II udávané šíře 25 mm, nám se zdály od začátku trochu víc "nafouknuté" a posuvkou jsme naměřili šířku 28mm. A bylo to ve prospěch našeho ježdění.
Ale k tomuto kolu od začátku
Jedná se o model CANYON ULTIMATE CF SL DISC 8.0, vybavený kompletní sadou Ultegra s kotoučovými brzdami od Shimana a doplněné koly DT Swiss obuté do plášťů CONTINENTAL GRAND PRIX 4000S II . Dalšími komponenty jsou sedlo Fizik Antares a sedlovka, představec a řídítka vlastní Canyonu. Tedy nic ošizeného, aby mohla jít cena dolů. Sada Shimana je čistá, komponenty jsou značkové se zaručenou kvalitou. Na tom si Canyon dává záležet u všech svých modelů.
Modelová řada Ultimate označuje ostrá silniční kola, na kterých závodí profesionálové týmů Movistar a Katusha Alpecin. Jedná se o kolo do kopců a zvlněných terénů, na rovinaté závody profesionálové používají model Aeroad.
Přidáním kotoučových brzd se ovšem všestrannost kola zásadně rozšířila. Kotoučové brzdy umožňují nasadit širší pláště a Ultimate, podobně jako model Endurace, dokáže pojmout i velmi široké pláště. Rázem se tak z čistokrevné závodní silničky stává univerzální stroj vhodný k širšímu použití.
S druhou sadou kol ideálním společníkem
K tomuto kolu bych si pořídil druhý pár zapletených kol, na původní bych nasadil ještě širší vzorek s trochu terénním vzorkem. Do rámu a vidlice by se bez problémů vešly a brzdy tomu také nebrání. Nechal bych i kazetu a kola by sloužila k výletům, během kterých bych zabrousil do přírody a do více zvlněného terénu.
Druhá kola na silnici by mohla být karbonová, na kotoučových kolech odpadá nutnost změn brzdových špalíků. Ideální by byl plášť či galuska široká 25 mm a kazeta s menšími rozdíly mezi převody. Při silničním tréninku je kazeta s největším pastorkem s 32 zuby až příliš. Rozestupy převodů na pastorcích byly příliš velké. Převodníky mají dnes standardní počet 52 a 36 zubů. Kazeta s lehkými převody je vhodná do velkých kopců na silnici a na lesní a polní cesty. Na kole se závodními vlastnostmi, jakým Ultimate je, bych preferoval o něco závodnější kazetu. Ale je to detail, který lze snadno přizpůsobit.
Ultimate s kotoučovými brzdami je svými vlastnostmi velmi podobný modelu Endurace. Lehké převody, široké pláště a kratší posed jsou příjemnými inovacemi, ale možná bych od ostrého závodního stroje čekal o něco závodnější nastavení, ale i tak se jedná o mimořádně rychlé kolo.
Testovaný model je osazen kompletní sadou Shimano Ultegra nové generace. Ta má i vlastní páky určené pro hydraulické kotoučové brzdy a jedná se o velký pokrok. Páky jsou mnohem hezčí a lépe se drží. Celá sada vypadá lépe, než předchozí generace a je velmi funkční a spolehlivá.
Hliníková zapletená kola dodal DT Swiss. Fungují a vypadají velmi dobře, pro každodenní použití jsou vynikající volbou. Cyklisté se závodními ambicemi možná zvážili upgrade na karbonová kola, ale já byl s modelem PR 1600 Spline DB velmi spokojený.
Lehká karbonová sedlovka a hliníková řídítka a představec jsou přímo od Canyonu.
Canyon Ultimate si během testování vyzkoušela hned trojice jezdců.
Kolo jsme postupně osedlali tři různě zaměření cyklisté s různou výškou postavy, abychom dostatečně odhalili vlastnosti kola.
Marek: Ultimate ve velikosti S měl být vhodný pro mou výšku (175 cm), ale délka byla pro můj způsob posedu krátká. To je společná vlastnost všech současných kol, u téměř každého testovaného kola různých značek bych jako první sáhnul po delším představci. Ovšem jízdní vlastnosti testovaného kola byly vynikající. Ultimate dobře reaguje na změny směru, ve sjezdu je klidný a ve stoupáních dostatečně lehký. Díky širokým plášťům a karbonové sedlovce je jízda pohodlná, 28mm pláště zvládnou opravdu hodně.
