153 km dlouhá zvlněná etapa postavila před cyklisty 1473 výškových metrů. Loni se tu jela velmi podobná etapa a stala se druhou nejdůležitější pro určení konečného pořadí. Důvodem byla skutečnost, že se závěr odehrál ve stoupání. Letos to bylo podobné, ale cílové stoupání bylo o trochu snadnější.

Závěrečných 7 km mělo stoupavý charakter, který se dva kilometry před cílem zvedl k 7 %, přičemž se střídaly prudké stojky s mírumilovnějšími pasážemi. Poslední pětistovka byla jak podle pravítka, směřovala také vzhůru, ale jen mírně.

Tady se mělo rozhodnout a bylo otázkou, zda to bude pro sprintery zcela nad jejich síly. K důležité selekci ale mohlo dojít už v průběhu etapy, zvláště v úseku mezi 100. a 125. km, kdy se postupně vystoupalo ze zhruba 700 do 1200 metrů.

Únik dne

Při pohledu do startovní listiny se nabízeli coby favorité etapy mj. Santiago Buitrago (Bahrain), Davide Formolo a Felix Großschartner (UAE), Simone Consoni a Rubén Fernández (Cofidis) či Ruben Guerreiro (Movistar). Otazník visel nad tím, jak etapu pojme tým s největší sponzorskou motivací, tedy Jayco AlUla. Ve stoupavém závěru ze sestavy, která tu startuje, měli mít největší teoretickou šanci na úspěch Lukas Pöstlberger se Zdeňkem Štybarem. Obdobně v sestavě Corratecu měl patřit k těm, komu závěr etapy bude vyhovovat, Karel Vacek.

Do denního úniku se vydalo pět kluků. Dva z Corratecu (Barač, Masotto), Juaristi z Euskaltelu, Yamamoto z týmu UKYO a Alabdulmunim z reprezentace Saudské Arábie. 90 km před cílem měli náskok 6,5 minuty. Ale spolupráce vázla, jelikož Saud netušil přesně, jak by se měl v takové situaci chovat. Borci z Pro týmů mu trpělivě vysvětlovali, co má dělat, a když se mu podařilo vzorově odstřídat, neváhali ho pochválit. Což udělal z doprovodného auta i ředitel závodu, vždyť před televizními kamerami to byla skvělá propagace domácí cyklistiky, závodu i celé země. 

Tempo pelotonu určovali po většinu etapy jednotlivci z týmů Movistar, Cofidis, Bahrain a Jayco. Život všem znepříjemňoval vítr o síle k 35 km/hod., vanoucí z předu, případně z boku. A když se do toho pustil se vší vervou, tak zasypal silnici i závodníky miniaturní písečnou bouří. Pozor bylo nutno, jak říkala cedule u silnice, dát také na velbloudy přecházející silnici, z nichž několik kusů se pokoušelo kolem silnice napást z toho mála, co tahle země je schopna v této krajině vyplodit.

Zdeněk Štybar a Dylan Groenewegen

Aniž by se peloton nějak významně snažil, dostali se uprchlíci na dohled už 40 km před cílem a pod tíhou této skutečnosti se rozpadli. Juaristi si ještě stačil dojet pro vítězství i na druhé dnešní prémii, za ním se ale o další body zabojovalo z pelotonu. Uzmuli je Guerreiro s Großschartnerem a dali tak najevo, jaké jsou jejich ambice možná nejen v dnešní etapě.

Následně přišel na řadu převážně klesavý úsek a peloton se zklidnil, i když držel vysokou rychlost. Vše se chystalo na finále. 7 km před cílem se na čele srovnali jezdci Bahrainu, o dva kilometry dál je vystřídal téměř kompletní tým Cofidisu, ke kterým se přidal i Movistar. Přes ně se pak přehrnuli cyklisté Jayco a DSM. 

2 km před cílem to začalo. Odbočilo se do cílového kopce a do prvního nástupu se pustil jezdec UAE. Jeho si rychle dojel a razantně přes něj zrychlil Zdeněk Štybar, čímž se osamostatnil na čele. Jediný, kdo se ho pokoušel rychleji dojet, byl Buitrago, což se mu nakonec také podařilo. Oba následně zvolnili, takže je dojela skupina přibližně dvaceti lidí. A ti si to rozdali o etapu. 

Ve skupině zůstalo překvapivě hodně sprinterů, i když Groeneweg mezi nimi nebyl. Takže nakonec došlo i v této etapě na souboj sprinterů. První šel do cílového finiše muž v pískově bílém dresu nejlepšího mladíka a vítěz včerejší etapy Jonathan Milan. Jenže svaly tuhly a nakonec mu na pásce chybělo pár centimetrů, o které jej překonal Nor z Uno-X Soren Waerenskjold. I třetí místo patřilo sprinterovi, stejně jako včera to byl Cees Bol z Astany.

Zdeněk Štybar dojel v první skupině na 18. místě. Karel Vacek ztratil na 36. místě 35 sekund a Pavel Bittner na 86. +3:08 min.

Před zítřejší, pravděpodobně rozhodující etapou, vede celkové pořadí Jonathan Milan před také sprintery Cees Bolem a Maxem Kanterem (Movistar).

Necelých 10 km před cílem zítřejší etapy je 3km kopec o průměru 12 %. Že by i ten zvládli sprinteři? Za nimi čekají na svou šanci favorité celkového pořadí, které jsme jmenovali na úvod tohoto textu a jenž všichni ztrácejí na vedoucího muže necelých 20 sekund.