Decathlon se v letošním roce do svých kol vyloženě opřel, rozšířil nabídku gravelových kol a mnohem zajímavější je také kompletní modelová řada kol silničních. Před nedávnem jsme otestovali gravel bike Riverside GCR a teď jsme se vrhli na silničku Van Rysel NCR.
Karbonový rám, kompletní sada Shimano Tiagra a kola od Mavicu za 38 999 korun. To je opravdu zajímavá nabídka. Podle Decathlonu jde o kolo, které je všestranné, hravé a výkonnostní a musíme uznat, že nejde o žádné marketingová lákadla, protože Van Rysel NCR takový opravdu je.
Základem kola je karbonový rám a vidlice, do kterých se vejdou pláště až 35 mm široké. NCR díky tomu spadá do kategorie Allroad, tedy něco mezi silniční kola a gravely. Můžete se díky tomu vydat i na horší silnice, kostky, prašné cesty a neprobádané cesty.
Ale hned po prvním šlápnutí je zřejmé, že má mnohem blíže k závodním silničním kolům, než se může zdát. Van Rysel nabízí celkem šest velikostí, nejmenší XXS je skvělou volbou pro nejmenší jezdce, kteří se silniční cyklistikou začínají a chtějí také závodit. Karbonový rám je pro to vynikajícím stavebním kamenem, ačkoliv nepatří mezi velmi lehké konstrukce samotná rám váží 1 203 gramů (lakovaný, ve velikost M) a 413 gramů váží vidlice. Kolo jako celek má 9 kilogramů ve velikosti M.
Geometrie rámu odpovídá spíše závodním kolům, nejde o silničku typu endurance. Délka posedu vzhledem k výšce je poměrně agresivní, kolo má krátkou hlavovou trubku a 73° úhel, sedlová trubka má úhel 73,5° v námi testované velikosti L. Rám je certifikován u mezinárodní cyklistické unie (UCI), takže závodnímu použití vůbec nic nebrání.
Kolo je vybaveno desetirychlostní sadou Shimano Tiagra s nestandardním počtem zubů na převodnících 48/34. Velký převodník má o dva zuby méně než tradiční compact, podle Van Ryselu je lehčí převod vhodnější pro všestranné použití kola i na horších površích. Kazeta má deset pastorků: 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32.
Kola Mavic Aksium jsou hliníková a ačkoliv jde o základní model, jsou připravena pro bezdušový provoz. V základu jsou vybavena dušemi, ale snadno je lze upravit na bezduše, protože i 28 mm široké pláště Hutchinson Perf Black jsou tubeless ready a Van Rysel kola dodává s bezdušovým ventilkem.
Jízdní dojmy
Stejně jako v případě gravelu Riverside GCR, který jsme testovali nedávno, je první dojem z kola z Decathlonu skvělý. Tvar rámu je elegantní, až nenápadný a využívá moderní konstrukční prvky, zadní stavba je snížená kvůli aerodynamice a pohodlí, v oblasti středového složení a hlavy je rám masivní a zpevněný. Karbonový rám je skvěle zpracovaný a použitý lak má výbornou kvalitu. NCR vypadá v šedé barvě skvěle a velmi atraktivní je také modrá varianta. Kolu z pohledu zpracování není co vytknout.
Překvapený jsem byl také z jízdních vlastností. Kolo je živé, okamžitě reaguje na zrychlení a na změny směru. Má závodní charakter a chce jet rychle. Ale není to přehnaně živé kolo, návrháři a konstruktéři Decathlonu si dali záležet na jisté vyváženosti kola. Má samozřejmě své limity, především zapletená kola patří k těm těžším a případný upgrade o lehčí a aerodynamičtější kola by Van Rysel posunul ještě mnohem dál.
Ovšem na běžné i rychlejší projížďky jsou Mavicy víc než dostatečné. A jsou dost solidní i na prašné cesty a rozbité silnice. V takových podmínkách jsme ocenil zvolené převodníky, velká placka se 48 zuby byla překvapivě příjemná. Samozřejmě by na závodní nasazení nestačila, ale na běžné ježdění ve zvlněném a kopcovitém terénu je skvělá, tohle se Van Ryselu povedlo.
Tiagra samozřejmě nepatří mezi závodní sady, ale je úžasné, jak jde vývoj komponentů kupředu a v hierarchii čtvrtá nejvyšší sada od Shimana funguje naprosto spolehlivě, přesně a vypadá výborně. Tiagra odvádí výbornou práci v rekreačním a sportovním nasazení.
Doplňky jsou z díly Van Ryselu, sedlovka, řídítka i představec jsou hliníkové a základní je také sedlo. Řídítkům a představí není co vytknout, řídítka mají moderní tvar a oblouk, jen jsou snad až příliš široká, ve velikostech XXS, XS a S mají 400 mm a ve větších velikostech 420 mm. Trendem poslední doby jsou užší řídítka, která jsou aerodynamičtější a většinou také biomechanicky vhodnější. Bovdeny vedou vnějškem a do rámu se schovají až v hlavní rámové trubce, servis kola je díky tomu snadný a rychlý.
Vzhledem k všestrannosti kola se ve Van Ryselu museli zaměřit i na pohodlí. Rám a vidlice ve spojení s koly a především plášti tlumí nárazy a pohlcuje vibrace a nerovnosti, jízda na NCR je příjemná, ale ještě o něco lepší by to bylo s karbonovou sedlovkou. Ovšem u kola za necelých 40 tisíc je logické, že sedlovka je hliníková. Díky kulatému tvaru ji však můžete velmi snadno vyměnit. Osobně bych vyměnil sedlo, které je velmi úzké a trochu příliš měkké, ale každému sedí něco jiného.
Van Rysel NCR překonal všechna moje očekávaní. Na první pohled nenápadné kolo je ve skutečnosti velmi zábavný stroj. Za skvělou cenu dostanete stylovou a svižnou silničku, kterou se nemusíte bát vzít i na špatné cesty a prašné silnice.