Kotoučové brzdy jsou nepochybně pokrokem v účinnosti brzdění a také umožňují nasazení širších plášťů. To jsou dva velké důvody, proč kotouče na silnici zvážit. Jsem příznivce závodních silniček a proto bych si kolo mírně upravil, ale jako všestranný stroj funguje Ultimate opravdu excelentně.
Libor: Kolo jsem testoval především já, podle tabulek bych měl mít rám o číslo (dnes je to ovšem měřeno konfekcí XS - S - M, tedy ne číslem) menší, ale díky slopingovému rámu vypadalo vysunutí sedlovky dobře i při mé výšce a délka mi vyhovovala.
Zajímavá je šířka řídítek, pouze 40 cm. Nejsem zdaleka Adam Hansen, který vozí i při své výšce řídítka jen 38 cm široká, já bych volil o dva centimetry řídítka širší (42 cm). Ale nakonec jsem si i zvykl a po několika trénincích neměl problém.
Petr: Tři dny kolo sloužilo i mě, velikostně by mi asi pasovalo lépe o číslo větší, proto nedokáži říct, jak by se mi zamlouvalo. Každé kolo má svoji geometrii rámu a svá specifika a těm je potřeba se přizpůsobit a stroj doladit ke své spokojenosti.
Závěr
Canyon Ultimate CF SL 8.0 Disc je kolo, které toho zvládá nečekaně hodně. Koncept klasické silničky s kotoučovými brzdami, které umožňují nasadit i relativně hodně široké pláště a udělat z něj stroj s velmi odlišnými vlastnostmi, je výborný nápad a takové kolo je všestranným a spolehlivým parťákem cyklisty. Chcete závodní kolo? Máte ho mít, Ultimate je lehký, pevný a ovladatelný. Chcete pohodlné kolo do na cesty rozdílných kvalit? I to Ultimate zvládá výborně. Výbava je vynikající a spolehlivá, nová verze sady Ultegra opět posouvá kvalitu jízdy o kus dál.
Vybavení
- RÁM Canyon Ultimate CF SL Disc
- VIDLICE Canyon One One Four SLX Disc
- HLAVOVÉ SLOŽENÍ Canyon | Acros
- PŘEHAZOVAČKA Shimano Ultegra, 11S
- PŘESMYKAČ Shimano Ultegra, 11S
- BRZDOVÉ/ŘADÍCÍ PÁKY Shimano Ultegra Disc, 11S
- BRZDY Shimano Ultegra Disc
- KAZETA Shimano Ultegra, 11S
- KOLA DT Swiss PR 1600 Spline DB
- PLÁŠTĚ Continental Grand Prix 4000S II
- KLIKY Shimano Ultegra, 11S
- PŘEVODNÍKY 52 | 36
- ŘETĚZ Shimano CN-HG700-11
- STŘEDOVÉ SLOŽENÍ Shimano Pressfit
- PŘEDSTAVEC Canyon V13
- ŘÍDÍTKA Canyon H17 Ergo AL
- OMOTÁVKA Canyon Ergospeed Gel
- SEDLO Fizik Antares R5
- SEDLOVKA Canyon S13 VCLS CF (15 - 35 mm Setback)
- VELIKOSTI RÁMŮ 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL
- BARVA Stage Race Blue
- HMOTNOST 7,5 kg
Cena 72 599,- Kč
Testovali jsme na jižní Moravě v místech, kterým se říká Moravské Toskánsko v Litenčické pahorkatině (abych byl přesnější Moravské Toskánsko se označuje spíše nedaleká Kyjovská pahorkatina, ale tady u nás doma je to podobné). Díky zvlněné krajině, s nepříliš velkými kopci je to příjemné místo pro cyklistiku.
A krajina je i fotogenická, podívejte se například na fotografie Tomáše Vocelky
Foto Libor Matějka