Vše začalo v roce 1975, tedy v době, kdy na tom Spojené státy obecně vzato nebyly nejlépe. Po ekonomické stagnaci, ropné krizi, aféře Watergate a válce ve Vietnamu nebyla nálada ve společnosti zrovna skvělá, ale podnikatelský duch, touha po úspěchu a „americkém snu“ obyčejné Američany rozhodně neopustil. Jedním z mnoha takových podnikavých Američanů byl Dick Burke, který se na palubě letadla do Wisconsinu seznámil s jistým Bevilem Hoggem, Jihoafričanem a nadšencem do cyklistiky. Hogg věří, že rekreační cyklistika by mohla být dobrou obchodní příležitostí a na to podnikavý optimista Burke samozřejmě slyší.
Úspěch samozřejmě nepřišel sám a z ničeho nic. Burke a Hogg nejdříve na Středozápadě otevřeli a rychle také zavřeli několik obchodů s cyklistickým zbožím, ale také si všimli, že na trhu chybí špičková, v Americe vyráběná kola. Nejlepší zboží bylo evropské, značky z Evropy dominovaly profesionální cyklistice i byznysu s prvotřídními výrobky. Burke a Hogg se rozhodli, že založí vlastní značku a výrobu kol a zásobí americký trh domácími produkty. Nejdřív bylo třeba vymyslet název. Proto se v zimě roku 1976 Hogg a Burke sešli v Pine Knoll Supper Clubu nad pivem, aby na nějaký název společně přišli. Možnosti zúžili na dva: Kestrel a Trek. Nakonec se oba zakladatelé shodli na jednom názvu, zvedli se od stolu, podali si ruce a v tu chvíli se zrodila značka Trek Bicycles.
Původní továrna Trek Bicycles ve Waterloo, Wisconsin.
Začalo to ve stodole
A tak se v roce 1976 začaly ve městě Waterloo ve Wisconsinu vyrábět první kola pod značkou Trek. Ve skromné červené stodole pracovalo pět zaměstnanců na ručně vyráběných turistických kolech z oceli. První Treky byly vyrobeny z italských trubek Columbus a v prvním roce podnikání vyrobil Trek 900 rámů TX900 a odstartoval svou cestu na vrchol.
Trek TX900
Už v roce 1981 chrlil Trek 10 tisíc rámů ročně a bylo potřeba se přestěhovat do nových prostor. V nové továrně došlo k první inovaci. Konečně přišlo na světlo světa opravdu rychlé kolo - série 950. Dosud Trek vyráběl kola s dlouhým rozvorem, určená pro dojíždění a turistiku, ale v roce 1982 se to změnilo, série 950 měla ostřejší úhly, veselejší barvy, model 959 byl vybaven novou závodní sadou Shimano Dura-Ace a model 957 nesl tehdejší vrchol mezi komponenty - Campagnolo Super Record.
Na konci 80. let začal Trek experimentovat s materiály, doposud pouze ocelové rámy doplnil model 2000 s kompletně hliníkovou konstrukcí a nedlouho poté přišel karbon, model 2500 měl zatím pouze karbonové trubky, ale budoucnost byla zde. Už v roce 1989 přišel celokarbonový model 5000, který byl sice revoluční, ale Trek přiznává, že měl své mouchy. Především vážil stejně jako rámy ocelové, problémy byly i s vedením bovdenů a lanek. Ale konstruktéry to nezastavilo, dva z nich totiž měli zkušenosti s karbonem ze svého předchozího zaměstnání v leteckém průmyslu. A když karbon fungoval v letadlech, musel být vhodný i pro kola, říkali si. Výsledkem jejich snahy byl model 5500, nejlehčí kolo své doby. Psal se rok 1992 a Trek uvedl svůj karbonový materiál pod názvem OCLV, toto označení používá dodnes.
Trek 5000
Gary Fisher a Keith Bontrager nastupují
90. léta byla zlatou érou mountainbikingu, na horských kolech chtěli jezdit všichni, raketově se rozvíjely také závody a Trek přinesl karbonový závodní model 9900 a v roce 1994 koupil od Garyho Fishera, zakladatele této disciplíny, stejnojmennou značku. O rok později do rodiny Trek přibyl další vizionář, jehož jméno je s Trekem spojeno dodnes - Keith Bontrager. Zatímco excentrický Fisher byl považován za tatíčka zakladatele, propagátora a ambasadora celé disciplíny, Bontrager byl méně nápadný, ale podobně inovativní. Jako konstruktér, designer, fyzik, technik, závodník a všestranně renesanční člověk stavěl v 70. letech svá vlastní kola v garáži v kalifornském Santa Cruz a přinášel jedno vylepšení za druhým. Jenže značka Bontrager nekvetla a sám Keith Bontrager v roce 1995 prodal svou značku Treku, aby se mohl soustředit na to, co mu jde nejlépe - návrhu a testování komponentů. Značka Bontrager je dodnes významným producentem špičkových komponentů a doplňků.
