Decathlon začal nabízet prémiové modely silničních a horských kol a vydal se do segmentu gravel. Po značkou Riverside připravil rychlý karbonový gravel bike, který jsme mohli otestovat.
Riverside GCR jsme poprvé viděl už loni v únoru na produktové prezentaci Decathlonu ve francouzském Lille. Tehdy se jednalo o prototyp ve finální části přípravy a kolo by téměř totožné se současným sériovým produktem. A už tehdy mě zaujal tvar rámu a design kola. Vývojáři Decathlonu se rozhodli postavit rychlý gravel, ne nějaký bikepackingový stroj s uvolněnou geometrií a posedem a spoustou závitů pro upevnění brašen. A to je mi moc sympatické.
Riverside GCR má čisté tvary a je určen pro rychlou jízdu na nezpevněném, ale i zpevněném povrchu. Tvar rámu je aerodynamicky optimalizován, nejvýraznějšími prvky jsou zploštělá vidlice a snížené vzpěry zadního rámového trojúhelníků. Hlavová část rámu je masivní, aby byl rám velmi pevný a robustní je rám také okolo středu, tedy tam, kde na pevnosti záleží nejvíc. Pevnost rámu dodávají i větší zadní patky a pevná osa standardu 142x12 (vpředu 100x12).
Zadní vzpěry jsou subtilnější, protože na komfortu v terénu také záleží. Sedlovka je kulatá, což umožňuje snadnou výměnu dodávané hliníkové za takovou, která vám svým materiálem a offsetem vyhovuje nejvíc.
Rám působí solidním dojmem, trubky jsou opravdu velké. Na materiálu se nešetřilo a je to poznat na pevnosti konstrukce i odolnosti kola. Ze spodní strany spodní rámové trubky a okolo středu je integrován plastový chránič rámu. Ve velikosti M váží rám 1058 gramů, vidlici váží 442 gramů.
Celkové zpracování rámu není absolutně co vytknout, také kvalita laku je vynikající.
Elektronické řazení 1x12
V Decathlonu nešetřili ani na výbavě. Najdete zde elektronickou sadu Sram Rival AXS v gravelové verzi XPLR, tedy s jedním převodníkem (38 zubů) a kazetou v rozsahu 10-44 zubů. Nejlehčí převod 38x44 je dostatečný do téměř jakéhokoliv terénu, nejtěžší převod 38x10 také na jízdu po asfaltových silnicích stačí. Pokud na svém gravelu často vyrážíte i na silnice, stojí za zvážení vyměnit převodník za větší, Sram nabízí také 40, 42, 44 a 46 zubů.
Rival ve své nové elektrické podobě funguje bezchybně. Bez přesmykače nemusíte řešit kombinaci převodů, což je v terénu opravdu pohodlné. Rival řadí skvěle i pod zátěží. Rozsah převodů je dostatečný, odstupňování samozřejmě není tak jemné jako na sadách se dvěma převodníky, ale vhodný převod jsem si vždy našel.
Rival byl jako první inovován novým tvarem pák, který je prati předchozím generacím sem AXS menší a o něco pohodlnější. Páky konkurenčních značek Shimano a Campagnolo jsou podle mého názoru stále o nebo příjemnější, ale to je zcela individuální věc a celkové zmenšení páky je rozhodně krokem kupředu.
Zapletená kola dodal Fulcrum. Hliníkové ráfky mají 22mm vnitřní šířku, což je u gravelu na spodní hranici. Jde o levnější model Rapid Red 900, ale je připraven na bezdušový provoz, mají pevný výplet, fungují bezproblémové a vypadají dobře.
Na ráfcích jsou nasazeny 40 mm široké pláště Hutchinson Touareg. Jde samozřejmě o bezdušáky se vzorkem připomínajícím oblíbené pláště Tufo Thundero. Vyloženě mě překvapilo, o jak vynikající pláště jde. Jsou rychlé, ale skvěle drží stopu a grip ve stoupáních i v náklonu. Do rámu se vejdou maximálně 42 mm široké pláště, takže prostoru ve vidlici i v zadní stavbě bylo dost.
Vyloženě základní jsou hliníková řídítka a sedlovka. Řídítka mají moderní gravelový tvar, to znamená, že nahoře jsou zploštělá (což je pohodlné) a mají flare, tedy vyklonění oblouků ven. V obloucích jsou proto mnohem širší než u pák. Osobně nejsem příznivcem řídítek s flarem, nevyhovuje mi to a obecně si myslím, že řídítka jsou u většiny gravelů příliš široká.
Hliníková sedlovka je rovná a na jejím konci je upevněno sedlo Fizik Argo ve verzi Terra, určené pro jízdu v terénu.
Celé kolo váží bez pedálů 9,25 kg.
Jízdní dojmy
Sportovní, až závodní zaměření GCR se projevuje už při prvním seznámení s kolem. Posed je poměrně agresivní, geometrie odpovídá současným gravelovým trendům, ale hodně se blíží geometriím endurance silniček. Výborně se proto chová i na asfaltu. Se silničními plášti jsem GCR nevyzkoušel, ale neměl bych problém vyrazit na silniční švih, kolo samozřejmě má jisté omezení převodů ve vysokých rychlostech, ale na běžné vyjížďky to není žádný problém. A to ani ve skupině, geometrie rámu totiž umožňuje rychlé změny směru.
A to se hodí i v terénu, GCR je hravý gravel. Velmi pevný rám zlepšuje akceleraci, s o něco lehčími koly by to bylo samozřejmě ještě lepší, ale každá jízda na Riversidu mě bavila. K vynikající ovladatelnosti kola zásadně přispívají už zmíněné pláště Hutchinson Touareg. Ty jsou všestranné, snad jen to hlubšího bláta se nehodí, na to je potřeba hrubší vzorek. Ale 90 % povrchů a podmínek zvládají skvěle.
Jen v těžším terénu je to trochu tvrdý zážitek. Sportovně laděný rám je především pevný, kolu trochu chybí víc pohodlí, ale nejspíš by pomohla karbonová sedlovka, možná i řídítka. Je však třeba říct, že kolo je určeno na prašné a štukové cesty, ne na velké kameny a kořeny. Na prašných cestách a lesních cestičkách se chová skvěle.
A můžete na něm klidně vyrazit i na světový pohár v gravelu a když se nominujete i na mistrovství světa. Kolo je totiž certifikováno Mezinárodní cyklistickou unií (UCI).
Cena? V Decathlonu si dávají záležet na dostupnosti a tak Riverside GCR v testované verze nabízejí za 71 999 korun. K dispozici jsou čtyři velikost: S, M,L a XL. Můžete si ale také prohlédnout dražší verzi Force.
Za tuto cenu dostanete rychlý závodní gravel s elektrickým řazením, jedním převodníkem a dvanáctkovou kazetou, skvěle zpracovaným karbonovým rámem a v krásném designu. Riverside GCR můžeme jen doporučit.