Jako mnoho sporných záležitostí i takto koncipované šampionáty rozdělují cyklistickou obec na příznivce a odpůrce současné koncepce.

Nezastupitelná role Českého svazu cyklistiky, která se ovšem nekoná

Shodou okolností udělal kolega Jiří Vlasák nedlouho před Mistrovstvím republiky rozhovor s Petrem Kováčem, předsedou silniční komise. Část rozhovoru se vztahuje k Českému poháru a šampionátu, to se pořádá letos na Slovensku a tak Petr Kováč zmiňuje: "ČSC se v letech, kdy společné mistrovství pořádá Slovenský svaz, podílí na organizaci v omezené míře, nicméně pro českého fanouška můžu mistrovství v Trnavě jenom doporučit." Doporučit ano, ale také pořádně propagovat, vzbudit očekávání, přilákat diváky, čtenáře a oslovit média?

Blížícím se šampionátem by se mělo marketingové a tiskové oddělení Českého svazu cyklistiky roztáčet do nejvyšších obrátek (ale žádné neexistuje). Mistrovství republiky je jednou za rok. Je to nejcennější, co má ČSC možnost veřejnosti ukázat, jak zpropagovat svůj sport, jak využít přítomnosti profesionálů. Na našem facebookovém účtu kolegyně vyzývá příznivce, aby přišli s nápady, s radou, jak pomoci silniční cyklistice. Jenže ono stačí jen začít. Začít s úplně normální marketingovou a tiskovou prací. Začít s propagací cyklistiky a využít pro to tu nejlepší příležitost. Když už svaz prokaučoval polovinu Českého poháru, tak jsme přijali myšlenku, že se teprve něco chystá do budoucnosti a bude to něco pořádného. Ovšem nyní se nevyužil ani domácí (i když na Slovensku pořádaný) šampionát.

Je problém na slovenské straně?

Jen částečně a je to problém jejich, zda jim jde i o českého fanouška, svaz by se měl sám starat o svoji propagaci. Slovenský pořadatel neoslovil tiskovými zprávami česká média, trochu ve svůj neprospěch, ale především v neprospěch české strany. Nějaká ta tisková zpráva přišla ze Slovenska i na ČSC, ale ta se o distribuci dál k českým médiím nesnažila.

Svaz by si měl uvědomit, že práci propagace za něho neudělá někdo v Trnavě, ale také třeba doma v Kyjově. Každý rok je jiný pořadatel Mistrovství republiky a to i u nás doma a jsou to pořadatelé s různou kvalitou svých tiskových služeb a propagací závodu. Je nutné, aby nad tím stál ČSC se svým propagačním oddělením a propagoval svůj závod, své mistrovství republiky, ať už ho pořádá kdokoliv. Letos se to opět nestalo, tak možná za rok. Petr Kováč podotýká, že je silniční pohár technicky organizován na vysoké úrovni, jen fanoušci schází! Ano, schází, nyní se mohl svaz prezentovat v maximální míře, ale ono se nestalo nic. Propagaci mistrovství republiky nemůžeme hodnotit dobře, nebo špatně, ona prostě žádná nebyla. 

Ekonomická stránka šampionátu

Zastánci společných šampionátů často argumentují úsporou financí, které se rozloží mezi českou a slovenskou stranu. Ano, mistrovství republiky asi stojí Český svaz cyklistiky nemalé peníze, ale k tomu jedna poznámka: není to mnoho let, kdy pořadatel vše hradil sám a ještě svazu platil poplatek. A také toto je symbolem stavu české cyklistiky, těžko se shánějí sponzoři na cyklistiku. Ta domácí obecně nezajímá média, média ji nepropagují a firmy zde nemají šanci propagovat své výrobky a služby. Ve většině evropských zemích pořadatel svazu platí za uspořádání národního šampionátu. Samotná UCI má od pořadatelů Mistrovství světa v silniční cyklistice největší část svého rozpočtu. A na tom je založená světová cyklistika, ovšem ne domácí. Český svaz cyklistiky sám sebe a cyklistiku nepropaguje, dlouhá léta je marketingově nečinný a potom také nemá ani co sponzorům prodávat. Hodně podobné je to i se značkou Závod míru. Značku by svaz prodávat chtěl, ale jen pořadatelům, přitom na její propagaci nevynaloží ani korunu, ani minutu práce. 


Vloni na propagaci závodu a tím i cyklistiky udělala spoustu dobré práce Michaela Kreuzigerová, letos jako bychom domácí šampionát ani neměli, propagace je nulová. Když pořádáme republikový šampionát jen jednou za dva roky, máme z toho výnosy propagace cyklistiky jen 50% a to musíme doufat, že ten domácí pořadatel bude svůj mistrák propagovat dobře a tím pomůže celé silniční cyklistice.


Česká televize má ve svém schématu na ČT Sport živý přenos z neděle ve 14:00 na dvacet minut a potom v 16:30 75 minut přenosu, ale to už bude po závodě, a tak se nebude jednat o Live vysílání. Proto sledujte RoadCycling.cz, my budeme distribuovat aktuální informace od startu ve 12:00 hodin. 

Foto Josef Vaishar/cycling.photography