Trek Y33
První velké sportovní úspěchy
Akvizice značky Gary Fisher se ze sportovního pohledu vyplatila v podstatě hned, Italka Paola Pezzo vyhrála olympijské zlato na Hrách v Atlantě v roce 1996 právě na kole Gary Fisher. Ve stejném roce vznikl první tým Trek, Rocket boys, jak se závodníků Treku přezdívalo, bojovali o vítězství na karbonových modelech 9800, 9900 a ikonickém Y biku. Celoodpruženém kole s rámem do tvaru písmene Y. Tento stroj jasně demonstroval, co vše se z karbonu dá vymyslet a postavit.
Armstrongova éra
Ale ani v 90. letech, v největším rozpuku, nebylo závodění na horských kolech tak velké a prestižní jako silniční závody a především Tour de France. Dostat Treky k profesionálům byl další obří krok v marketingu a vývoji. V roce 1997 se Trek stal dodavatelem kol amerického týmu US Postal Service, který tehdy rozhodně nepatřil k nejlepším, ale to se mělo brzo změnit. V roce 1998 totiž dostává po překonání rakoviny novou šanci Lance Armstrong a o rok později už vítězí na Tour de France.
Lance Armstrong na Tour de France 1999
Tím se mění vše i pro Trek, Armstrong vítězí v dalších šesti ročnících a stává se jednou z největších sportovních celebrit světa. A ačkoliv vše dopadlo neslavně a Armstrong o svá vítězství oficiálně přišel, i v Treku uznávají, že Armstrongův úspěch byl pro značku klíčový a především Texasanův smysl pro detail Treku pomohl. „Ano, prodali jsme spoustu kol, ale popularita cyklistiky v té době pomohla celému průmyslu. Zvykli jsme si přemýšlet ve větším, myslet jinak a uvědomili si, že vždy můžeme dělat věci lépe. Protože to Lance požadoval. Nikdy jsme nebyli tolik nuceni se snažit jako za Lance. Neměli jsme tušení, jak dobrou firmou můžeme být, dokud jsme nebyli na největší scéně, pod nejzářivějšími reflektory. Nejde to popřít. Lance udělal z Treku lepší firmu.“
Madone na scéně
Spolupráce s Armstrongem Treku přinesla zcela nový model závodního silničního kola Madone. Pojmenovaného podle slavného stoupání Col de la Madone, Armstrongova oblíbeného kopce. Pojmenování Madone se Trek nevzdal ani po vypuknutí dopingové aféry, nejrychlejší závodní model se tak jmenuje i dnes.
Lance Armstrong a Paolo Savoldelli na Tour de France 2005 závodili na první generaci Treku Madone
Model Madone byl postupně vylepšován, Armstrong například odmítal jakýkoliv sloping, držel se tradic a podle něj má správné závodní kolo mít vodorovnou horní rámovou trubku. Takže až v roce 2008 byla Madone značně přepracována a zmodernizována. A vylepšována je dodnes. „Madone se výrazně změnila, ale v zásadě vždy jsme se snažili o totéž, a to vytvořit dokonalé závodní kolo,“ tvrdí Jordan Roessingh, šéf oddělení silničních kol. „Model Madone byl poprvé představen v roce 2003 a představoval velkou změnu oproti kolům řady 5000, protože byl první, který zohledňoval aerodynamiku,“ pokračuje Roessingh. „Ačkoli to ve skutečnosti znamenalo jen ploutev na sedlové trubce, což se dnes zdá být kuriózní.“
Aerodynamicky optimalizovaný design, kterým je Madone dobře známá, přišel až později. „V roce 2012 jsme měli superlehké a tuhé kolo, ale chtěli jsme znovu vylepšit aerodynamiku, aby bylo také rychlé,“ vysvětluje Roessingh. „Čtvrtá generace přinesla trubky ve tvaru kamm-tail a zadní brzdu namontovanou za šlapacím středem. Tento model Madone byl první, který používal ráfkové direct mount brzdy. Spolupracovali jsme se Shimanem na vývoji nového standardu, který pak převzaly i další značky.“
Trek Madone 2016
Na čtvrté generaci Madone bylo možné ušetřit 25 wattů výkonu pro dosažení rychlosti 40 km/h oproti předchozí generaci, ale opravdová revoluce Madone přišla s nástupem modelu Émonda. Ten byl určen pro vrchaře a Trek rozdělil nejvyšší modely podle zaměření - Émonda patří do kopců a Madone na roviny a klasiky. „Nejradikálnější změna přišla v roce 2015. Zaměřili jsme se především na aerodynamiku a integraci. Bylo to první kolo, které mělo zcela schované bovdeny a kabely. Dokonce jsme navrhli vlastní brzdy.“
Jenže podle Roessingha nebylo možné soustředit se výhradně na rychlost a aerodynamiku, jízdní vlastnosti jsou totiž důležité i v závodech. „Jedním z důvodů, proč jsme se plně nezabývali aerodynamickými koly před rokem 2015 bylo to, že ostatní aero kola jezdila strašně.“ A tak vznikl systém IsoSpeed. Funguje tak, že odděluje sedlovou trubku od horní trubky, a umožňuje jí ohýbat se po celé délce „Pro kolo Madone jsme však vyrobili systém 'trubka v trubce',“ vysvětluje Roessingh. „Měli jsme tenkou vnitřní sedlovku pro 20 mm poddajnost u sedla a vnější sedlovou trubku. Vnější sedlovou trubku jsme spojili se zbytkem rámu, aby v podstatě vytvořila kapotáž pro vnitřní konstrukci, i když tak jsme to UCI neřekli.“
Mads Pedersen na své Madone.
