Závěrečná etapa měla neobvyklý profil. Hned od startu se najelo do kopců a v dalších 65 km se přes pět poměrně náročných stoupání načetlo přes 1600 vertikálních metrů. Z posledního kopce následoval 12km sjezd zpět k moři a poté 80 km naprosté roviny na okruzích kolem cílového San Benedetto del Tronto. I přes profilově obtížnou první část etapy se předpokládal hromadný dojezd.

Na 25. km byla umístěna jediná vrchařská prémie. Davide Bais (EOLO-Kometa) ztrácel před etapou ve vrchařské soutěži na Primože Rogliče (Jumbo-Visma) 5 bodů. Dalo se předpokládat, že se pokusí zelený dres opětovně získat na svou stranu. V bodovací soutěži ztrácel třetí Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck) na prvního Rogliče 14 bodů. Pokud by vyhrál jedinou sprinterskou prémii na trase a uspěl i v cíli, mohl i on získat zpět fialový dres. V bílém dresu nastupoval do etapy Joao Almeida (UAE) s náskokem víc jak minuty na druhého, navíc týmového kolegu Brandona McNultyho a téměř 2 minuty na třetího Felixa Galla (AG2R Citroën), takže tady změna nebyla vůbec pravděpodobná. Zajímavé ale bylo, že kdyby se neudělovaly časové bonifikace za umístění v etapách, tak by byl lídrem průběžné klasifikace právě Almeida o 8 vteřin před Rogličem díky lepší úvodní časovce.

Není konec, dokud nebude dokončena poslední etapa. Je potřeba zvládnout ještě jeden den,“ řekl Roglič novinářům po včerejší etapě. „Nečekal jsem, že se tak brzy vrátím na tuto úroveň. Baví mě to a jsem rád, že tady můžu závodit. Je to dobré znamení směrem k Giru, ale je to jen znamení. Zopakovat obdobný výkon na Giru je jiná věc."

Do dnešní etapy nenastoupila po včerejším pádu původní jednička Jumbo-Visma pro tento závod Wilco Kelderman.

Dva kilometry po startu odjelo sedm lidí: Zoccarato (Bardiani), Fortunato (EOLO), Peters (AG2R), Honoré (EF), Armirail (FDJ), Ferron (TotalEnergies) a Kluckers (Tudor). Po dalších 25 km se k nim přidal ještě Vandenabeele (DSM).

30 km po startu spadl už podruhé v etapáku Thomas Pidcock (Ineos) a tentokrát po dalších 10 km vzdal.

V udávání tempa pelotonu se střídaliy ty z týmů, které měly ve svém středu favority sprintu. Takže Alpecin (Philipsen), Quick-Step (Jakobsen) a Jayco (Groenewegen). V závěru se přidaly i další týmy, protože uprchlíci si vedli dobře a bylo nutno přidat. Klaplo to až 3 km před cílem.

Necelý kilometr před cílem najel na špic Mathieu Van der Poel, měl sice na zadním kole Davide Balleriniho (Quick-Step), ale to mu moc nevadilo, protože za Italem byl připraven Jasper Philipsen. Na stopadesátce se Belgičan zvedl, měl sice v háku Dylana Groenewegena, ale ten se dokázal dostat jen na úroveň poloviny délky bicyklu sprintera Alpecinu.

Druhé vítězství pro Philipsena a Alpecin a vždy v tandemu s Van der Poelem.

Celkovým vítězem 58. ročníku závodu mezi Tyrhenským a Jaderským mořem se stal Primož Roglič, který tu závodil poprvé od loňské smolné Vuelty, tedy po půl roce. Navíc tu dokázal vyhrát všechny tři profilově nejtěžší etapy. A jako milý bonus ovládl jak bodovací, tak vrchařskou soutěž.

Mladíky vyhrál Joao Almeida, celkově druhý za Rogličem, a společně s kolegy z UAE i týmovou soutěž. Třetí místo v hlavní soutěži si zabukoval Tao Geoghegan Hart (Ineos).

Celý tento týden jsem si užil. Moji týmoví kolegové byli velmi silní a byl bych rád, kdyby se mnou byli na pódiu, abychom to oslavili společně. Před týdnem jsem hlavně očekával, že to bude bolet, ale budu zase závodit. To vše se stalo. To, že jsem k tomu dosáhl takové výsledky, to ještě vylepšuje. Směrem k Giro d'Italia je to hlavně potvrzení, že se nám daří. Musíme dál pracovat na tom, abychom se zlepšovali, o což se ovšem snažíme vždy," shrnul své dojmy po skončení etapáku Primož Roglič.