“Už loni jsme s ohledem na pandemickou situaci poprvé upravili pravidla tak, aby se účastníkům počítaly nejen cesty do práce a z ní, ale i cesty do přírody, na nákup nebo třeba se psem. Kromě změny dopravních návyků tak chceme motivovat k pravidelnému pohybu na čerstvém vzduchu,” říká koordinátor výzvy Jan Haruda z pořádajícího spolku AutoMat.
Výjimečnost ale nespočívá jen v úpravě pravidel, ale především v rekordním počtu zapojených účastníků a účastnic. Ti překonali i čísla z doposud nejúspěšnějšího roku 2019 (19 576 registrací).
“Během posledních měsíců se v Praze zvýšil počet cest vykonaných na kole o víc než 30 % oproti roku 2019. Lidé jsou na kole flexibilnější, lépe si drží bezpečný odstup a pohybem posilují také svou imunitu a zlepšují i psychickou kondici. Navíc na silnicích také kvůli častější práci z domova ubylo aut, a provoz je tak i z pohledu cyklistů klidnější a bezpečnější”, dodává Anna Kociánová z AutoMatu. A právě častější využívání kola a chůze se odrazilo i na rekordní účasti v květnové výzvě.
K tomu se přidala nemožnost pořádat velké společenské akce a nejrůznější teambuildingy pro zaměstnance. “Firmy, které dříve posílaly do výzvy několik zaměstnanců, jich letos registrovaly desítky. Je to jedna z mála možností bezpečného teambuildingu, podpora zdravého životního stylu a zároveň možnost, jak ukázat, že firma myslí na životní prostředí. A pro společnosti, které to myslí skutečně vážně, je připravené klání v kategorii Cyklozaměstnavatel roku,” dodává Jan Haruda. Uspět ale mohou i menší firmy, které zapojují do akce vyšší poměr zaměstnanců a které už zlepšily podmínky pro uskladnění kol, sprchování atd. Např. jako loňští vítězové OLTIS Group, a.s., z Olomouce a v Praze Eaton European Innovation Center.
Výzva Do práce na kole má i reálné dopady na zapojená města. “Ze závěrečného dotazníku pro účastníky vyplývá, že velká většina z nich aktivní dopravu nevzdává ani po konci akce a alespoň několikrát týdně kolo nebo chůzi využije. Postupně se tak každoročně zvyšuje počet cyklistek a chodců v ulicích,” vysvětluje Anna Kociánová.
Zásadní pak jsou anonymizovaná data o jejich trasách, které spolek AutoMat využívá v jednání s městy o zlepšování infrastruktury pro pěší a cyklisty. “Z tzv. analýzy tras průjezdů poznáme, jak často a hojně cyklisté daným místem projíždějí, a můžeme to srovnat třeba s místy nejčastějších přestupků či nehod a hledat řešení. Tak např. zjistíme, že se hodně cyklistů přepravuje do nové průmyslové zóny, kam nevede žádná cyklostezka,” doplňuje Haruda. První vlaštovky datové analýzy udržitelné dopravy ve městech na základě dat z Do práce na kole už jsou vidět v Brně, Ostravě.
K snadnějšímu zaznamenávání vykonaných udržitelných cest, a tedy i vyššímu počtu získaných dat, přispěje letos zbrusu nová mobilní aplikace Do práce na kole, kterou pro AutoMat jako dar vyvinuli ve společnosti Ackee. “Do práce na kole je skvělý projekt, kterého se sami již několik let účastníme. Když hledáme nové kanceláře, tak jsou kolárna a sprcha podmínkou. Moderní města jsou přeplněná auty, a tak je podle mě cenná každá drobná pomoc v osvětě a propagaci alternativních způsobů dopravy. Vím, že municipalitám poskytujete data o pohybu cyklistů a řešíte nebezpečné úseky. Rád bych se dožil toho, že pohybovat se po našich městech na kole bude stejně bezpečné a samozřejmé jako třeba v Berlíně a Kodani,” říká Martin Půlpitel, ředitel společnosti Ackee, která vybrané veřejně prospěšné projekty podporuje dlouhodobě.
Součástí výzvy jsou i svačina a dvě snídaně pro účastníky a účastnice v Praze a další akce v regionech. Ve čtvrtek 3. června, na Světový den kola, pak výzva vyvrcholí Světovou cyklojízdou v Praze, kterou pořádá AutoMat spolu s Informačním centrem OSN v Praze. Závěrečný večírek s vyhlášením vítězů v jednotlivých kategoriích se uskuteční 17. června.
Registrace do 11. ročníku výzvy Do práce na kole je otevřená až do 7. května.
Přehled firem s nejvíce účastníky Do práce na kole 2021, data z 27. 4. 2021: