Nizozemský svaz, který má (podle WielerFlits.nl) problémy s rozpočtem, razí názor neodměňovat tituly a pódiová umístění: "Svazové finance je lepší investovat do mládeže", říká trenér cyklokrosařů Gerben de Knegt.

Na druhé straně, v Belgii stále prosazují systém prémií. I proto, že jezdci v dotyčných závodech nosí dres belgického národního týmu a dělají tak reklamu svým sponzorům.

„Myslíme si, že je normální, aby sportovec, který reprezentuje svoji zemi dostal odměnu za její propagaci. Navíc cyklistika a také cyklokros je stále týmový sport. Předpokládejme, že třeba Van Aert bude potřebovat pomoc od týmového kolegy, potom bude moci tomuto jezdci proplatit jeho služby díky vyplacené prémii,“ oponuje belgický cyklistický svaz.


Profesionální cyklistika je komerčním sportem, kde si cyklisté mají vydělávat na živobytí. Disciplína "cyklokros" je v tomto sportu historicky určitou exhibicí, to znamená že se závodů cyklisté účastnili motivováni dvojnásobnou finanční odměnou, za start a za výsledek (stejně tak jako při dráhových šestidenních, nebo u exhibičních kritérii, pořádanými třeba po Tour de France). A to znamená, že jsou i dnešní hvězdy cyklokrosu motivovány k účasti díky startovnému, výhrami i odměnami. 

V případě světového šampionátu asi stačí motivace zisku prestižního titulu a následnou větší hodnotou pro pořadatele dalších komerčních akcí, cyklokrosových závodů, kteří jsou ochotni platit startovné. S tím souvisí i evidentní úpadek světového poháru v cyklokrosu, který má sice neustále víc a víc závodů, ale prestiž klesá, prootže všech podniků se účastní je minimum jezdců. Pořadatelé na světových pohárech nevyplácí startovné a pro profesionály se proto staly důležitějšími a prestižnějšími seriály, kde nějaké peníze za start dostanou. 


Rozdíl 20 tisíc eur v případě Van Aerta a Van der Poela nic neřeší. Ani jednoho z nich nejde o peníze, rozhodně ne o svazové odměny. Ale pro cyklokrosaře specialisty to důležité je. A v této souvislosti je nutné si položit otázku, proč je český cyklokros na elitní mužské úrovni tak neúspěšný. A ne jen neúspěšný, ale vlastně na domácí scéně naprosto mrtvý, bez dostatečně velké konkurence dospělých závodníků. Ano, je to z ekonomického důvodu, prostě si cyklokrosař v dospělém věku není schopen vydělat na život.