V nejnovější generaci už Madone systém IsoSpeed nepoužívá. „IsoFlow je díra těsně pod sedlovou trubkou a do jisté míry tak nahrazuje ohebnost IsoSpeedu, přestože je mnohem jednodušší a lehčí. IsoFlow také pomáhá aerodynamice tím, že nechá proudit vzduch pod jezdcem,“ říká Roessingh. „Přechod na IsoFlow a jednodílný kokpit nám pomohl ušetřit 300 gramů oproti starému modelu Madone. Vždy je nejvíc vypovídající, jaké kolo si vybírají závodníci. Dříve byl oblíbený spíš model Émonda, ale nyní jezdí mnohem více jezdců na Madone a mnohem častěji. Alespoň pro nás je to jasný ukazatel, že i po takové době je model Madone stále dost dobrý a zatraceně úspěšný.“
Cancellara a vznik vlastního profi týmu
Trek se na závodní scéně neztratil ani poté, co Armstrong poprvé ukončil kariéru. Už v roce 2007 vyhrál Alberto Contador na Treku svou první Tour de France a úspěchy začaly přicházet i na monumentálních klasikách. Oliver Zaugg vyhrál v roce 2011 Lombardii, Gerald Ciolek byl překvapivě tím, kdo v roce 2013, v zasněženém ročníku Milán-Sanremo, dovezl Trek na nejvyšší příčku. Toho roku vyhráli závodníci na kolech Trek tři z pěti monumentů.
Fabian Cancellara na Trek Speed Concept
Trek zůstal v centru dění i díky týmům Leopard a RadioShack. Fabian Cancellara vyhrál na novém modelu Domane Paříž-Roubaix, radoval se také na Kolem Flander a dalších velkých závodech. Časovkářský speciál Speed Concept dovezl ke zlaté olympijské medaili v Riu a byl jednou z prvních hvězd Trek Factory Teamu, prvního silničního celku, ve kterém byl Trek hlavním sponzorem.
A který existuje dodnes a navíc v mnohem větším rozsahu. V roce 2019 totiž vznikl ženský WorldTeam Trek-Segafredo a okamžitě se zařadil mezi nejlepší. Také v ženské závodní cyklistice se Trek angažuje odjakživa a podporuje ty nejlepší závodnice napříč disciplínami. Na Treku se Jolanda Neff stala mistryní světa i olympijskou vítězkou v cross-country, duhový dres získala také Evie Richards, Ellen van Dijk vyhrála titul mistryně světa v časovce a Lucinda Brand v cyklokrosu, silničářka Lizzie Deignan na Domane vyhrála historicky první ročník monumentu Paříž-Roubaix. V dalším roce na její vítězství navázala Italka Elisa Longo Borghini, také jedoucí na Domane.
Lizzie Deignan dovezla v roce 2021 Trek Domane k vítězství v prvním ročníku ženské verze Paříž-Roubaix.
A podobné úspěchy slaví i muži. Mads Pedersen se v roce 2019 stal mistrem světa na silnici a stále je jednou z největších hvězd Treku i na Grand Tours, vyhrál totiž etapy na všech třech největších závodech - Tour de France, Giro d'Italia a španělské Vueltě. Po vstupu sponzora Lidl do týmu Trek se navýšil rozpočet amerického celku a před letošní sezonou se zvětšily také ambice. Generální manažer týmu Luca Guercilena má v plánu posunout Lidl-Trek mezi nejlepší a nejúspěšnější cyklistické týmy světa.
Úspěchy se daří sbírat i v cyklokrosu, Sven Nys se v roce 2013 stal mistrem světa na Treku a jeho syn Thibau dnes patří k nejlepším cyklokrosařům světa a samozřejmě v dresu týmu Baloise Trek Lions. V terénu vítězí jezdci Treku i na delších tratích, loni se Jasper Stuyven stal historicky prvním mistrem Evropy v gravelu.
Do dějin Treku zasáhla i česká stopa, jedním z členů týmu Lidl-Trek je Mathias Vacek, český mistr a jeden z nejtalentovanějších mladých cyklistů pelotonu WorldTour.
V současnosti patří Trek k největším výrobcům všech typů kol na světě, cyklistům z celého světa dodává horská, silniční, gravelová, městská a dětská kola a také elektrokola. Nabízí také spoustu dalšího vybavení a patří k nejslavnějším brandům v celém cyklo byznysu. Vše přitom začalo jedním náhodným setkáním v letadle. Ze skromné stodoly ve Waterloo se Trek dostal do celého světa a zásadně ovlivňuje celý cyklistický sport.